Kans achter Einsteins uitspraak

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 137

Kans achter Einsteins uitspraak

Einstein zei ooit eens "Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek."

Nou vroeg ik mij af wat de kans zou zijn als dit daadwerkelijk zou gebeuren. Is dit ooit berekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

daar weet ik niets van, maar je kan ook geen simplistische voorstelling maken denk ik,

want je moet rekening houden met de volgorde van de letters in de woorden boek, en de posities (lees rotaties)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

Ik denk niet dat Einstein dat berekend heeft (of kon berekenen) en concludeerde dat die kansen hetzelfde zijn. Hij wilde gewoon zeggen dat die kans 0 is. Als ik zeg de kans dat ik morgen de lotto win is even groot als de kans dat ik morgen marsmannetjes tegen kom, dan bedoel ik dat toch ook niet letterlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

uiteraard is dit benaderend 0, maar er een schatting van de grote orde gemaakt kunnen worden?

zoiets als
\(10^{-100}\)
ofzo?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

De kans zou verwaarloosbaar zijn, niet te onderscheiden van 0.

(En wellicht zelfs letterlijk onmogelijk)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

idd hoeveel letters zijn dit niet? en hoeveel schikkingen heb je dan niet?

te veel voor uit te rekenen. Daarbij komt de juiste draaing per letter, wat de kans nog 'kleiner' maakt
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

jhnbk schreef:idd hoeveel letters zijn dit niet? en hoeveel schikkingen heb je dan niet?

te veel voor uit te rekenen. Daarbij komt de juiste draaing per letter, wat de kans nog 'kleiner' maakt
en natuurlijk de kans dat alle andere resten van de drukkerij net niet in de weg komen te liggen.

Maar het is niet letterlijk bedoeld: Zoveel drukletters had een traditionele drukkerij niet.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

en natuurlijk de kans dat alle andere resten van de drukkerij net niet in de weg komen te liggen.
had 'k nog niet eens aan gedacht :D

maar het zal uiteraard wel niet letterlijk bedoelt zijn
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

Einstein zei ooit eens ...
Kan iemand hiervoor bewijs aandragen? (Ik kende de uitspraak niet en na enig zoeken kon ik ook niks vinden.)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

idd, 'k heb ook even gezocht, om zo een bewijs of iets dergelijk te vinden, maat vond niets. Heb je een link of zo waar wat meer uitleg staat. Over de context enzo
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.


Berichten: 7.068

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

Interessant. Ik heb echter wel problemen met deze bron. Ik kan namelijk het citaat alleen in het nederlands vinden (ook niet op ander talige wiki). Ik vermoed daarom dan ook dat dit geen echt citaat is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

euhm, op wikiquote staat het in in iedergeval niet
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Kans achter Einsteins uitspraak

Ik snap de quote niet helemaal. :D

Wil Einstein (als dit citaat daadwerkelijk van hem afkomstig is) hiermee zeggen dat hij niet gelooft in het toevallig (dus voldoend aan fysische voorwaarden) ontstaan van het heelal, maar wel in het ontoevallig (als in bv. Intelligent Design)?

Ik denk niet dat Einstein een voorstander was van Intelligent Design, hoewel hij wel Jood was en geloofde in een God, die dus de wereld creëerde. Fysica en religie gaan n.m.m. niet altijd samen.

Zie ik het verkeerd?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer