Fets

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Fets

Wie kan mij helpen met het beantwoorden van onderstaande vraag? (ik snap er echt werkelijk niks van, dus het zou heel fijn zijn als er iemand is die het wel begrijpt en het mij kan uitleggen!):

Ontwerp een radio ontvanger voor de middengolf. De te ontvangen frequenties bevinden zich rond 1 Mhz. Het geluidssignaal is amplitude gemoduleerd. Er is een antenne beschikbaar die een signaal van ongeveer 1 mV geeft. Het signaal moet door middel van een resonantie kring gefilterd worden, gelijkgericht en versterkt. Uiteindelijk moet het geluidsignaal aan een hoofdtelefoon met impedantie van 1 kiloOhm worden toegevoerd. Het geluidsignaal moet ongeveer 1 Volt bedragen.

Ontwerp met discrete componenten het ontvangers circuit, de gelijkrichter en versterker. Als actieve componenten zijn beschikbaar: bipolaire transistoren met stroomversterking van 100, en FETs met een transconductantie van 10 mA/V. Besteed ook aandacht aan de keuze van de voedingsspanning, aan de instelling van de versterkerschakeling(en) en aan de benodigde ingangs en uitgangsimpedanties.

Alvast bedankt!

Berichten: 388

Re: Fets

Als je van de opgave nog niets begrijpt dan denk ik dat je het kan vergeten...

Je begint met een ingangsfilter om het juiste signaal eruit te filteren en eventueel op te slingeren. Dat goedje stuur je een HF versterker binnen zodat het signaal zelf wat makkelijker te verwerken is. Dit versterkte signaal ga je vervolgens demoduleren met een AM detector bestaande uit een seriediode en een detectiecondensator (soort van afvlakcondensator). Dan stuur je dat signaal nog door wat RC filters en je hebt je analoge signaal. Dit stuur je vervolgens een LF versterker in zodat je een amplitude krijgt van 1V (de gevraagde waarde).

Nu heb je een rechtoe rechtaan ontvanger, vast hetgene je zult moeten bouwen.

Wil je je ontwerp echter nog wat verbeteren dan gooi je na je HF amp nog een middenfrequent. Maar gelijk ik opmaak uit je SP gaat het serieus in het honderd lopen (NOFI).

Berichten: 13

Re: Fets

Dankjewel! Begrijp er al iets meer van....! Zou je dit ook kunnen tekenen, of is dat heel moeilijk zo op internet....of is het heel veel werk? Het zou voor mij in ieder geval heel chill zijn als ik een tekening van dit hele gebeuren heb, want dan snap ik het denk ik nog net iets beter.

Berichten: 388

Re: Fets

Een blokschema wil ik je wel maken, maar een volledig elektrisch schema met componenten en alles gaat té ver. Daarbij is dat laaste zeer veel werk. Niet zo zeer aan het tekenen zelf, dat is gewoon een kwestie van basisschakelen aan elkaar breien, maar wel aan het berekenen van de juiste waardes...

Berichten: 13

Re: Fets

Een blokschema is prima!! snap dat het andere veel te veel werk is! dankjewel alvast!

Berichten: 388

Re: Fets

Zie bijlage...

Je oscillator draait altijd 455KHz hoger dan je te ontvangen freq. Door deze twee te mengen krijg je een mengproduct dat het verschil is van beide freqs en dus op 455KHz ligt. Dit kan je dan in de MF amp versterken met een zeer gevoelige versterker (je hebt nl geen breedband versterker nodig).

Dit is dus een superheterodyne ontvanger (en niet de rechttoe rechtaan ontvanger). De rechttoe rechtaan ontvanger is gewoon de HF amp met daarachter de detectie en de LF amp. Nadeel hiervan is dat je alles moet herstemmen bij het wisselen van de freq!!

Als je nu een praktisch schema wil kan je misschien op Google eens ten rade gaan onder de woorden "AM receiver" ofwel ga je al die blokjes uit het blokschema omzetten in een elektrisch schema.
Bijlagen
AM_ontvanger.gif
AM_ontvanger.gif (6.47 KiB) 651 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Fets

Hier een schema dat wij indertijd hebben gemaakt voor de HF ontvangst gedeelte (HF versterker met bandfilter):

Afbeelding

Je moet alleen andere waarden voor de LC parallel en serie kring nemen (uitrekenen).

Hier ligt de HF frequentie op 37MHz.

Als demodulator hebben we toen de SA602 gebruikt. Hier zit een Gilbert Cell en een Collpits oscillator in. Hier kun je zo 455kHz middenfrequent uit halen (als dat mag natuurlijk!). De middenfrquentie van 455kHz heeft als voordell dat je kant en klare kristalfilters te koop zijn.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 388

Re: Fets

Aangezien hij discrete componenten moet gebruiken zal hij geen SA602 mogen gebruiken vrees ik...

Edit:

Welke seriekring? L2C7 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Fets

Aangezien hij discrete componenten moet gebruiken zal hij geen SA602 mogen gebruiken vrees ik...
Ja daar was ik ook al bang voor :D

De dualgate MOSFET is by the way BF960
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer