Niks voor je kunnen zien

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 2

Niks voor je kunnen zien

Ik las net het topic 'Blinde mensen zien?'. Nu heb ik een vraag.

Ik kan namelijk geen beelden in m'n hoofd zien, en ik ben heel benieuwd waar dit door komt. Komt dit gewoon door een 'foutje' in de hersenen? Want ik ben absoluut niet blind ofzo, ik kan alleen niks 'voor me zien'.

Ik heb net op Google gezocht, maar ik kan hier absoluut niets over vinden, en ben toch zeer benieuwd! Ik hoop dat iemand hier iets over weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Niks voor je kunnen zien

Ik studeer geen geneeskunde, dus anderen kunnen me hier eventueel op verbeteren, maar zo vat ik het in ieder geval:

De aandoening waarover je spreekt behoort alvast tot de categorie 'gezichtsvelduitval'.

Voor zover ik weet, ontstaat gezichtvelduitval door:

De uitval kan ontstaan doordat:
  1. de hersenen van de visuele cortex (deels) zijn beschadigd.
  2. de zenuwcellen die het netvlies vormen niet (goed) functioneren, of niet functioneren zoals ze zouden moeten.
  3. de zenuwimpulsen vanuit de zenuwcellen niet goed naar de hersenen worden geleid, ten gevolge van het niet (goed) functioneren van de zenuwvezels of de gehele oogzenuw.
Jij spreekt van het wegvallen van je zicht 'recht voor je'. Ik neem aan dat je dan het tegenovergestelde van 'kokervisus' bedoeld. Kokervisus treedt op bij een beperkt centraal gezichtsveld van 10 (of minder) graden.

Het andere 'uiterste', wat ik dus geloof dat jij trachtte te omschrijven, noemt men centrale uitval. Hierbij worden beelden, waargenomen op de macula, niet weergegeven. Men kan dan geen details waarnemen van het centraal gepositioneerd deel van het gezichtsveld en meestal ontstaan problemen bij het kleurenzien.

Weerom, ik zou best eens incorrect kunnen zijn, je zal dus moeten wachten op de post van een expert.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 2

Re: Niks voor je kunnen zien

Ik weet niet zeker of je me goed begrijpt, maar ik weet dat (de meeste) mensen beelden kunnen zien als ze bijv. hun ogen dichthebben, en dat sommige mensen het zelfs kunnen met open ogen. Dat ze als ze aan een fiets denken een fiets voor zich kunnen zien. Dat kan ik niet.

Ik droom dus ook niet in beelden, maar in woorden. Ik bedoel het in de zin van de uitspraak: 'ik zie het al voor me'.

Het is dus niet zo dat ik de dingen die recht voor me staan niet kan zien. Maar dat ik me niks voor kan stellen, en geen beelden in mn hoofd kan zien. Okee, ik kan het niet duidelijk uitleggen! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Niks voor je kunnen zien

Dan had ik je inderdaad verkeerd verstaan. Ik dacht dat je sprak over niets zien 'recht voor je', met je ogen open. Als het ware een onwaarneembare vlek in het midden van je zicht.

Hetgeen waarover je dus wel schijft weet ik helaas te weinig over om je te kunnen helpen.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 3.165

Re: Niks voor je kunnen zien

Ik moet dit topic helaas sluiten omdat het bespreken van persoonlijke medische zaken niet is toegestaan.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gesloten