Zuiveren door wassen met water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Zuiveren door wassen met water

Hee mensen,

voor school moet ik een PO maken over aspirine. We hebben zelf aspirine gemaakt. Hierbij heb ik de volgende reactievergelijking gebruikt:

C7H6O3 + (CH3CO)2O -> C9H8O4 + CH3COOH

Nu is de vraag: Het verkregen product (C9H8O4 = aspirine) kon gezuiverd worden door het te wassen met koud water. Welke bij de reactie betrokken stoffen (uitgangsstoffen en producten) kunnen op die manier verwijderd worden? En hoe heet deze scheidingsmethode?

Ik zou zeggen, alles behalve aspirine. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Zuiveren door wassen met water

Je zegt zelf "alles behalve aspirine". Maar hoe kom je tot dat antwoord? Het zou inderdaad wel mooi zijn als het zo werkt, maar is dat ook zo? Hoe zou je dat na kunnen gaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Zuiveren door wassen met water

Ik dacht, als je alleen aspirine wilt hebben moet de rest dus wel verwijderd worden, anders heb je een soort verontreinigd aspirine. Of het ook echt zo is weet ik niet. Ik heb er over na zitten denken hoe je dit na kunt gaat, maar ik loop een beetje vast. Ik weet eigenlijk ook helemaal niet wat er gebeurd bij 'wassen met water' en dit heb ik nergens kunnen vinden.

Berichten: 11

Re: Zuiveren door wassen met water

Ik heb ondertussen uitgevonden dat aspirine (acetylsalicylzuur) slecht oplost in water. Het lijkt mij dus redelijk logisch om na te gaan of de andere stoffen wel goed oplossen in water. Als dat namelijk zo is, kunnen ze afgefiltreerd worden. Of zeg ik nu iets heel raars? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Zuiveren door wassen met water

Nee hoor, helemaal niet raar. Wassen doe je met een oplosmiddel waarin je product slecht oplost (anders ben je dat ook kwijt!). In dit geval water dus. De andere stoffen lossen op in het water en blijven dus niet op het filter liggen. De vraag is of dat in jouw geval ook zo is, dus of salicylzuur, azijnzuuranhydride en azijnzuur oplossen in water. Hoe zou je daar achter kunnen komen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Zuiveren door wassen met water

ehhhm...tja uitproberen maar dat kan hier niet

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Zuiveren door wassen met water

Dat klopt...weekend he :-p

Een andere manier is natuurlijk opzoeken. Zeker als je in het Engels zoekt zijn de oplosbaarheidsgegevens makkelijk te vinden op internet.

Omdat ik zelf nieuwsgierig was heb ik even gezocht. Het blijkt dat een van je beginstoffen (salicylzuur) minder goed oplost in water dan je product (acetylsalicylzuur)

Je kunt je stof dus alleen zuiveren dmv wassen met water als er geen salicylzuur meer aanwezig is. Dan is dus de volgende vraag: Hoe krijg je dat voor elkaar?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Zuiveren door wassen met water

Door een overmaat azijnzuuranhydride te gebruiken ? Al het salicylzuur reageert daar dan mee. Je houdt wel azijnzuuranhydride over maar dat maakt niet uit, want dat kun je dan wegwassen, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Zuiveren door wassen met water

Helemaal goed. Om precies te zijn, azijnzuuranhydride reageert met water tot azijnzuur, en dat lost prima op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Zuiveren door wassen met water

Ja nee oke dat bedoelde ik :D ontzettend bedankt!

Reageer