Verticale belasting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Verticale belasting

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over belasting op staanders. Ik heb gezocht en zie dat er vele topics over belasing op profielen etc maar voor zover ik gekeken heb zijn dit allemaal belastingen op liggers. Ik ben juist benieuwd naar de druk die maximaal op een staander mag staan.

Het gaat eigenlijk om een tankpoot. Als bijvoorbeeld het gewicht van een tank steunt op poten hoe moet ik dan berekenen wat de minimale dikte van de buis moet zijn. Ik weet vanuit de liggers dat je een maximaal moment moet bepalen. Hoe bepaal ik dat voor een staander want mijn boek behandeld alleen maar liggers. Klopt het dat M = P ? en wat voor formule voor doorbuiging hoort daar dan bij?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Verticale belasting

Je gaat de drukspanning van je tank op je steunen moeten bepalen.
\(\sigma_{druk} = \frac{F}{A} \)
F in Newton = gewicht van je tank (ken je normaal)

A in mm² = oppervlakte van je buizen (moet je berekenen)

σ in N/mm² = drukspanning van je gebruikte materiaal (moet je opzoeken in tabellen)

Je kent F en σ dus kan je makkelijk A berekenen, LET met A wanneer je meerdere steunen gebruikt, dan gaat je oppervlakte per steun kleiner worden

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Verticale belasting

Het is weer simpeler als ik dacht!

Bedankt!

heb je misschien ook een bron voor die drukspanningen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Verticale belasting

Ik weet niet direct een bron op het internet waar je deze kan terugvinden, misschien zijn er wel andere forumleden die dit wel kennen.

Heb je geen tabellenboek over constructie ofzo ?

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Verticale belasting

Heb je slanke profielen? Dan moet je ook rekening houden met instabiliteiten als knik.

MAar wat bedoel je met "een bron voor die drukspanningen?"? Dat heb je toch gegeven?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Verticale belasting

@ rodeo.be

Wij maken onze tankpoten vaak van zuivelbuis 101.6mm x 2mm. Zijn dat slanke profielen? Met bron voor drukspanning bedoel ik wat de maximaal toelaatbare waarde is. Dus de materiaal eigenschappen van bijvoorbeeld RVS 304/ RVS 316.

@ Ruben01

In mijn tabelenboeken vind ik begrippen als rek en treksterkte, maar mijns inziens is dat niet hetzelfde als de drukspanning die jij bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Verticale belasting

Gosse schreef:@ Ruben01

In mijn tabelenboeken vind ik begrippen als rek en treksterkte, maar mijns inziens is dat niet hetzelfde als de drukspanning die jij bedoelt.
Ik heb even in mijn tabellenboek gekeken en zie er ook niet direct iets instaan (meestal ben ik gewoon op school dat de spanning gegeven is) :D hopelijk is er iemand anders die hier een antwoord op heeft
@ rodeo.be

Wij maken onze tankpoten vaak van zuivelbuis 101.6mm x 2mm. Zijn dat slanke profielen? Met bron voor drukspanning bedoel ik wat de maximaal toelaatbare waarde is. Dus de materiaal eigenschappen van bijvoorbeeld RVS 304/ RVS 316.
Voor dit profiel kan je best ook eens een berekening maken op knik.

Als je hier vragen over hebt kan je deze hier altijd stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Verticale belasting

DAarover heb ik ook vragen... Het begrip knik zegt mij namelijk helemaal niets :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Verticale belasting

Het begrip knik zegt mij namelijk helemaal niets :D
De vorm doet er nogal toe: als je een A4tje tot een koker vouwt kan het best wat hebben, als je het in een vierkant profiel vouwt veel minder. Als je het dan belast zal je zien dat 1 van de ribben zal knikken.

Nog een vergelijking: neem een sateprikker, zet deze op zijn punt en druk er op. De prikker zal uitbuigen (dat is knik), waardoor hij geen kracht meer op kan nemen. Als je de sateprikker in een (sterk) rietje zou plaatsen waardoor hij niet meer kan knikken kan hij veel meer kracht opnemen.

Dat het materiaal van een object een drukkracht kan opnemen wil dus niet zeggen dat de vorm van het object daar ook geschikt voor is.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Verticale belasting

Ik heb nog nooit een poot onder een tank zien uitbuigen. hij blijft star en stijf, ook de vorm is rond (buis) dus ik vermoed dat ik niet met knik te maken heb. Vraag blijft waar vind ik die maximale drukkracht?

Puur uit interesse wat voor formules zouden er bij het berekenen van de knik belasting om de hoek komen kijken?

MVG

Gosse

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verticale belasting

Je hebt met knik te maken als de poot relatief lang is in verhouding tot de dikte. Een stalen buis van 100 mm rond en 1 meter hoog zal rustig een paar ton kunnen dragen. Maar als die poot 20 meter hoog is zal hij onder zo'n belasting ongetwijfeld uitknikken.

Het sleutelwoord is hier: slankheidscoëfficiënt.

Meer kan ik er ook niet over vertellen, meer verstand van elektro.

Is Oktagon niet in de zaal? Die kan er ongetwijfeld meer over vertellen.

Berichten: 4.502

Re: Verticale belasting

Rodeo.be zijn reactie was al de eerste goede en ik hoor van verdere belangstellenden ook wat over knik.

En dat is bij verticale en ook niet-horizontale belastingen heel belangrijk.

Je moet eerst bepalen de knikfactor door uit te rekenen:
\( \lambda= kniklengte kolom/imin\)
De kniklengte is afhankelijk van de ondersteuning en vermenigvuldigde de constructielengte met een factor 1 tot ik meen 2.

i min = traagheidsstraal = Wortel uit(Traagh.moment/opp profiel) ; (I/F)^0,5 Latex kost me moeite!

Een algemene formule is :toelaatbare spanning= vloeispanning/veil.factor(=1,2-1,5!)={last/(prof.opp.*knikfactor)}+ {Mogelijk uitbuigend moment/Weerstandsmoment } of wel
\( \Sigma =(P/\(alpha*F) + M/W)\)
Een kniktabel lanceerde ik al eerder,zal pogen die hierop te zetten als het programma dat geduld kan opbrengen,want ik moet hem nog opzoeken;deed dat driemaal via bijlage,werd niet geaccepteerd;nu via plakwerk:

Berichten: 4.502

Re: Verticale belasting

Een paar maand geleden lukte het me wel om een kniktabel te zetten op dit forum via Imageshack,nu niet,dus je moet maar eens een techn.bieb induiken,ik deed mijn best tot zover!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Verticale belasting

@Oktagon, is het niet handiger voor Gosse voor de knikformule van Euler toe te passen en op het einde van de berekening even te checken of dit in zijn geval correct was.

Berichten: 4.502

Re: Verticale belasting

Ik meen zoiets als Euler geproduceerd te hebben,maar ik weet niet hoever jullie kennis gaat om kolommen te berekenen.Dit is de formule en verdere bewerking.

Knikfactor bepalen,vervolgens:

Lamda berekenen,dan alpha in de kniktabel en dan een profiel taxeren en data daaruit invoeren;is de spanning te hoog,dan zwaarder profiel nemen.

Reageer