Springen naar inhoud

Gereduceerde fase

• Log in om te kunnen reageren

MaSma

MaSma

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2007 - 11:41

Ik snap niet goed wat de gereduceerde fase inhoud.
Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?
Faith does not give you the answers, it just stops you asking the questions. - Frater Ravus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juni 2007 - 13:20

Ik moest even met "gereduceerde fase" googlen om te zien wat dat ook alweer betekende.

http://www.natuurkun...do?supportId=74
daar vond ik halverwege een korte uitleg.

Het komt hierop neer dat als een bron begint met golven uit te zenden, de bron op dat moment nog juist in fase 0 is. Heeft ze drie complete trillingen doorlopen, dan is de fase van de bron 3 geworden (drie hele golfbewegingen verder) , maar op de kop van de golf moet een deeltje nog juist beginnen met trillen, en heeft dus nog fase 0.
gereduceerde_fase.GIF

De blauwe punten op de golf hebben dus (van links naar rechts) de fasen 3, 2 , 1 en 0 .
De rode punten op de golf hebben de fasen 2½, 1½ en ½.
De lila punten de fasen 2¾, 1¾ en ¾ respectievelijk.

Nou zeggen we altijd dat 2 golven, om elkaar in een bepaald punt maximaal te versterken, op dat punt precies dezelfde fase moeten hebben. Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar: als een bepaald punt op golf 1 in fase ¾ verkeert, en op golf 2 in fase 2¾, zullen de golven in dat punt elkaar óók maximaal versterken. Daarom spreken we ook wel van een "gereduceerde fase". Daarvoor trekken we alle hele golven van het fasegetal af. Alle blauwe punten hebben dus gereduceerde fase 0, alle rode punten de gereduceerde fase ½ en alle lila punten de gereduceerde fase ¾.

och, als het beestje maar een naam heeft. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

MaSma

MaSma

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2007 - 16:05

Heel erg bedankt,

maar zijn de lila punten geen 1 1/4, 2 1/4 en 3 1/4 ?
Faith does not give you the answers, it just stops you asking the questions. - Frater Ravus

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juni 2007 - 16:17

Heel erg bedankt,

maar zijn de lila punten geen 1 1/4, 2 1/4 en 3 1/4 ?

even denkpet opzetten. In de tekening is de fase van de bron 3, (d.w.z. nét al 3 hele trillingen afgelegd) en die van het eerste rode punt 2½. Het eerste lila punt zit daartussenin.... :D ............

en 3 1/4 ?

Verder, als de bron nog maar fase 3 heeft, kúnnen er geen punten op de golf zijn met een fase groter dan 3.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

MaSma

MaSma

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2007 - 19:56

Ik bedoelde eigenlijk 1/4, 1 1/4 en 2 1/4 :D

Mijn hoofdstuk gaat over trillingen, vandaar dat ik ook niet echt een verband kan leggen tussen dat plaatje.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juni 2007 - 20:28

Ik bedoelde eigenlijk 1/4, 1 1/4 en 2 1/4 :D

Mijn hoofdstuk gaat over trillingen, vandaar dat ik ook niet echt een verband kan leggen tussen dat plaatje.

8-) Welk boek praat in vredesnaam over trillingen en fasen en zelfs gereduceerde fasen zonder dat daar ergens een golf getekend is zoals ik dat hier doe???? In Nederland wordt zelfs in VMBO 2 direct het verband tussen trillingen en golven gelegd. (maar nog lang niet over fasen gepraat......)

links staat een bron, voor mijn part jouw hand die een touw vasthoudt. Jouw hand gaat op en neer trillen, en veroorzaakt zo een golfbeweging in het touw. Als jouw hand 3 keer heen en weer geweest is heeft jouw hand 3 fasen doorlopen. Een meter of wat verderop is nu pas de eerste golf gearriveerd, en dat blauwe punt op de kop van de golf begint juist met trillen, heeft nog maar 0 trillingen doorlopen en bevindt zich dus nog in fase 0.

kijk eens naar deze applet: http://www.cbu.edu/~...s1/lontra_g.htm
Kies "transverse" , klik start. Links begint de bron te trillen. Alle deeltjes van het touw dat aan de bron vast zit gaan diezelfde op-en-neer beweging maken. Resultaat: een golfbeweging in het touw. Maar in horizontale richting komen de stukjes touw niet van hun plaats. Ze trillen allemaal alleen op en neer.

MaSma

MaSma

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2007 - 20:30

Voortplantingsrichting? :D

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juni 2007 - 21:26

Dat is de richting waarin de golf zich voortplant (duh)
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juni 2007 - 21:30

Voortplantingsrichting? :D

Sorry, maar hier kan ik weinig mee. Ik zit kennelijk langs je heen te praten, en je maakt niet écht duidelijk wáár ik langs je heen praat met zo'n korte vraag.

Poging: heb je je nou dat springtouw in je hand al eens voorgesteld? Je arm (bron) gaat heen en weer (trilling) en die trilling plant zich voort door het touw (je ziet een golfbeweging) in de richting waarin het touw gespannen is, van jou vandaan. Het eind van het touw trilt niet onmiddellijk mee, het duurt eventjes voordat de golf er is gearriveerd. Leg maar eens een tuinslang op straat en geef er een goeie zwaai aan. Je ziet de golf van je weggaan. Dat zie je ook in die applet gebeuren.

Andere poging zonder golf dan: een balletje trilt aan een touwtje heen en weer (slinger). Een volledige trilling duurt twee seconden. Dat betekent dat het balletje elke twee seconden weer op dezelfde plek is en ook in dezelfde rihting als twee seconden daarvoor verder wil. Elke hele trilling noem je een fase. Is het balletje al 4 heer heen en weer geweest en wil het net voor de 5e keer op weg, dan is de fase van je balletje 4. Maar voor het balletje maakt het geen bal uit of het zich in fase 4, 3, 2 of 1 of zelfs 0 bevindt, het is toch terug op dezelfde plek als twee seconden daarvoor en wil weer in dezelfde richting weg. Je kunt elke twee seconden twee fotootjes van het balletje maken met een honderdste seconde tijdsverschil, je kunt aan de fotootjes niet zien of het balletje al 0, 1 2 3 4 of voor mijn part driehonderdentwee keer heen en weer is geweest. Of de fase van het balletje dus 0, 1 2 3 4 of voor mijn part driehonderdentwee is ten tijde van de fotootjes. In elke volgende fase doorloopt het balletje precies hetzlfde proces als in de voorgaande fase.
Om je positie van het balletje te beschrijven kun je dus net zo goed rekenen met een gereduceerde fase, d.w.z. dat je nooit verder telt dan 1 en dan gelijk weer op 0 begint te tellen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures