De stroomverandering bij een homogeen magnetisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

De stroomverandering bij een homogeen magnetisch veld

Sorry van mijn vele vragen die ik hier op het forum plaats, maar ik ben bezig met het bekijken van de leerstof Natuurkunde van het secundair onderwijs. En dat valt niet altijd even goed mee.

gegeven: Een homogeen magnetisch veld met magnetische inductie (B) loodrecht op het vlak van het papier en verdwijnend in het papier. Een gesloten stroomkirng in de vorm van een vierkant vliegt doorheen dit magnetisch veld. Het vlak van het vierkant staat daarbij ook loodrecht op de magnetische inductie.De grootte van de snelheid (v) is gelijk aan 10m/s en de zijde van het vierkant is 10cm. De afmeting van het magnetisch veld is 40cm.

welke grafiek beschrijft dan het best de geinduceerde stroom als functie van de tijd?

zie deze figuur (overigens op het web gevonden, zonder een goed verstaanbaar antwoord erbij

(antwoord: figuur a)

Ik weet eigenlijk niet hoe hier aan te beginnen.

Moet ik hierbij de magnetische flux gaan betrekken of hoe zit dat nu juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: De stroomverandering bij een homogeen magnetisch veld

Volgens de wet van Faraday geldt
\(U =- \frac{d \Phi_B}{dt}\)
Hier is U de inductie en
\(\Phi_B\)
de magnetische flux. De magnetische flux is evenredig met het magnetisch veld en evenredig met de oppervlakte.
\(\Phi_B = \vec B \cdot \vec A = BA \cos \varphi = BA = B \cdot \ell \cdot x\)
Hier is
\(\ell\)
de lengte en x de breedte van het vierkant. Dat maakt hier verschil omdat het magnetisch veld afhankelijk is van hoe de geleider wordt geplaatst in het veld.
\(U =- \frac{d \Phi_B}{dt} = -\frac{d}{dt} \left( B \cdot \ell \cdot x \right) =- B \ell v \)
De snelheid en het magnetisch veld hebben een constante grootte. Alleen de lengte van de geleider die zich in het veld bevindt veranderen even van grootte aan het begin en einde van het traject. Kan je nu zelf zeggen welke grafiek er het beste bij past?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.585

Re: De stroomverandering bij een homogeen magnetisch veld

De vierkante winding beweegt naar rechts met een constante snelheid.

Op een gegeven moment komt de rechterkant van de winding in het magnetisch veld.

Het is duidelijk dat na 10 ms de linkerkant van de winding in het magn. veld komt, en op dat moment bevindt de hele winding zich in het magn. veld.

In deze 10 ms neemt de magnetische flux , die door de winding gaat, rechtevenredig met de tijd toe.

Als je een grafiek tekent, met horizontaal de tijd ( in s) en vertikaal de magnetische flux door de winding, dan is het duidelijk dat de grafiek een rechte lijn is ,die door de oorsprong gaat.

Als je dan kijkt naar de wet in Rov zijn bericht, dan moet d(flux)/dt een constante zijn.

De stroom door de winding is dan ook constant. Als de winding na die 10 ms geheel in het magn. veld zit, dan is de magnetische flux constant, en is d(flux)/dt =0. Dus de stroom is nul.

Dus antwoord A of D is goed.

De rechterkant van de winding komt op tijdstip t=0 ms in het magn. veld. Na t=40 ms gaat deze rechterkant van de winding uit het magn. veld. Op dat moment neemt de flux rechtevenredig met de tijd af, en krijg je weer een constante inductiespanning. ( d(flux)/dt=constant ). Dus antwoord a) is goed.

Berichten: 107

Re: De stroomverandering bij een homogeen magnetisch veld

Ok, duidelijk antwoord.

Ik zat er niet ver naast, maar kwam er alleen uit waarom het a was ipv d.

Bedankt !

Reageer