Springen naar inhoud

Vallende voorwerpen

• Log in om te kunnen reageren

Gosse

Gosse

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2007 - 10:45

Beste allemaal,

Laatst had ik met mijn zwagertje een discussie over vallende voorwerken en de snelhied waarmee ze vallen. HIj beweerde dat voorwerpen ongeacht hun gewicht altijd even snel beneden zijn; met dezelfde snelheid afdalen.

Ik kon me nog herrineren dat ik daar ooit in de natuurkundeles ook iets over gehoord heb en ben gaan proberen het te onderbouwen met formules:

Tijdens de val wordt zwaarte energie omgezet in kinetische energie (snelheid)

Ez = Ekin
m.g.h = 0.5.m.v2

Beschouw ik beide formules dan mag ik toch de massa wegstrepen?

In realiteit zal er echter wel een verschil in snelheid zijn omdat ook wrijvingsenergie ontstaat; en die is vooral afhankelijk van de vorm van het voorwerp.

Maar het is dus zo dat in theorie alle voorwerpen even snel vallen?

Heb ik de theorie nog een beetje goed voor ogen of bega ik een fout?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2007 - 10:48

Je redeneert juist. Iedereen heeft in zijn middelbaar wel dat proefje gezien met de vacuum glazen buis met een veertje en een knikker ofzo in. Ze vallen evensnel.

In werkelijkheid geldt er
mgh = mv²/2 + W
Hier is W de energie verloren door wrijving, die energie is afhankelijk van de oa de vorm van je voorwerpen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 22 juni 2007 - 10:49

Inderdaad, wanneer je de massa van de voorwerpen kunt verwaarlozen ten opzichte van de massa van de aarde (iets dat normaal gesproken altijd wel mag), en wanneer je de atmosfeer (en dus de luchtweerstand) buiten beschouwing laat, vallen alle voorwerpen met dezelfde valversnelling, en zijn ze dus tegelijk beneden wanneer je ze samen laat vallen.

Zo'n proefje is detstijds op de maan uitgevoerd, trouwens:

http://www1.jsc.nasa...eh/feather.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures