Groei bij jongens.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Groei bij jongens.

Hallo ik ben Hans 17 jaar ( bijna 18 ) , en had een vraag over groei ( lengtegroei vooral ).

Ik ben nu ongeveer 1.73 en wil weten of ik nog kan groeien na mijn 18de jaar. Mijn vader is 1.79 en mijn moeder ong 1.67

Ik had gelezen dat men groeit tot 21 jaar. Maar de meeste mensen zeggen dat je op je 18de al wel bent uitgegroeid, maar weer van andere hoor ik dat die op hun 18de nog gingen groeien. Hoe kom je hier achter en wat is de kans dat ik nog groter word ?

Alvast bedankt , groetjes Hans.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Groei bij jongens.

Nou Hans. Ten eerste is dit een medisch vraagstuk en op het randje van persoonlijk aard, maar ik laat hem wel open. Gelieve eventjes goed de regels door te nemen :D

In antwoord op je vraag: geen idee! Dat hangt er vanaf hoe jij leeft, eet, beweegt en hoe je genotype (je DNA) er uitziet wat betreft je lengte. Je vader is niet zo heel lang, maar misschien zijn broers van je vader dat wel, en kan hij die eigenschap wel doorgeven. Misschien krijg jij beter te eten dan je ouders vroeger, dus kan je langer en beter groeien (in de lengte).

Lengte is maar voor een gedeelte genetisch bepaald. Je kunt best langer worden dan 1.80, maar je kunt ook hierop blijven steken, en vroeg stoppen met groeien. Ik groeide op mijn 19e nog een heel klein beetje, maar ik heb vrienden die op hun 17e uitgegroeid waren.

Eigenlijk kan ik er dus niks zinnigs over zeggen, er is niet echt 1 lijn in te trekken.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 3.165

Re: Groei bij jongens.

Nou Hans. Ten eerste is dit een medisch vraagstuk en op het randje van persoonlijk aard, maar ik laat hem wel open.
Deze mag wat mij betreft open blijven zolang er geen medische adviezen worden gegeven.

Hoe groot je wordt wordt bepaald door zowel omgevingsfactoren (oa voeding) als genen. Ik herinner me dat er tientallen genen zijn waarvan bekend is dat deze een rol spelen in de totale lengte.

Het is vanaf een bepaalde leeftijd mbv RX-foto's mogelijk om in te schatten hoe groot iemand uiteindelijk wordt.

Ik wil nog even zeggen dat 1m73 een lengte is die mi weinig practische problemen geeft.

Ik ben zelf 2 m groot; meubillair is altijd te klein, ik kan geen straaljagerpiloot of astronaut worden, ik heb moeite om schoenen te kopen, snowboarden is onmogelijk, met sommige sporten is mijn lengte een groot nadeel (oa judo), meisjes vinden het wellicht minder aantrekkelijk wanneer een jongen 30 cm groter is ...

Ik kan zo nog wel even verder gaan. Ik zou maar wat graag 1,74 zijn. Als ik zou kunnen ruilen, graag. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 2

Re: Groei bij jongens.

bedankt voor de reacties alvast :D , ik vind het niet echt een probleem , maar zou maar wat graag 1.80 zijn of wat groter , en ik las van veel mensen dat ze nog groeide op hun 18de ..

Ik fitness best veel en als ik dit zo blijf doen is er niks aan de hand , maar als ik zwaarder ga trainen zou dat die groei kunnen remmen die ik miss nog krijg ... daarom wilde ik soort van duidelijkheid of je nog kan groeien na je 18de :D

Berichten: 3.165

Re: Groei bij jongens.

Hans89 schreef:bedankt voor de reacties alvast :D , ik vind het niet echt een probleem , maar zou maar wat graag 1.80 zijn of wat groter , en ik las van veel mensen dat ze nog groeide op hun 18de ..

Ik fitness best veel en als ik dit zo blijf doen is er niks aan de hand , maar als ik zwaarder ga trainen zou dat die groei kunnen remmen die ik miss nog krijg ... daarom wilde ik soort van duidelijkheid of je nog kan groeien na je 18de :D
Nu begrijp ik het. De kans is groot dat je bent uitgegroeid maar het is niet 100% zeker. Eventueel zou je eens kunnen vragen om zo'n röntgenfoto, dan kunnen ze jou vertellen ofdat je nog gaat groeien. Wanneer je het vraagt aan de huisarts dan zal hij direct begrijpen wat je bedoelt.

Sowieso is het verstandig om niet al te intensief te fitnessen vóórdat je bent uitgegroeid (ook met het oog op blessures) maar dat besef je blijkbaar al. Hetzelfde geldt voor andere extreme belastingen. Ook met een niet-extreme belasting kan je een hele goede basis leggen (hart, vasculair, motoriek enz).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 6

Re: Groei bij jongens.

Je doet aan fitness...vraag aan de breedtste uit de fitness om groeihormonen...geen anabolica want dan zal je juist je groei stoppen maar groeihormoon zoals jintropin ed... :D :D

:D

Niet doen dus...

Het is grotendeels genetisch bepaald hoe groot je wordt...veel melk drinken kan helpen dan stijgen je groeihormoonspiegels...en teveel fitnessen want daarvan stijgt je testspiegel en deze zal je groeischijven sneller laten sluiten...ik persoonlijk zou liever wat kleiner zijn maar wat breder...is wel gemakkelijker op te lossen natuurlijk.

Reageer