Boeken suicide/ zelfdoding

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 46

Boeken suicide/ zelfdoding

Ik ben op zoek naar een boek dat methoden/manieren beschrijft waarmee je mensen kunt behandelen die met de gedachte spelen suicide te plegen. Heeft iemand hiervoor tips?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Boeken suicide/ zelfdoding

Ik ben op zoek naar een boek dat methoden/manieren beschrijft waarmee je mensen kunt behandelen die met de gedachte spelen suicide te plegen. Heeft iemand hiervoor tips?
Ik denk dat je dergelijk gedrag nogal simplistisch voorsteld. Suicide is vaak een bijkomend iets bij stoornissen als depressie, persoonlijkheidsproblematiek etc. Er is niet iets als een 'handboek tegen suicide'. Wel heeft Diekstra er het één en ander over geschreven, maar dat werk is al wat ouder.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 46

Re: Boeken suicide/ zelfdoding

Een kennis van mij is werkzaam binnen een geestelijke gezondheidszorg instelling en heeft hier onlangs mee te maken gekregen. Echter heeft zij het gevoel hierover nog te weinig te weten om er adequaat mee om te kunnen gaan. Vandaar mijn vraag.

Ik snap dat je suicideneigingen niet als een losstaand iets kunt beschouwen. En dat het vaak een gevolg is van depressies. Ik ben op zoek naar een boek dat niet hoofdzakelijk allerlei depressies an sich behandeld. Maar een boek dat beschrijft hoe tot suicide kan komen en hoe dit te behandelen is. Het is geen probleem wanneer er verschillende depressies e.d. in worden behandeld, zolang suicide in het boek centraal staat. Ik kijk sowieso wat Diekstra hierover vertelt. Nog tips?

Berichten: 61

Re: Boeken suicide/ zelfdoding

Oh mijn stelling:

Suicide is filosofische incapaciteit.

Je hebt 2 soorten suiciden als je op het internet zoekt.

Suicide wil.

Suicidale ideatie.

Het is volgens mij vreselijk makkelijk om die laatste bij voorkeur te kiezen omdat je dan de hoop inziet.

Probleem is namelijk, waarom zou een mentale hulp naast de klant/patient staan indien dit niet helemaal op 1 lijn staat met zijn filosofie?

Een andere stelling (soort gelijk) is:

Als je je niet kan aanpassen aan de flow van informatie (filosofische wijsheid maar ook omgevings factoren waarmee je van doen hebt) dan kan het zijn dat je energie verliest om te copen met je problemen.

Beetje inkoppertjes allemaal dunkt mij zo.

Ik zou toch twijfelen aan iemand die suicide mensen wilt helpen en daar voorzichtig mee omgaat. Dan is de persoon in kwestie nog wel vatbaar voor "niet begrijpen hoe suicide werkt"..

Mijn interpretatie eigenlijk.

Berichten: 34

Re: Boeken suicide/ zelfdoding

Kabel schreef:Een kennis van mij is werkzaam binnen een geestelijke gezondheidszorg instelling en heeft hier onlangs mee te maken gekregen. Echter heeft zij het gevoel hierover nog te weinig te weten om er adequaat mee om te kunnen gaan. Vandaar mijn vraag.

Ik snap dat je suicideneigingen niet als een losstaand iets kunt beschouwen. En dat het vaak een gevolg is van depressies. Ik ben op zoek naar een boek dat niet hoofdzakelijk allerlei depressies an sich behandeld. Maar een boek dat beschrijft hoe tot suicide kan komen en hoe dit te behandelen is. Het is geen probleem wanneer er verschillende depressies e.d. in worden behandeld, zolang suicide in het boek centraal staat. Ik kijk sowieso wat Diekstra hierover vertelt. Nog tips?
Je zegt het zelf al een beetje, je kunt het niet an sich behandelen..toch vraag je om een boek die dit doet.

anyway, http://www.zelfmoordpreventievlaanderen.be/literatuur.php

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Boeken suicide/ zelfdoding

jwz:
Oh mijn stelling:

Suicide is filosofische incapaciteit
Wat een vreemde stelling. Zou je eens willen toelichten?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 61

Re: Boeken suicide/ zelfdoding

jwz: Wat een vreemde stelling. Zou je eens willen toelichten?
Waarom vreemd? Heb je er wel over nagedacht?

Indien je het overzicht verliest raak je gefrustreerd, weet je geen uitweg maar dan ga je een charme offensief op zetten (theatraal geweld) of aan de andere kant zelf nog gefrustreerder raken omdat je nog niet volwassen genoeg bent hulp te vragen. Dat is suicidale ideatie.

Suicidale wil is naar mijn smaak een oordeel over het lijf zonder inzicht in het leven te hebben en in de maakbaarheid ervan. Je denkt iets bijzonders te hebben als je over je lijf oordeelt en houd dat vast omdat niemand je er op durft aan te spreken.

Zijn vrijwel allemaal typetjes lijkt mij zo, beetje pretentieus ook, spelen met het leven dus.

Nu ik er op mediteer komt er nog wat naar boven:

De laatste type: De persoon die de condities van het leven niet eerlijk vind en zichzelf graag straft door zichzelf te doden.

Mja, heb geen zin meer typetjes op te hoesten. Voelt net als het doen van kunstjes. Heb ook maar 3 uur geslapen en een kleine kater dus kan er geen mooi stukje van maken.

Groet,

J

Berichten: 18

Re: Boeken suicide/ zelfdoding

jwz schreef:Waarom vreemd? Heb je er wel over nagedacht?

Indien je het overzicht verliest raak je gefrustreerd, weet je geen uitweg maar dan ga je een charme offensief op zetten (theatraal geweld) of aan de andere kant zelf nog gefrustreerder raken omdat je nog niet volwassen genoeg bent hulp te vragen. Dat is suicidale ideatie.

Suicidale wil is naar mijn smaak een oordeel over het lijf zonder inzicht in het leven te hebben en in de maakbaarheid ervan. Je denkt iets bijzonders te hebben als je over je lijf oordeelt en houd dat vast omdat niemand je er op durft aan te spreken.

Zijn vrijwel allemaal typetjes lijkt mij zo, beetje pretentieus ook, spelen met het leven dus.

Nu ik er op mediteer komt er nog wat naar boven:

De laatste type: De persoon die de condities van het leven niet eerlijk vind en zichzelf graag straft door zichzelf te doden.
Hoezo kan je met heel veel inzicht in het leven niet aan suicide denken ? En waarom kan dit niet als je positief bent ? Hangt hulp vragen van volwassenheid alleen af of hangt het er uberhaupt vanaf ? Kan je me de pretenties van die typetjes nader verklaren ?

Laat je licht er eens op schijnen, heb ik straks ook weer wat om over na te denken :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boeken suicide/ zelfdoding

De laatste berichten hebben geen enkele psychologische grond meer, en zijn louter gefilosofeer...

-slotje-

Gesloten