Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 83

Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Ik zag laatst een reclame op de tv, met een auto die met gelijke snelheid voortbeweegt als een kogel (in dezelfde richting) die naast hem vliegt.

Hij doet z'n raampje open, rijdt voorzichtig opzij, en de kogel beweegt zijwaards door zijn auto heen. (de kogel vliegt zelf nog steeds in dezelfde richting als dat de auto rijdt, net als daarvoor) houdt dezelfde snelheid aan als de auto (ten opzicht van de buitenomgeving) en blijft op dezelfde positie ten opzichte van de auto, die de kogel ook had in de buitenomgeving. Bij het andere raampje gaat de kogel weer naar buiten, en vliegt de kogel weer naast de auto, nog steeds in diezelfde richting als dat de auto rijdt.

Nou vroeg ik mij af.. Stel dat er een voertuig 'laten we zeggen een auto' dezelfde snelheid zou kunnen halen als de kogel.

En dus dezelfde actie zou uitvoeren als in de reclame. Wat gebeurt er op het moment dat de kogel via het raampje binnenkomt? Zal deze door het ruit schieten (ondanks dat deze in de buitenomgeving is afgevuurd), en als het ware in snelheid zal stijgen?

Als dit niet het juiste subforum is, excuses, maar ik zou alsnog graag deze vraag beantwoord krijgen..

Berichten: 83

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Glacius schreef:Ik zag laatst een reclame op de tv, met een auto die met gelijke snelheid voortbeweegt als een kogel (in dezelfde richting) die naast hem vliegt.

Hij doet z'n raampje open, rijdt voorzichtig opzij, en de kogel beweegt zijwaards door zijn auto heen. (de kogel vliegt zelf nog steeds in dezelfde richting als dat de auto rijdt, net als daarvoor) houdt dezelfde snelheid aan als de auto (ten opzicht van de buitenomgeving) en blijft op dezelfde positie ten opzichte van de auto, die de kogel ook had in de buitenomgeving. Bij het andere raampje gaat de kogel weer naar buiten, en vliegt de kogel weer naast de auto, nog steeds in diezelfde richting als dat de auto rijdt.

Nou vroeg ik mij af.. Stel dat er een voertuig 'laten we zeggen een auto' dezelfde snelheid zou kunnen halen als de kogel.

En dus dezelfde actie zou uitvoeren als in de reclame. Wat gebeurt er op het moment dat de kogel via het raampje binnenkomt? Zal deze door het ruit schieten (ondanks dat deze in de buitenomgeving is afgevuurd), en als het ware in snelheid zal stijgen?

Als dit niet het juiste subforum is, excuses, maar ik zou alsnog graag deze vraag beantwoord krijgen..
Oh en laat ik nog even toevoegen.. We gaan er op dit moment even vanuit dat de auto zich automatisch aanpast op de normale afnemende snelheid van de kogel, zodat deze op gelijke snelheid blijft.. Ook dat de auto tijdens het zijwaards bewegen, dit doet in een rechte lijn, en de hoek ten opzichte van de kogel dus niet zal veranderen..

Berichten: 83

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Oh en laat ik nog even toevoegen.. We gaan er op dit moment even vanuit dat de auto zich automatisch aanpast op de normale afnemende snelheid van de kogel, zodat deze op gelijke snelheid blijft.. Ook dat de auto tijdens het zijwaards bewegen, dit doet in een rechte lijn, en de hoek ten opzichte van de kogel dus niet zal veranderen..
Oh en laat ik ook nog even vermelden dat de luchtdikte in de auto gelijk is aan die van de buitenomgeving, en het compleet windstil is.. Al die skit factoren ook die allemaal meespelen en de richting van de kogel kunnen doen veranderen :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Ik denk dat turbulentie (de auto maakt op die snelheid ook een behoorlijke boeggolf in de lucht) het voornaamste probleem is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Wat gebeurt er op het moment dat de kogel via het raampje binnenkomt?
Laten we veronderstellen dat er geen lucht in of uit de auto gaat. De lucht in de auto heeft dus dezelfde snelheid als de auto en dus ook dezelfde snelheid als de kogel. We gaan geen rekening houden met luchtstromen (omdat ze niet relevant zijn voor het bespreken van de essentie van je vraag).
Zal deze door het ruit schieten (ondanks dat deze in de buitenomgeving is afgevuurd), en als het ware in snelheid zal stijgen?
Een object kan alleen versnellen als er een kracht op hem werkt. Wat zou volgens jou die kracht moeten leveren zodat de kogel gaat versnellen? Het enige waarmee de kogel in aanraking komt binnen de auto is de lucht binnen de auto. Deze lucht heeft echter dezelfde snelheid als de kogel zelf en zal dus geen kracht leveren.

Berichten: 83

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Dus op het moment dat de kogel zich binnen in de auto zou (kunnen) bevinden, beide op gelijke snelheid in dezelfde richting blijven gaan, dan zou het voor de waarnemer in de auto lijken alsof de kogel stil in de lucht hangt en dus op dezelfde positie blijft staan?

Hmm ik vermoede al zoiets, maargoed het lijkt zo... vreemd :D

Berichten: 7.068

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

dan zou het voor de waarnemer in de auto lijken alsof de kogel stil in de lucht hangt en dus op dezelfde positie blijft staan?
Als er geen zwaartekracht is wel. Anders zou de kogel namelijk naar beneden vallen (Dit is dus iets wat niet klopt in de reclame).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Glacius schreef:Dus op het moment dat de kogel zich binnen in de auto zou (kunnen) bevinden, beide op gelijke snelheid in dezelfde richting blijven gaan, dan zou het voor de waarnemer in de auto lijken alsof de kogel stil in de lucht hangt en dus op dezelfde positie blijft staan?

Hmm ik vermoede al zoiets, maargoed het lijkt zo... vreemd :D
Natuurlijk, als je een bal wegstampt en je kan die evenwijdig met de aarde stampen en je kan perfect met de bal meelopen dan beweegt die bal tov jou niet. Jullie zitten in hetzelfde inertiaalstelsel. Dit kan je je echter beter voorstellen omdat het realistischer lijkt.

Overigens hoort dit toch bij mechanica?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Overigens hoort dit toch bij mechanica?
Klopt. Een kogel mag dan wel snel vliegen, we zijn nog lang niet bij relativistische snelheden :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 388

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Als er geen zwaartekracht is wel. Anders zou de kogel namelijk naar beneden vallen (Dit is dus iets wat niet klopt in de reclame).
Schijnbaar zijn er kogels met een soort van schroefmechanisme waardoor ze zichzelf door de lucht verplaatsen in een bijna rechte baan. Ze zullen dus veel later neerkomen (snelheid daalt, dus ook het de liftwerking en de zwaartekracht neemt de overhand).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Ik denk niet dat dát nog zal werken in de auto. Immers, de snelheid t.o.v. de lucht in de auto is 0, dus krijgen we geen lift.

Berichten: 388

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Dat is ook weer waar! :D

Maarja, als je met de luchtweerstand rekening moet houden gaat hij wel door de voorruit vliegen. De kogel vertraagt door de wrijving met de lucht, dus de auto volgt ook deze vertraagde beweging. Van zodra de kogel in de auto is, is zoals je zegt de snelheid tov de lucht nul dus valt de luchtwrijving weg. Het gevolg hiervan is dat de kogel niet meer vertraagt, maar de auto ondergaat wel nog deze vertraagde beweging (of hij moet zijn snelheid ook constant houden).

Het is zo een beetje een "als dit" en "als we dat verwaarlozen" verhaaltje :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Bij fluïdummechanica is een erg groot inzicht nodig om te zien wat je mag verwaarlozen, en wanneer. Zoals het er nu staat lijkt het me correct. De kogel zal geen versnelling naar voor ondervinden, hij zal enkel minder tegenwrijving krijgen, waardoor hij dus beter een constante snelheid blijft behouden, maar hij gaat niet plots door de voorruit schieten.

Berichten: 388

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

De kogel zal geen versnelling naar voor ondervinden, hij zal enkel minder tegenwrijving krijgen, waardoor hij dus beter een constante snelheid blijft behouden, maar hij gaat niet plots door de voorruit schieten.
Dat ligt eraan wat je als referentie neemt en wat je auto doet.

Als je auto de originele vertragende baan volgt zal je kogel op een gegeven moment je auto inhalen omdat de kogel geen luchtweerstand meer heeft. Bekijk je nu de auto als vast referentiepunt dan zal de kogel vooruit vliegen. Bekijk je dit vanuit een punt op de vaste grond dan zal je kogel een constante snelheid hebben en zal de auto gewoon ingehaald worden door de kogel.

Verandert de auto echter ook van baan dan gebeurt er gewoon niets. Vanuit de auto gezien hangt de kogel stil, vanuit een vast standpunt zullen beide op dezelfde snelheid bewegen.

Zwaartekracht moet je in deze situatie zeker verwaarlozen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Maar die vertraging is erg weinig waardoor hij niet naarvoor 'schiet', als je natuurlijk je auto laat remmen, tsja...

en, zoals dus al gezegd: zodra de kogel binnen is mag je zwaartekracht niet verwaaarlozen, en deze versnelling zal veel groter zijn dan de vertraging van de auto om het remmend effect van de kogel in te calculeren. Het is dus, hoe dan ook, niet zomaar wat willekeurig verwaarlozen, maar wel degelijk nadenken wát je kan verwaarlozen.

Reageer