De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Bij een van mijn klanten werkt een "ergocoach" die er o.a. voor verantwoordelijk is dat mensen geen last van RSI krijgen. Hiervoor wordt men overstelpt met rariteiten als een muis die begint te trillen als je hem te lang stil houdt met je hand erop, polssteunen (gruwelijk irritant) en toetsenborden die kleiner zijn dan normaal. Dat zou allemaal preventief werken tegen RSI. Ik moet zeggen dat ik altijd mijn twijfels heb over dit soort dingen. In hoeverre helpt het nu allemaal? Ik gebruik op het werk een standaard toetsenbord zónder polssteun, een simpele muis zonder poespas, etc. Niets bijzonders dus. Wel wissel ik regelmatig van muishand.

Het enige waar ik af en toe last van heb zijn mijn wijsvingers. Volgens mij heeft dat echter meer met het omhoog houden daarvan tijdens het typen (typ met 10 vingers en op het moment dat ik de wijsvinger niet gebruik houd ik dioe omhoog) en dat je de muisklikken grotendeels met de wijsvingers doet. Bij elkaar zit ik echt wel zo'n 60 uur in de week achter de computer, zonder allerlei anti-RSI poespas en zonder veel last. Ik vraag met dan ook grondig af hoeveel effect dat soort anti-RSI materiaal heeft.

Wie maakt mij wijzer?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

De meeste anti-RSI-middelen gaan RSI niet tegen maar verlagen enkel het risico erop. Het is dus perfect mogelijk dat iemand met alle mogelijke anti-RSI-middelen toch last krijgt van RSI en dat iemand die al 20 jaar zonder werkt er nooit last van heeft gehad of zal krijgen.
Een aantal factoren die het risico op het ontstaan van RSI-klachten verhogen worden veelvuldig genoemd in wetenschappelijke publicaties (zie bijv: [url=http://ergo.human.cornell.edu)]http://ergo.human.cornell.edu)[/url].

Bijvoorbeeld:

Pronatie:

de vorm en layout van het standaard toetsenbord, vereist dat de gebruiker zijn handen in een vlakke positie houdt met de handpalmen naar beneden gedraaid. Dit geeft een continue statische belasting van de onderarmspieren.



Ulnair-deviatie:

de plaatsing van de toetsen bij een standaard toetsenbord, vereist dat de handen naar buiten gedraaid moeten worden. Dit geeft spanningen in de onderarmspieren die hierbij betrokken zijn



Dorsaal flexie:

om de toetsen op een standaard toetsenbord goed te kunnen bedienen, moet de hand iets worden opgetild, waardoor de pols een hoek maakt ten opzichte van de onderarm. Dit geeft een continue belasting van de spieren die de pols moeten heffen. Daarnaast levert dit een drukverhoging op in de carpale tunnel. De carpale tunnel is een ruimte in de pols, waar de aanvoerende bloedvaten en zenuwen van de hand doorheen lopen.



QWERTY De QWERTY layout van de standaard toetsenborden verdeeld de toetsen niet optimaal over de handen. De minder sterkere ringvinger en pink kunnen hierdoor overbelast raken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 199

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Wel wissel ik regelmatig van muishand.
Dat is dus ook een RSI-risico-verlagende actie. Maar de meeste mensen die veel met de muis werken, doen dit niet (denk bijvoorbeeld aan webdesigners die een foto moeten redigeren; dat gaan ze natuurlijk niet met hun linkerhand doen als ze rechts zijn, dat is gewoon niet secuur genoeg'.

Waar het om gaat bij die risicoverlagende middelen, is dat de doorbloeding niet afgeklemd mag raken. Continue in dezelfde houding zitten, zeker als je geen ergonomische stoelen ed hebt, en dan ook nog eens het niet veel bewegen van een hand die wél afkoelt aan de lucht (want hij ligt min of meer stil, leidt tot verminderde doorbloeding en daarmee tot verminderde aanvoer van voedingsstoffen, veminderde afvoer van afvalstoffen, kortom, verminderde mogelijkheden tot reparatie. Als je dan ook nog eens weet dat pezen sowieso al slecht doorbloed zijn en hun voedingsstoffen moeten hebben van het omliggende weefsel, kun je je voorstellen dat een klein irritatieplekje op een pees(schede) bijvoorbeeld, al snel kan uitgroeien tot flinke klachten.

Om dat te voorkomen (of te zorgen dat het niet erger wordt), is het belangrijk om regelmatig je handen te bewegen, uit die belastende positie te halen etc. met andere woorden: om de doorbloeding in het gebied te stimuleren.

Daar zijn al die maatregelen dus voor en ik zie eigenlijk niet waarom dat onzin zou zijn. Bedenk wel: dat jíj met 60 uur pc-werk per week geen RSI krijgt, betekent nog niet dat iemand die het wel krijgt, een aansteller is ofzo. Schijnbaar doe jíj iets goed (bijvoorbeeld het regelmatig wisselen van je hand), dat een ander niet doet of is die ander er gevoeliger voor. Die trillende muizen zijn er dus voor om die ander eraan te herinneren dat hij even letterlijk zijn handen moet laten wapperen...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Mja, onzin wilde ik het ook niet noemen, sterker nog: dat deed ik ook niet :D

Het is meer dat ik me afvroeg van: ik werk zóveel achter de computer, zonder anti-RSI middeltjes, hoe kan het dan dat ik nergens last van heb en anderen met anti-RSI middeltjes wel?

Als ik jou goed begrijp is dat dus sterk persoonsafhankelijk. Een vervolgvraag die in me opkomt: wat bepaalt die afhankelijkheid? Is dat iets genetisch, ligt dat aan het voedingspatroon, aan andere activiteiten waar de betreffende spieren of pezen bij betrokken zijn?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 199

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

All of the above, zou ik zeggen.

Wat ik de afgelopen tijd geleerd heb (zie bijvoorbeeld ook het topic over menstruatiepijn) is dat ieder mens niet alleen verschillend is in zijn psyche, maar ook in zijn lichaam (duh...). Dat betekent dat als je bijvoorbeeld tien patienten hebt met ieder ongeveer dezelfde mate van hypothyreoïdie, het helemaal niet vreemd is als de één last krijgt van zijn gewrichten, de ander van zijn darmen etc... dat heeft te mekan met een combinatie van factoren, zoals die je zelf al noemt. In sommige families komt wellicht een ´aandoening´ voor die ervoor zorgt dat de pezen kwetsbaarder zijn dan bij anderen. Dat wil dus niet zeggen dat al die mensen ook echt last krijgen van hun pezen (vandaar de aanhalingstekens rond ´aandoening´, want het is natuurlijk niet echt per se een pathologisch verschijnsel), maar wel dat die mensen eerder last zullen krijgen van RSI als ze dat soort belastend werk doen.

Tegelijkertijd kan een slechte voeding of slecht opgenomen voedingsstoffen er, bijvoorbeeld net zoals te veel koffie en te weinig water, ervoor zorgen dat de berperkte bloedtoevoer naar de pezen ook nog eens weinig voedingsstoffen meeneemt: risico op rsi weer groter.

Daar komt dan nog bij dat de één onbewust meer beweegt dan de ander. Ik wéét bijvoorbeeld dat ik doorgaans te veel caloriëen inneem op een dag, maar doordat ik mijn mijn adhd-lijf niet stil kan zitten, verbrand ik die doorgaans ook weer en kom dus niet significant aan. Jij gaf zelf al aan dat je regelmatig van muishand wisselt, maar de nerdy bunch bekijkend bij mijn vriend op het werk bijvoorbeeld (webdesigners), doen de meeste mensen dat niet.

En zo zijn er nog een miljoen factoren te bedenken; de één zit bijvoorbeeld net lekkerder in zijn stoel dan de ander en heeft dus net een andere houding die de bloedtoevoer minder afklemt, de ander heeft continue het gevoel dat hij alles op tijd klaar moet hebben en verhoogt daardoor onbewust zijn cortisolwaarden en daarmee zijn basale spierspanning en heeft dan ook meer kans op klachten, ik noem maar wat.

Het is waarschijnlijk ondoenlijk om al die factoren uit te schakelen, maar het ´vergeten je hand te bewegen´ of het ´verkeerde uitgangspositie gebruiken´ zijn dingen die je wel kunt tackelen en dat gebeurt dus ook.

Overigens zou ik niet hardop zeggen dat jij géén rsi hebt: je geeft zelf al aan nu en dan last te hebben van je wijsvinger... Lullig maar waar: dat kán natuurlijk het begin zijn van vervelende klachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

RSI oftwel tegenwoordig CANS (complaints of neck and shoulders) genoemd, dien je niet enkel op ergonomische manier te bestrijden alswel ook op psychologische. Mensen die dit soort klachten ontwikkelen hebben naast fysieke eigenschappen ook significant vaak bepaalde persoonlijkheidstrekken zoals perfectionisme, hoog verantwoordelijkheidsgevoel, zeg maar de wat meer neurotische typen. De relaxte medewerker die het allemaal wel zal zien, ontwikkelt minder snel RSI. Naast fysiotherapie is iemand met RSI dan ook goed geholpen bij een goeie psycholoog om te kijken waarom iemand zo gespannen werkt.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 199

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Mensen die dit soort klachten ontwikkelen hebben naast fysieke eigenschappen ook significant vaak bepaalde persoonlijkheidstrekken zoals perfectionisme, hoog verantwoordelijkheidsgevoel, zeg maar de wat meer neurotische typen.


Wat je daaruit kunt lezen is dat dit soort mensen ook meer gestresst zijn. Langdureige stress verhoogt de basale spierspanning en daarmee vermindert het de doorbloeding van de spieren en met name de pezen > vatbaarder voor klachten. Zo kun je de typologie op een 'aardse' manier verklaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Wat je daaruit kunt lezen is dat dit soort mensen ook meer gestresst zijn. Langdureige stress verhoogt de basale spierspanning en daarmee vermindert het de doorbloeding van de spieren en met name de pezen > vatbaarder voor klachten. Zo kun je de typologie op een 'aardse' manier verklaren.


Dat is precies hoe ik het bedoel, maar je 'wijziging van accent' snijdt geen hout. De oorzaak voor de stress ligt dus in de persoonlijkheid, niet sec in de wat jij het 'aardse' noemt.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 199

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Wat ik probeer te voorkomen is, zoals veel te veel gebeurd in de alternatieve sector, dat met vage termen iets omschreven wordt dat je ook duidelijk kunt vertellen. Er is niets mis met het idee dat er bepaalde 'typen' mensen bestaan, maar dat is neit de verklaring voor het verschijnsel. Het is belangijk dat je weet wát er achter die menstypen schuil gaat, anders verval je te snel in termen die niet algemeen geaccepteerd worden.

Als voorbeeld wil ik noemen het 'regulerend' of 'balancerend' middel. Deze term wordt veel gebruikt in de alternatieve geneeskunde. De meeste alternatief therapeuten en hun patienten nemen genoegen met deze term en het idee dat het middel je beter gaat maken, maar sommige mensen schrikt het af. Mensen zijn nu eenmaal doorgaans bang voor dat wat ze niet begrijpen. Ik vermoed dat dat ook misschien het geval is bij de starter van het topic. Als jij zegt: "die verschillen komen voort uit het feit dat jij een ander menstype bent dan een ander", kan ik me heel goed voorstellen dat dat iemand afschrikt, het klinkt gewoon te zweverig. Maar als je kunt uitleggen hoe dat dan werkt, namelijk doordat een stresstype A de stress letterlijk vastzet in bijvoorbeeld zijn schouders, klinkt dat ineens een stuk logischer en aannemelijker. Daarmee ontken je het bestaan van zo'n type niet, je maakt het alleen duidelijker voor anderen en wordt niet beschuldigd van vage zweverij...

Het is ook belangrijk dat je weet welke mechanismen achter dit soort termen zitten; om even terug te komen op het voorbeeld van de 'regulerende' middelen: een bepaald kruid wordt door veel mensen (jammergenoeg óók therapeuten) 'regulerend op de schildklier' genoemd. De waarheid is dat het veel jodium bevat en het dus de schildklier wat zal aanjagen, niks regulerend dus. Maar als je dat laatste niet weet en je geeft het aan een patient met een hyperfunctie vd schildklier (in de gedachte dat het 'regulerend' werkt), dan heb je dus wel een probleem. Vandaar dat je altijd een laagje dieper moet kijken naar wat er achter de term zit.

Maar goed, dit gaat nu wel erg off-topic... sorry.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Wat ik probeer te voorkomen is, zoals veel te veel gebeurd in de alternatieve sector, dat met vage termen iets omschreven wordt dat je ook duidelijk kunt vertellen. Er is niets mis met het idee dat er bepaalde 'typen' mensen bestaan, maar dat is neit de verklaring voor het verschijnsel. Het is belangijk dat je weet wát er achter die menstypen schuil gaat, anders verval je te snel in termen die niet algemeen geaccepteerd worden.
Ik heb het over de reguliere GGZ, niet de alternatieve sector. En volgens mij pik je mijn punt over persoonlijkheid niet op. Ik gebruik de term 'menstypen' niet, ik gebruik het begrip 'persoonlijkheidstrekken'. En die term is, net als de term 'persoonlijkheid' algemeen geaccepteerd.

Jouw opvatting is blijkbaar dat een persoonlijkheid niet de basis voor een probleem - al dan niet lichamelijk- kan zijn. Dat bestrijd ik pertinent.
Als voorbeeld wil ik noemen het 'regulerend' of 'balancerend' middel. Deze term wordt veel gebruikt in de alternatieve geneeskunde. De meeste alternatief therapeuten en hun patienten nemen genoegen met deze term en het idee dat het middel je beter gaat maken, maar sommige mensen schrikt het af. Mensen zijn nu eenmaal doorgaans bang voor dat wat ze niet begrijpen. Ik vermoed dat dat ook misschien het geval is bij de starter van het topic. Als jij zegt: "die verschillen komen voort uit het feit dat jij een ander menstype bent dan een ander", kan ik me heel goed voorstellen dat dat iemand afschrikt, het klinkt gewoon te zweverig. Maar als je kunt uitleggen hoe dat dan werkt, namelijk doordat een stresstype A de stress letterlijk vastzet in bijvoorbeeld zijn schouders, klinkt dat ineens een stuk logischer en aannemelijker. Daarmee ontken je het bestaan van zo'n type niet, je maakt het alleen duidelijker voor anderen en wordt niet beschuldigd van vage zweverij...
Weer heb je het over 'alternatieve geneeskunde'. Daar heb ik het niet over. Het vervolg van deze alinea gaat daarop voort, en nogmaals, ik heb het niet over 'typen'. Daar begin jij over. Blijkbaar associeer jij mijn opmerkingen met zaken die ik niet bedoel' (?)
Het is ook belangrijk dat je weet welke mechanismen achter dit soort termen zitten; om even terug te komen op het voorbeeld van de 'regulerende' middelen: een bepaald kruid wordt door veel mensen (jammergenoeg óók therapeuten) 'regulerend op de schildklier' genoemd. De waarheid is dat het veel jodium bevat en het dus de schildklier wat zal aanjagen, niks regulerend dus. Maar als je dat laatste niet weet en je geeft het aan een patient met een hyperfunctie vd schildklier (in de gedachte dat het 'regulerend' werkt), dan heb je dus wel een probleem. Vandaar dat je altijd een laagje dieper moet kijken naar wat er achter de term zit.

Maar goed, dit gaat nu wel erg off-topic... sorry.
Nu ga je richting 'kruid' en vage terminologie. Tja, ik vraag me af of je mijn opmerking wel goed begrepen heb.

Al ik zeg is dat de ontwikkeling van RSI klachten mede bepaald worden door persoonlijkheidskenmerken.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 199

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Jouw opvatting is blijkbaar dat een persoonlijkheid niet de basis voor een probleem - al dan niet lichamelijk- kan zijn. Dat bestrijd ik pertinent.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je dingen soms anders moet formuleren om begrepen en serieus genomen te worden, én dat het interessant is om verder te kijken dan een term als 'persoonlijkheid'.
Tja, ik vraag me af of je mijn opmerking wel goed begrepen heb.
Blijkbaar niet, maar schijnbaar hebben we dan dus ook geen probleem dus waar hebben we het over...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

bella boares schreef:Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je dingen soms anders moet formuleren om begrepen en serieus genomen te worden, én dat het interessant is om verder te kijken dan een term als 'persoonlijkheid'.

Blijkbaar niet, maar schijnbaar hebben we dan dus ook geen probleem dus waar hebben we het over...


Wat bedoel je dan met 'verder kijken dan een term als 'persoonlijkheid'? Ik zei
Mensen die dit soort klachten ontwikkelen hebben naast fysieke eigenschappen ook significant vaak bepaalde persoonlijkheidstrekken


Wat wil jij dan 'verder bekijken'?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Wat bedoel je dan met 'verder kijken dan een term als 'persoonlijkheid'?
Wat Bella bedoelt is dit:
Wat ik probeer te voorkomen is, zoals veel te veel gebeurd in de alternatieve sector, dat met vage termen iets omschreven wordt dat je ook duidelijk kunt vertellen. Er is niets mis met het idee dat er bepaalde 'typen' mensen bestaan, maar dat is neit de verklaring voor het verschijnsel. Het is belangijk dat je weet wát er achter die menstypen schuil gaat, anders verval je te snel in termen die niet algemeen geaccepteerd worden.
Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt Bella (al vind ik het een beetje slordig geformuleerd), maar niet zo goed waarom je het zegt.

Laten we nog eens naar het stukje van Windsurfer kijken:
RSI oftwel tegenwoordig CANS (complaints of neck and shoulders) genoemd, dien je niet enkel op ergonomische manier te bestrijden alswel ook op psychologische. Mensen die dit soort klachten ontwikkelen hebben naast fysieke eigenschappen ook significant vaak bepaalde persoonlijkheidstrekken zoals perfectionisme, hoog verantwoordelijkheidsgevoel, zeg maar de wat meer neurotische typen. De relaxte medewerker die het allemaal wel zal zien, ontwikkelt minder snel RSI. Naast fysiotherapie is iemand met RSI dan ook goed geholpen bij een goeie psycholoog om te kijken waarom iemand zo gespannen werkt.
Het lijkt me duidelijk. Bepaalde persoonlijheidstrekken (of zo je wilt charactereigenschappen) zoals perfectionisme en een uitgesproken verantwoordelijkheidsgevoel (waarbij je je kunt afvragen of dat niet ook gewoon een vorm van perfectionisme is) hebben eerder gespannenheid tot gevolg, die weer invloed heeft op het lichaam. Ik zie niet wat hier vaag aan zou zijn of wat hier niet algemeen geaccepteerd zou kunnen worden. Daarvoor is het verband mij te duidelijk en klinkt het mij te plausibel in de oren. Ik kan me niet voorstellen dat een patient dat duidelijke verband niet zou kunnen zien en/of begrijpen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Het verband "perfectionisme --> meer stress --> meer spanning in de spieren --> hoger risico op RSI" is inderdaad niet zo heel lastig te leggen, maar Bella bedoelt m.i. dat je niet gelijk moet zeggen dat "perfectionisme en nog een paar andere persoonlijkheidstrekken tot RSI leiden", want dan geef je de oorzaak niet goed weer.

Berichten: 3.165

Re: De zin en onzin van rsi bestrijdingen

Het verband "perfectionisme --> meer stress --> meer spanning in de spieren --> hoger risico op RSI" is inderdaad niet zo heel lastig te leggen, maar Bella bedoelt m.i. dat je niet gelijk moet zeggen dat "perfectionisme en nog een paar andere persoonlijkheidstrekken tot RSI leiden", want dan geef je de oorzaak niet goed weer.
Dit wordt wel allemaal wel heel erg muggenziften pi.gif .

Windsurfer geeft daarmee perfect een aantal mogelijke oorzaken van RSI, hij benoemt enkel bepaalde tussenstappen niet.

Het is inderdaad niet zo omdat bepaalde oorzaken resulteren in bepaalde klachten dat dat daarom ook noodzakelijk bij iedereen het geval is bij wie deze oorzaken aanwezig zijn maar dat is niets nieuws onder de zon.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer