Niks voor je kunnen zien

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 2

Niks voor je kunnen zien

Ik las net het topic 'Blinde mensen zien?'. Nu heb ik een vraag.

Ik kan namelijk geen beelden in m'n hoofd zien, en ik ben heel benieuwd waar dit door komt. Komt dit gewoon door een 'foutje' in de hersenen? Want ik ben absoluut niet blind ofzo, ik kan alleen niks 'voor me zien'.

Ik heb net op Google gezocht, maar ik kan hier absoluut niets over vinden, en ben toch zeer benieuwd! Ik hoop dat iemand hier iets over weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Niks voor je kunnen zien

Ik studeer geen geneeskunde, dus anderen kunnen me hier eventueel op verbeteren, maar zo vat ik het in ieder geval:

De aandoening waarover je spreekt behoort alvast tot de categorie 'gezichtsvelduitval'.

Voor zover ik weet, ontstaat gezichtvelduitval door:

De uitval kan ontstaan doordat:
  1. de hersenen van de visuele cortex (deels) zijn beschadigd.
  2. de zenuwcellen die het netvlies vormen niet (goed) functioneren, of niet functioneren zoals ze zouden moeten.
  3. de zenuwimpulsen vanuit de zenuwcellen niet goed naar de hersenen worden geleid, ten gevolge van het niet (goed) functioneren van de zenuwvezels of de gehele oogzenuw.
Jij spreekt van het wegvallen van je zicht 'recht voor je'. Ik neem aan dat je dan het tegenovergestelde van 'kokervisus' bedoeld. Kokervisus treedt op bij een beperkt centraal gezichtsveld van 10 (of minder) graden.

Het andere 'uiterste', wat ik dus geloof dat jij trachtte te omschrijven, noemt men centrale uitval. Hierbij worden beelden, waargenomen op de macula, niet weergegeven. Men kan dan geen details waarnemen van het centraal gepositioneerd deel van het gezichtsveld en meestal ontstaan problemen bij het kleurenzien.

Weerom, ik zou best eens incorrect kunnen zijn, je zal dus moeten wachten op de post van een expert.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 2

Re: Niks voor je kunnen zien