Reactie nieuwsbericht adviseurs

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 238

Reactie nieuwsbericht adviseurs

Je mag geen reacties op de forumnieuws berichten plaatsten dus doe ik het hier.


De gebruikersgroep adviseurs is een uitstekend idee, eentje waarvan je denkt "waarom zijn we daar niet eerder op gekomen?" .


Een ander idee, wat ik al tijden doe, is om je opleidingsniveau in je handtekening te zetten. Zo zien mensen dat als ik bij Ruimtevaart antwoord ik waarschijnlijk wel weet waar ik het over heb maar dat als ik bij psychologie antwoord ik redelijk uit me nek zit te kletsen. Natuurlijk kan je ook verstand hebben van andere zaken dan je opleiding, dat zou je dan ook in de handtekening kunnen zetten.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Het staat iedereen natuurlijk vrij om zijn/haar opleiding(sniveau) in de handtekening te plaatsen. Het lijkt me niet de bedoeling dat we dit verplichten, zoals je zelf al aangeeft kan dat soms ook net een vertekend beeld geven. Wil je hiermee gewoon een suggestie doen naar andere leden (om hetzelfde te doen), of had je een bepaald voorstel in gedachte? Het opleidingsniveau kan nu al ingevuld worden op de profielpagina.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Het kan natuurlijk geen kwaad, maar ik heb mijn opleidingsniveau en vakgebied al in mijn profielpagina staan. Al is dat natuurlijk ook weer niet dekkend, want vanuit mijn interessen heb ik ook weer behoorlijk wat kennis in andere vakgebieden. Terwijl ik ook echt niet alles weet van het milieu.


Bovendien heb ik mijn handtekening in gebruik voor het werven van mensen voor het goede doel :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Opleidingsniveau is overigens geen keiharde garantie voor competentie op welk vlak dan ook. Afgezien daarvan, ik zie hier ook competente antwoorden van VWO-drieërs die mogelijk met zo'n aanduiding juist weer onderschat zouden worden. Overigens meen ik dat het zelfreinigend vermogen van ons forum vrij goed is. Onzin staat er zelden langer dan een dag ongecorrigeerd te lezen.


M.a.w.: ik zie er het nut niet van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Ik denk dat het wel degelijk een goed idee is om informatie over je opleiding/werk/hobbys te geven. Zo kun je mischien mensen tegen komen met de zelfde interesses of studie. Maar er is hier al ruimte genoeg voor in je profiel.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Het is geen suggestie om het verplicht te stellen, meer een algemene suggestie. En het is handiger om het in de handtekening te hebben dan het profiel. Als er 10 mensen reageren op een vraag en een aantal gaan in discussie met elkaar dan is het onhandig om bij elke in het profiel te kijken. Met de het opleidingsniveau in de handtekening kan je in één oogopslag ongeveer zien hoeveel verstand die persoon ervan heeft.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Met de het opleidingsniveau in de handtekening kan je in één oogopslag ongeveer zien hoeveel verstand die persoon ervan heeft.
Maar het is net hier dat het een beetje wringt. Zoals al aangehaald, gaat dat niet altijd op. Ik denk dat je uit de inhoud zelf vaak beter kan afleiden of iemand kennis van zaken heeft of niet. Zo ben je ook niet bevooroordeeld ten opzicht van iemand die (nog) niet met een diploma of universitaire opleiding in z'n handtekening kan pronken. Bij twijfel kun je dan nog altijd naar het profiel gaan kijken, als je iets meer wil weten.

Los daarvan, ik vind het op zich geen slecht idee als iemand dat wil doen. Het mag ook en bij deze is het duidelijk dat sommigen dat aan te moedigen vinden :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Wat ik nog vergeten was:

Omgekeerd is het ook handig: Voor degenen die antwoorden is het ook handig als ze weten wat het niveau van de vraagsteller is, vooral ook in het huiswerkforum. Dan weten ze op welk niveau ze kunnen antwoorden zodat het begrepen wordt, en hoeven ze geen onnodige dingen te gaan uitleggen die de vraagsteller toch al weet.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Dat is waar, al valt dat meestal wel uit de vraag af te leiden. Bovendien zou ik (bijvoorbeeld) niet zoveel hebben aan een precies niveau zoals "havo2" of zoiets, want ik weet niet wat er op dat moment al behandeld is geweest.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Reactie nieuwsbericht adviseurs

Op zich is het wel prettig als bij huiswerk wordt aangegeven in welke klas de vraagsteller zit. Het geeft toch een indicatie van het niveau dat het antwoord moet hebben, zeker als je bedenkt dat we bij huiswerk de leerling ook gewoon zelf verder tot een bepaalde oplossing willen laten komen zonder alles hapklaar voor te schotelen.


Maar verder ben ik het met TD eens, het vermelden van je studie/opleiding in de signature is leuk, maar ook ik ben er huiverig voor om daar een bepaalde autoriteit op een bepaald kennisgebied uit af te leiden. Natuurlijk is het volgen van een studie op een bepaald vakgebied wel een indicatie dat je ermee bezig bent, en dat er sprake is van een zekere mate van verdieping, maar over de juistheid van conclusies moet nog steeds gediscussieerd kunnen worden, ook een student maakt fouten. Bovendien sluit het verbinden van autoriteit aan opleidingsniveau de mensen uit, die zich hobbymatig of anders jarenlang hebben verdiept in bepaalde zaken en een bak aan kennis bezitten over een bepaald onderwerp.


Een bepaalde verplichting om e.e.a. in je sig te vermelden is m.i. dus geen optie. Het zou een optie kunnen zijn als het ECHT aantoonbaar een bepaald nut heeft, maar de gegeven argumenten en tegenargumenten laten zien dat dat nut niet overduidelijk is. En omdat het profiel van de gebruikers daarnaast al de mogelijkheid geeft om aan te geven op welk vakgebied men bezig is, en het bekijken van dat profiel een kwestie is van het klikken op 1 link, zie ik persoonlijk geen enkele reden om hier een bepaalde (sociale) verplichting aan te koppelen.


P.S.: ik begrijp je wens om duidelijk zichtbaar te hebben wie wat doet en welke kennis iemand in huis heeft, maar realiseer je wel dat, zelfs al zou iedereen in zijn sig (moeten) zetten wat hij/zij kan/kent/studeert/leert dat dat nog steeds geen garantie is voor de juistheid van die info. Je kunt er hoe dan ook niet blind op afgaan. Men kan ook hier gewoon "pretenderen", liegen als je wilt. Niet dat ik ervan uitga dat men dat doorgaans doet, maar de mogelijkheid is er wel. Beter mensen de keus laten e.e.a te vermelden in het profiel en af te gaan op de zorgvuldigheid en diepgaandheid waarmee wordt gepost.


P.P.S.: het zal je misschien verbazen maar mijn ervaring is dat juist die mensen, die graag hun mening willen doordrukken, maar eigenlijk ergens in hun achterhoofd weten dat hun kennis niet toereikend is, geneigd zijn om met hun kennis/opleiding te smijten. Vaak zie je dat het kennisniveau dan mooier wordt afgeschilderd dan het eigenlijk is. Vermelding van een studie PR, die eigenlijk maar uit 1 jaar LOI cursus bestond en nooit werd afgerond. Of iets dergelijks. De mensen die daadwerkelijk kennis bezitten hebben m.i. doorgaans genoeg zelfvertrouwen met betrekking tot de bijdragen die ze leveren om geen behoefte te hebben hun kennisniveau aan iedereen kenbaar te maken.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer