Springen naar inhoud

Eu en nationale sociale systemen

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 juni 2007 - 14:35

Naar aanleiding van het moeizaam overeengekomen gecompliceerde compromis in het EU-verdrag,dat enkele dagen geleden werd overeengekomen door "de 27 landen" intrigeert me het volgende:

Wat is/wordt er geregeld -met betrekking van Nederland,hier praat ik alleen over-
met de gevormde vermogens van de meeste verzekeringen ,die door mensen prive werden geregeld en die welke nationaal werden geregeld (zoals oa. de AOW,etc)

De meeste verzekeringssystemen zijn gebaseerd op kapitaalvorming,waaruit de pensioenen en andere soorten opgebouwde rechten worden uitbetaald (brand-,ongevallen, WA,etc)

De AOW en wrs.ook de nieuwe Zorgverz.wet zijn een systemen,waarbij de uitkeringen door de opgebrachte premies worden betaald,zolang dat nog functionneert.

Zijn er in de EU zaken geregeld-waar ik nooit iets van hoor-die bijv.landen welke geen systemen hadden als de onze,rijkelijke ondersteuningen gaan geven welke moeten worden betaald uit de door ons gevormde vermogens.

Het enige wat ik een paar weken geleden las, was,dat er op EU nivo een regeling zou zijn getroffen dat "er"
geen pensioen (kapitaal) kon worden meegenomen naar het buiten.Wat dat exact inhoudt?

Wie weet er meer van?

Zo zijn er meer vragen over andere zaken als planologie met mogelijke logische aansluitingen van de landelijke op die van het naastgelegen land,zodat er plotselinge afwijkende planol.situaties ontstaan,ik noem maar een woongebied in Nederland met een complex van kerncentrales of chemische industrie in Belgie of Duitsland en Europees gezien met dezelfde situaties.

De bestuurders hebben momenteel de mond vol van /over het klimaat;het laaggelegen gebied in Europa (Nederland,Belgie,beetje Frankrijk en Denemarken en Duitsland) kan onder water lopen,er moeten miljoenen mensen een nieuwe verblijfplaats vinden.

Stel dat WestNl en een deel van NW.Belgie overstroomd,staat bijv.Duitsland en Frankrijk toe dat de "vluchtelingen"definitief op hun grondgebied komen wonen.Dat zal grote problemen geven,daar de EU landen een democratisch systeem hebben met grotendeels prive-bezit en dat een staat onteigeningen moet regelen onm zoites mogelijk te maken.En in dergelijke situaties,die meestal acuut gebeuren,zijn er hoogstwrs.geen regelingen en breken er
panieksituaties uit.

Men maakt zich wel druk om ontzettende veel detailzaken,want die worden door het gros van de bevolking begrepen,maar hetgeen wat ik hier aankaart is wrs.taboe in de politiek.

Ok weer hier de vraag,wie heeft een uitleg?

Spijker me niet vast op taalfouten! :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2007 - 17:06

Het inderdaad een interessante kwestie. Het korte antwoord op de vraag is: nee, er is geen Europese verzorgingsstaat. Daarvoor zijn verschillende redenen. Een ervan is dat tot dusverre de integratie alleen plaatsvindt op economisch gebied; de Europese Unie is een vrijhandelszone. De afzonderlijke sociale systemen van de lidstaten zijn niet geintegreerd.

De vraag is overigens of er ooit een Europese verzorgingsstaat zal komen en hoe deze er uit zal zien. Ten eerste kun je je afvragen in hoeverre een dergelijk systeem door de inwoners van landen zal worden ondersteund. Ten tweede is het de vraag of alle voorzieningen op bovennationaal niveau gereguleerd zouden moeten en kunnen worden.

Wellicht interessant; in oktober 2007 verschijnt het boek "Voor elkaar of uit elkaar? Individualisering, globalisering en solidariteiit" (P. de Beer & F. Koster), waar in bepaalde delen wordt ingegaan op de vraag op welk niveau je solidariteit zou kunnen organiseren.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 25 juni 2007 - 17:21

Mmm. Gegeven hoe goed voor euro-commisarisen en parlementariŽrs wordt gezorgd zou je de EU toch wel een beetje een verzorgingsstaat kunnen noemen voor deze doelgroep :D
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2007 - 17:31

Ik percipieer de machine Europa momenteel ook vnl. als een instituut dat een sterke invloed heeft op de nationale economische beslissingen. Dergelijke beslissingen zijn denk ik ingrijpender dan velen denken. Eigenlijk ben ik op deze manier geen groot aanhanger van het project Europa, omdat het een zeer specifieke economische koers oplegt aan de verschillende landen, zonder dat daar in elk land een draagvlak voor is. Bijvoorbeeld, een nieuwkomer moet, zoals dat dan heet, "het bureaucratische apparaat uitkuisen".

Ik stel me dan ook de vraag in welke mate niet een breder draagvlak voor Europa kan bestaan wanneer een sociaal-economisch netwerk op dit niveau kan worden uitgewerkt. In zo'n geval staat de politiek ook heel wat krachtiger tegenover wisselvalligheden van bedrijven (in BelgiŽ gaat de premier regelmatig bedelen, en biedt belastingverlagingen aan, om aub 100 ipv 200 mensen te ontslaan).

edit: maar misschien bedoelt oktagon het meer in concreto voor een aantal praktische problemen?

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2007 - 23:15

Het inderdaad een interessante kwestie. Het korte antwoord op de vraag is: nee, er is geen Europese verzorgingsstaat. Daarvoor zijn verschillende redenen. Een ervan is dat tot dusverre de integratie alleen plaatsvindt op economisch gebied; de Europese Unie is een vrijhandelszone. De afzonderlijke sociale systemen van de lidstaten zijn niet geintegreerd.

De vraag is overigens of er ooit een Europese verzorgingsstaat zal komen en hoe deze er uit zal zien. Ten eerste kun je je afvragen in hoeverre een dergelijk systeem door de inwoners van landen zal worden ondersteund. Ten tweede is het de vraag of alle voorzieningen op bovennationaal niveau gereguleerd zouden moeten en kunnen worden.

Vanuit economisch oogpunt is er wel wat voor te zeggen als bijv. de ww centraal door de eurolanden zou worden georganiseerd. Het zou een ant-cyclisch effect hebben. Als verschillende gebieden binnen de eurozone zich in een andere fase van de cyclus bevinden vinden er inkomensoverdrachten plaats van gebieden met een hoogconjunctuur naar gebieden met een laagconjunctuur. Dit heeft een anti-cylcisch=gunstig effect. Als de economische cyclus meer gelijk gaat lopen heeft dit ook een positief effect op de effectiviteit van monetair beleid.

Politiek gezien lijkt het me niet haalbaar en daarom ook niet wenselijk. Als je in de topics over BelgiŽ kijkt zie je dat er al nauwelijks draagvlak is voor een landelijk georganiseerde sociale verzekering in bepaalde landen
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2007 - 07:20

Vanuit economisch oogpunt is er wel wat voor te zeggen als bijv. de ww centraal door de eurolanden zou worden georganiseerd. Het zou een ant-cyclisch effect hebben. Als verschillende gebieden binnen de eurozone zich in een andere fase van de cyclus bevinden vinden er inkomensoverdrachten plaats van gebieden met een hoogconjunctuur naar gebieden met een laagconjunctuur. Dit heeft een anti-cylcisch=gunstig effect. Als de economische cyclus meer gelijk gaat lopen heeft dit ook een positief effect op de effectiviteit van monetair beleid.

Politiek gezien lijkt het me niet haalbaar en daarom ook niet wenselijk. Als je in de topics over BelgiŽ kijkt zie je dat er al nauwelijks draagvlak is voor een landelijk georganiseerde sociale verzekering in bepaalde landen

Het gunstige, anti-cyclische effect is absoluut aantrekkelijk. Een bezwaar ertegen is dat het alleen werkt als de risico's die mensen lopen zo'n beetje gelijk verdeeld zijn over de EU-landen. Als dat niet het geval is ontstaat de situatie waarin mensen in bepaalde landen meer opbrengen en mensen in andere landen meer "profiteren". In dat geval wordt het alleen maar moeilijker de handen op elkaar te krijgen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 juni 2007 - 13:36

FERRY reageerde oa. met het feit dat er alleen maar een economische intergratie in de EU plaats vindt,niet het organiseren van een sociale status in de EU en ook alleen maar in de richting van een vrijhandelszone,als ik het goed begrijp.

Het probleem m.i.is dat het begrip economie zeer breed is en dus zijn vertakkingen naar veel kanten kan en zal hebben.

Economie is qua definitie de wetenschap die zich bezig houdt met het bestuderen van mensen in hun streven naar welvaart met hun bevredigingsbehoeften en daar ga je.

Het gaat om de volkswelvaart en dus op het sociaal en economische vlak en daar behoren behoeften in allerlei gradaties bij,goederen,diensten,etc.

Vroeger waren die economieen zeer klein gevormd tot stammen,later tot stadsstaten en nu hebben wij een wereldeconomie.

In deze wereldeconomie probeert de EU zich op de een of andere manier te handhaven en te manifesteren en wil een eenheid vorm tegenover de boze rest van de wereld,die op hun manier bezig is.

Ik kom dus terug op het uitgangspunt van mijn topic dat er hoogstwaarschijnlijk in de nabije of iets verdere toekomst er door integraties van econ.systemen op diverse terreinen een natuurlijk evenwicht gaat plaats vinden en dat is wel leuk voor de armere landen,maar niet voor oa.ons Nederlanders met de gevormde sociale reserves als pensioenvermogens en mogelijk infrastructuren in welke vorm dan ook (energieopslag,milieuvoorzieningen,etc)

Onze politici en EU-ambtenaren met hun riante inkomens maken zich daar wrs.geen grote zorgen om,omdat in wezen ieder mens een homo "egoisto politicus" is,dus in eerste instantie voor zichzelf zorgt.

In de psychologie wordt wel gezegd dat ieder mens een hoeveelheid "Ichhaftigkeit en Sachlichkeit"bezit en dat varieert naar gelang zijn instelling is,dus de toekomst op samenwerkings-niveau in de EU moet zich niet al te snel ontwikkelen.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2007 - 11:45

Het gunstige, anti-cyclische effect is absoluut aantrekkelijk. Een bezwaar ertegen is dat het alleen werkt als de risico's die mensen lopen zo'n beetje gelijk verdeeld zijn over de EU-landen. Als dat niet het geval is ontstaat de situatie waarin mensen in bepaalde landen meer opbrengen en mensen in andere landen meer "profiteren". In dat geval wordt het alleen maar moeilijker de handen op elkaar te krijgen.

Inderdaad, het is zoals eendavid al zegt, een vereiste zal zijn om het structurele ww en wao percentage gelijk te krijgen. Hiervoor zijn structurele maatregelen nodig en als je dit gaat centraliseren verliezen landen wel een groot deel van hun soevereiniteit. Een mogelijkheid was geweest als voor toetreding tot de Euro meer eisen zou zijn gesteld. Belangrijke landen zoals Frankrijk hadden echter structurele tekortkomingen die zich uitte in een hoog werkeloosheidpercentage.
Het EU structuurfonds is ingesteld om regionale verschillen te helpen wegwerken. Als een land als Nederland er al 7 miljard per jaar door ontvangt (dat grotendeels besteed wordt aan concurrentieverstorende subsidies) heb ik niet de indruk dat de EU, afgezien van de interne markt, erg efficiŽnt is in het door de overheid bevorderen van structurele hervormingen.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2007 - 13:43

Inderdaad, zoals eendavid al zegt, een vereiste voor draagvlak zal zijn om de structurele ww en wao percentage tussen landen die gezamelijk sociale voorzieningen organiseren ongeveer gelijk te krijgen. Hiervoor zijn structurele maatregelen nodig en als je dit gaat centraliseren verliezen landen wel een groot deel van hun soevereiniteit. Een mogelijkheid was geweest als voor toetreding tot de Euro meer eisen zouden zijn gesteld. Belangrijke landen zoals Frankrijk hadden echter structurele tekortkomingen die zich uitten in een hoog werkeloosheidpercentage.
Het EU structuurfonds is ingesteld om regionale verschillen te helpen wegwerken. Als een land als Nederland er al 1,7 miljard per jaar door ontvangt (dat grotendeels besteed wordt aan concurrentieverstorende subsidies) heb ik niet de indruk dat de EU, afgezien van de interne markt, erg efficiŽnt is in het door de overheid bevorderen van structurele hervormingen.

ff gecorrigeerd

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures