Rijden op dimethylfuran

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Rijden op dimethylfuran

Via een 'simpel en elegant' katalytisch proces zijn suikers om te zetten in 2,5-dimethylfuran (DMF). Als biobrandstof is deze verbinding veel aantrekkelijker dan ethanol, zo claimt James Dumesic (University of Wisconsin-Madison) in Nature.

Lees meer... C2W
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Rijden op dimethylfuran

Amerikaanse wetenschappers hebben een methode gevonden om uit fruitsoorten als appels en sinaasappelen een zeer krachtige en betrouwbare biobrandstof te maken.

Lees meer... Elsevier
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rijden op dimethylfuran

Wie auto's wil laten rijden op groente en fruit, terwijl de halve wereld honger lijdt, is goed geschift.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Rijden op dimethylfuran

Wie auto's wil laten rijden op groente en fruit, terwijl de halve wereld honger lijdt, is goed geschift.


Ze spreken ook over het feit dat het te winnen is uit restafval van groenten en fruit, daar zie ik niks verkeerd aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rijden op dimethylfuran

...totdat je uitrekent hoeveel auto's je daarop kunt laten rijden. Het is nu al zo dat de wereldvoedselprijzen zijn gestegen vanwege de toegenomen vraag naar biobrandstoffen. Hiermee worden de derdewereldlanden van de regen in de drup geholpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4.546

Re: Rijden op dimethylfuran

We hebben het over fruitAFVAL he.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rijden op dimethylfuran

Inderdaad, maar op fruitafval kun je geen substantiële hoeveelheid auto's laten rijden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Rijden op dimethylfuran

Inderdaad, maar op fruitafval kun je geen substantiële hoeveelheid auto's laten rijden.
Er zal geen enkele alternatieve energiebron zijn die alle nodige energie die fossiele brandstoffen nu geven op zichzelf zal kunnen vervangen. De toekomst zal er in bestaan om uit alle zaken die we kunnen energie te halen.

Vind je het dan beter dat men gewoon restafval op een bergje laat wegrotten?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rijden op dimethylfuran

Inderdaad, waarschijnlijk is geen enkele alternatief op zichzelf afdoende, maar dat is nog geen excuus om je te gaan focussen op kleine beetjes. Fruitafval maakt nu eenmaal slechts een klein deel uit van de totale biomassa. Bovendien zijn planten een weliswaar werkende en goedkope manier om zonlicht op te vangen, maar verschrikkelijk inefficiënt.

Dat komt omdat de omzetting in de planten zelf al niet efficiënt gaat, maar ook omdat wij die biomassa in een zodanige vorm willen hebben dat we onze auto's en onze manier van autogebruik (namelijk, 1 x per 1000 km 5 minuten tanken bij het tankstation, en tussendoor vrijuit rondhobbelen) niet hoeven aan te passen.

De echte oplossing is natuurlijk veel ingrijpender. Zonne-energie omzetten in electriciteit en direct en/of via omzetting naar waterstof toepassen. Er zijn genoeg plaatsen waar mega-zonnecentrales kunnen staan, er zijn genoeg grondstoffen aanwezig voor de productie van de benodigde panelen. Het vergt alleen een enorme investering, omdat de hele infrastructuur opgebouwd moet worden, maar het is m.i. de enige reële oplossing.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Rijden op dimethylfuran

De echte oplossing is natuurlijk veel ingrijpender. Zonne-energie omzetten in electriciteit en direct en/of via omzetting naar waterstof toepassen. Er zijn genoeg plaatsen waar mega-zonnecentrales kunnen staan, er zijn genoeg grondstoffen aanwezig voor de productie van de benodigde panelen. Het vergt alleen een enorme investering, omdat de hele infrastructuur opgebouwd moet worden, maar het is m.i. de enige reële oplossing.


De echte oplossing is natuurlijk direct de elektriciteit gebruiken, en niet eerst waterstof produceren, want dat is pas inefficiënt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rijden op dimethylfuran

Direct gebruiken kan bijna nooit. Je zult de electriciteit hoe dan ook moeten transporteren, en moeten bufferen. Beide kan met behulp van waterstof. Het voordeel van waterstof is verder dat het dan overal naar toe te transporteren is, niet alleen naar die plekken waar toevallig een leiding ligt. Maar in die gevallen dat een leiding volstaat, gebruik je die natuurlijk. Vandaar en/of.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Rijden op dimethylfuran

Volgens mij moet je je eens informeren over waterstof. Waterstof laat zich echt niet zo makkelijk transporteren als mensen durven denken. Wil je grote hoeveelheden waterstof kunnen transporteren dan heb je vaten onder zeer grote druk nodig, want om waterstof onder atmosfeerdruk te vervoeren zou je best wat opslagruimte mogen hebben.

En alle waterdamp die ontstaat bij het verbranden van waterstof is ook niet zo gezond. Mochten alle auto's op waterstof gaan draaien dan kan de vochtigheidsgraad plots wel een stukje hoger te komen liggen wat niet zo bevorderlijk is voor mens en dier (meer ziekten e.d. in vochtige omgevingen).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rijden op dimethylfuran

Volgens mij moet jij je wat beter laten informeren. Opslag in tanks onder druk is al lang niet meer aan de orde. En om een verhoogde uitstoot van water hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Bij de verbranding van benzine komt net zo goed water vrij, en hoogstwaarschijnlijk per kilometer zelfs meer.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Rijden op dimethylfuran

Volgens mij moet jij je wat beter laten informeren. Opslag in tanks onder druk is al lang niet meer aan de orde.
En waarom zou dat nu plots niet meer nodig zijn? Zijn de natuurwetten verandert?
En om een verhoogde uitstoot van water hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Bij de verbranding van benzine komt net zo goed water vrij, en hoogstwaarschijnlijk per kilometer zelfs meer.
Dat zou met toch sterk verbazen eerlijk gezegd mocht dat zo zijn. Ik heb dit ooit vernomen in een documentaire, maar als jij me cijfers kan tonen dat verbranding van fossiele brandstoffen meer wateruitstoot oplevert dan wil ik gerust mijn mening herzien.

En je moet eigelijk niet vergelijken met fossiele brandstoffen maar eerder met bv een auto die op elektriciteit rijdt of op perslucht die niks van uitstoot hebben (zolang de elektriciteit natuurlijk via zonne-energie o.i.d. is opgewekt).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rijden op dimethylfuran

En waarom zou dat nu plots niet meer nodig zijn? Zijn de natuurwetten verandert?
Nee, maar waterstof heeft de prettige eigenschap dat het gemakkelijk hecht aan diverse metalen. Je oplaadbare batterijen maken van dit principe bijvoorbeeld al gebruik. Het is dus niet nodig om waterstof onder druk als gas op te slaan. Op dit moment wordt naarstig gezocht naar het meest geschikte materiaal hiervoor, dat wil zeggen, met de meeste opslagcapaciteit per kilo.
Cycloon schreef:Dat zou met toch sterk verbazen eerlijk gezegd mocht dat zo zijn. Ik heb dit ooit vernomen in een documentaire, maar als jij me cijfers kan tonen dat verbranding van fossiele brandstoffen meer wateruitstoot oplevert dan wil ik gerust mijn mening herzien.

En je moet eigelijk niet vergelijken met fossiele brandstoffen maar eerder met bv een auto die op elektriciteit rijdt of op perslucht die niks van uitstoot hebben (zolang de elektriciteit natuurlijk via zonne-energie o.i.d. is opgewekt).
Okee, een ruwe schets: 1 kilo H2 levert bij verbranding zo'n 140 MJ. Daarbij komt 9 kilo H2O vrij. 1 kilo benzine levert zo'n 45 MJ, en bevat ongeveer 200 gram waterstofatomen. Die leveren bij verbranding 1,8 kilo H2O op. Om 140 MJ aan energie te leveren moet er iets meer dan 3 kg benzine worden verbrand. Daarbij komt dus zo'n 5,5 kg H2O vrij, ongeveer 60% van de hoeveelheid die bij verbranding van H2 vrijkomt.

Maar nu komt het belangrijkste: de omzetting van H2 naar mechanische energie (mbv een brandstofcel en een of meer electromotoren) gaat stukken efficiënter dan de omzetting van benzine. Laten de getallen 70% respectievelijk 40% zijn; dan komt men op 1 kilo waterstof dus 1,75 keer zo ver als op 3 kg benzine. Omgekeerd, met 1 kg H2 komt men net zo ver als met 5,25 kg benzine. 5,25 kg benzine bevat 1,05 kg waterstof, en levert bij verbranding dus 9,45 kg H2O op.

Let wel, dit is maar een ruwe schets. Het is een voorbeeld om aan te tonen dat de lokale uitstoot van water kan afnemen wanneer men overstapt op waterstof. Echter, dit soort berekeningen zijn altijd heel gemakkelijk te manipuleren, door creatief om te gaan met je randvoorwaarden en je aannames. Met niet al te veel moeite is ook aan te tonen dat de uitstoot juist zal stijgen. Maar met wat andere moeite kan ik ook aantonen dat de uitstoot nog meer zal afnemen dan de zojuist berekende 5%. De ordegrootte zal echter gelijkblijven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer