Histamine en slijmproductie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 199

Histamine en slijmproductie

Ik vroeg me af of bij een allergie de histamine zélf zorgt voor een vergrote slijmproductie of dat dit een reactie is van het weefsel om zichzelf te beschermen tegen de ´aanvallen´ van histamine (let wel: histamine valt -doorgaans- natuurlijk niet het celweefsel aan, maar deze kunnen wel beschadigd raken door de aanvallen van histamine op een antigeen)?

Met andere woorden: is een actie van histamine om de slijmproducerende cellen aan te zetten tot harder werken of is het één een gevolg van het ander?

Berichten: 3.165

Re: Histamine en slijmproductie

First things firts, jij hebt het nu over een type 1 overgevoeligheidsreactie. Quootje van Wikipedia:

Type 1 overgevoeligheid
Type 1 hypersensitivity is an allergic reaction provoked by reexposure to a specific type of antigen referred to as an allergen. Exposure may be by ingestion, inhalation, injection, or direct contact. The difference between a normal immune response and a type I hypersensitive response is that plasma cells secrete IgE. This class of antibodies binds to Fc receptors on the surface of tissue mast cells and blood basophils. Mast cells and basophils coated by IgE are "sensitized." Later exposure to the same allergen, cross-links the bound IgE on sensitized cells resulting in degranulation and the secretion of pharmacologically active mediators such as histamine, leukotriene, and prostaglandin that act on the surrounding tissues. The principal effects of these products are vasodilation and smooth-muscle contraction.

The reaction may be either local or systemic. Symptoms vary from mild irritation to sudden death from anaphylactic shock. Treatment usually involves epinephrine, antihistamines, and corticosteroids.

Some examples:

Allergic asthma

Allergic conjunctivitis

Allergic rhinitis ("hay fever")

Anaphylaxis

Angioedema

Atopic dermatitis (eczema)

Urticaria (hives)

Eosinophilia
Kijk ook even naar wat histamine precies is, wat voor functies het vervult enz.

Het antwoord op jouw vraag waardoor het slijmvlies zwelt:
Later exposure to the same allergen, cross-links the bound IgE on sensitized cells resulting in degranulation and the secretion of pharmacologically active mediators such as histamine, leukotriene, and prostaglandin that act on the surrounding tissues. The principal effects of these products are vasodilation and smooth-muscle contraction.
De leukotriënen stimuleren in ieder geval de slijmsecretie:

Zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Leukotriene

Van de prostaglandines en het histamine is bekend dat deze stoffen (resp. hormoon en neurotransmitter) vasodilatatie en vasoconstrictie kunnen veroorzaken, afhankelijk van aan welke receptor ze binden.

Ik weet niet zeker ofdat dit de slijmsecretie beïnvloed, ik kan dat niet direct vinden, mogelijk beïnvloedt de doorbloeding van het slijmklierepitheel de productie.

Merk op dat zeer waarschijnlijk nog (lang) niet alle belangrijke signaalmoleculen bekend zijn, laat staan dat alle mechanismen begrepen worden. Er worden nog steeds jaarlijks nieuwe endogene stoffen in ons lichaam ontdekt. Iets waar bijvoorbeeld de laatste 2 decennia veel vooruitgang in is geboekt is de kennis van en het inzicht in interleukines

Ik zou niet durven zeggen dat histamine 'aanvalt'. In het geval van een allergische reactie is de grote vrijzetting van oa histamine ongewenst. Het is echter hetzelfde systeem wat ons beschermt tegen allerlei aanvallen van micro-organismen.

In het geval van een allergische reactie is er op de één of andere manier een verstoring van het evenwicht, dat is geen reden om histamine als de boosdoener te zien. Het is nuttiger om te kijken naar de oorzaken van de toenemende incidentie en prevalentie van oa allergiën (te veel hygiëne?, locatie van woningen?, gewoonten?). Zo zijn er sterke aanwijzingen dat de toegenomen incidentie van allergiën en autoimmuniteit mede veroorzaakt wordt doordat we te hygiënisch opgroeien en hierdoor te weinig in contact komen met micro-organismen.

Vergelijk het met ons stress-systeem (oa adrenaline en noradrenaline). Stress is een zeer functioneel mechanisme wanneer we in gevaar verkeren, het vergroot onze kans om ons uit de situatie te redden.

Echter, die mensen onder ons die continue gestressd zijn (doordat ze niet in staat zijn te relativeren, doordat ze te weinig ontspanning inbouwen, door pech) krijgen een slechtere gezondheid (te veel stimulatie van het sympathische stelsel en te weinig stimulatie van het parasympatische stelsel). Daarom zijn de hormonen toch nog niet de boosdoener? De boosdoener is in dit geval de mens die zijn lichaam overbelast.

Wanneer je echt goed het mechanisme van allergie wil begrijpen (dat gaat nog heel wat verder dan de bronnen die ik heb gegeven) dan is er maar één oplossing: lees een goed boek over immunologie.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 199

Re: Histamine en slijmproductie

Ik zou niet durven zeggen dat histamine 'aanvalt'. In het geval van een allergische reactie is de grote vrijzetting van oa histamine ongewenst. Het is echter hetzelfde systeem wat ons beschermt tegen allerlei aanvallen van micro-organismen.

In het geval van een allergische reactie is er op de één of andere manier een verstoring van het evenwicht, dat is geen reden om histamine als de boosdoener te zien.
Dat bedoelde ik ook niet (het is natuurlijk niet zo dat de histamine de boosdoener is als het slechts reageert op een boodschap van het lichaam); ik vroeg me gewoon af of de grotere slijmproductie direct veroorzaakt wordt door histamine (dus bijvoorbeeld TSH>grotere schildklieractiviteit), of dat het een reactie van het slijmvlies zelf was om zich te beschermen. Wat ik heb geleerd (of misschien heb ik het verkeerd onthouden, ik zal het nog eens nazoeken), is dat histamine een soort 'bommetje' is dat antigenen uit kan schakelen, maar dat het ook, terwijl het dat doet, hele kleine mini-beschadigingen kan geven in het gezonde weefsel. Anti-oxidanten ingebouwd in de celwand zouden dan bijvoorbeeld helpen dit te voorkomen/herstellen.... shoot, ik moet het echt nog even nalezen want nu snap ik mijn eigen vraag niet meer :D :D

Sorry hoor... ik kom er nog op terug.

Reageer