Limiet

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Limiet

bepaal
\( \lim_{x \rightarrow 0 } \left ( \frac{ 1}{\sin^2 x } - \frac{1}{x^2 } \right ) \)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Limiet

Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Limiet

Oneindig. Sin(x) ~ x, x->0

Edit: srry zag het minteken niet...^^ foutje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Limiet

allebei mis

EDIT: Akarai heeft zichzelf al herpakt
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Limiet

bepaal
\( \lim_{x \rightarrow 0 } \left ( \frac{ 1}{\sin^2 x } - \frac{1}{x^2 } \right ) \)
Het antwoord is
\(\frac{1}{3}\)
. Dit is in te zien door een Taylor benadering te doen. Het enige dat ik nu nog moet uitvinden of ik dit ook via een epsilon/delta bewijs kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Limiet

antwoord klopt, epsilon delta heb 'k niet geprobeerd

maar het kan ook nog anders
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Limiet

Ik had in
\(\frac{1}{\sin^2{x}}\)
teller en noemer met x² vermenigvuldigd.Ik kom dus voor de eerste term 1/x² uit dus 0.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Limiet

ik denk niet dat dit mag? krijg je dan geen onbepaalde vorm?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Limiet

Ik heb toch
\(\lim_{x\rightarrow \ 0}\frac{x}{\sin{x}}=1\)
En ook het kwadraat gaat naar 1 natuurlijk.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Limiet

uitwerking met taylor
\(\lim_{x \rightarrow 0 } \frac{x^2-\sin^2 x }{x^2 \sin^2 x } \)
En ook het kwadraat gaat naar 1 natuurlijk.[/quote]

dus je doet dit?
\( \lim_{x \rightarrow 0 } \left ( \frac{ x^2}{x^2 \sin^2 x } - \frac{1}{x^2 } \right ) \)
dit geeft volgens mij terug een onbepaalde vorm
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Limiet

Ik heb toch
\(\lim_{x\rightarrow \ 0}\frac{x}{\sin{x}}=1\)
En ook het kwadraat gaat naar 1 natuurlijk.
je hebt natuurlijk nog een x^2 in de noeme staan.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 7.068

Re: Limiet

Ik had in
\(\frac{1}{\sin^2{x}}\)
ik denk niet dat dit mag?
Als jij het al niet weet... waarom dat vraagteken? Maar goed, ik weet zeker (ondanks dat ik niet weet wat kotje precies doet) dat het niet mag. Zijn antwoord is immers niet correct (tenzij kotje hier het niet-consistent zijn van wiskunde aantoont natuurlijk, maar die kans acht ik klein).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Limiet

Als jij het al niet weet... waarom dat vraagteken?


niet zelf zeker genoeg :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Limiet

zelfverzekerd.

Ik denk dat ik inmiddels snap wat kotje doet:
\(\lim_{x \rightarrow 0} \frac{1}{\sin^2(x)} - \frac{1}{x^2} = \lim_{x \rightarrow 0} \frac{\frac{1}{x^2}}{\frac{\sin^2(x)}{x^2}} - \frac{1}{x^2}\)
Nu zegt hij dat de noemer van de eerste term 1 is omdat de limiet van de noemer 1 is en dat je dus mag zeggen:
\(= \lim_{x \rightarrow 0} \frac{1}{x^2} - \frac{1}{x^2} = 0\)
Dit mag natuurlijk niet. Het tussentijds limiet bepalen is hetgeen dat de boel verstiert. VB:
\(\lim_{x \rightarrow 0} \frac{x}{x} = \lim_{x \rightarrow 0} x \frac{1}{x} = \lim_{x \rightarrow 0} 0 \frac{1}{x} = 0\)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Limiet

idd, dat is niet toegestaan

heeft er iemand al een idee voor de ander manier van oplossen? :D

(epsilon delta zie ik niet, maar het zou ook moeten kunnen uiteraard)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer