[raadsel] zolderlamp

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

[raadsel] zolderlamp

Eventjes een leuk raadsel dat niet zozeer met wiskunde te maken heeft maar meer met logisch nadenken.

er is een nieuwbouwhuis. boven in de zolder hangt 1 lamp.

op de begane grond zitten 3 lichtschakelaars. 1 hiervan schakelt daadwerkelijk de lamp op de zolder aan. De andere twee doen niets.

nu is de vraag: hoe kan je bepalen welke schakelaar de lamp aanzet? ga er van uit dat je in totaal maar 1 keer de trap op mag lopen om te kijken of de lamp brand. alleen zo kan je zien of die brand. op een andere manier kan dat dus niet (bv. een gat in het plafond maken o.i.d. mag dus niet)

ik wacht met smacht op jullie reacties
"Meep meep meep." Beaker

Re: [raadsel] zolderlamp

Gebruik een spanningszoeker ;)

Hmm maar serieus ...Dat is een moeilijke. Zodra je 2 schakelaren overhaalt weet je niet meer welke van de 2 het licht eventueel aan laat gaan...

Hmm de schakelaren die het niet doen, hebben een redelijk grote kans dat ze nog op 'aan' staan. Stel dat er 1 kapotte schakelaar op aan staat, de andere kapotte schakelaar is uit, en de werkelijke lichtschakelaar is natuurlijk ook uit omdat het licht uit is.

Dan haal je dus 1 van de 2 schakelaren over die op 'uit' staan. Daarna kan je bepalen welke de goede is. :shock:

Anders weet ik het ook niet meer...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [raadsel] zolderlamp

Zet schakelaar 1 aan.

Wacht 5 minuten.

Zet schakelaar 1 uit en meteen schakelaar 2 aan.

Ren naar boven.

Als de lamp aan is, dan was het dus schakelaar 2.

Als de lamp uit is, maar wel warm aanvoelt, dan was het schakelaar 1.

Anders is het schakelaar 3.

Re: [raadsel] zolderlamp

Hehe slim bedacht. :wink:

Berichten: 33

Re: [raadsel] zolderlamp

Dit komt van het programma "de mol". Ik wist het antwoord toch daarvan :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [raadsel] zolderlamp

goed gezien suyver. dit komt trouwens niet van het programma 'de mol'. dit heb ik van mijn oma
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [raadsel] zolderlamp

Ik ken het programma 'de mol' ook helemaal niet. Maar het is wel een makkelijk raadseltje... :shock:

Reageer