Waarom verwisselt een vlakke spiegel links en rechts, en een holle spiegel ook boven en onder?

Moderator: physicalattraction

Reageer

Waarom verwisselt een vlakke spiegel links en rechts, en een holle spiegel ook boven en onder?

Dag mensen,

Wie kan mij vertellen waarom een spiegel wel links en rechts omwisselt, maar niet boven en onder?

En holle spiegel (neem een lepel) doet dat wel, (boven en onder i.i.g.) maar waarom verwisselt een platte spiegel dan links en rechts? Je zou verwachten dat hij dan alleen in de verticale richting hol zou moeten zijn om dat te doen...

heet dit misschien te maken met onze ogen, die het beeld omkeren of heeft dit te maken met 2d en 3d?

Wie kan mij hier een logische verklaring voor geven?

Berichten: 259

Re: Spiegels

Komt omdat de krommingen niet gelijk zijn vermoed ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Spiegels

Links en rechts is persoon afhankelijk. Boven en onder is voor ieder persoon gelijk. West en oost worden daarom ook niet omgedraaid. Alleen links en rechts.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Spiegels

als je naar een spiegel kijkt word het beeld van jouzelf voor jezelf omgedraait. voor iemand anders blijft dit gelijk
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Spiegels

Alles blijft juist het zelfde! De spiegeling van je linkerkant blijft aan de linkerkant en de spiegeling van je rechterkant blijft aan de rechterkant! Omdat je in een vlak spiegelt blijft het aan dezelfdekant. Pas als je in een lijn spiegeld zit de spiegeling van je rechterkant aan de linkerkant en andersom. Als je in een punt spiegeld dan draait ook nog eens boven en onder om.

Wat de fout is die je maakt zit in je orientatie!!! Wij noemen de rechterhand niet de rechterhand omdat hij rechts zit, maar omdat de persoon waarvan de hand is de hand aan de rechterkant ziet! Deze orientatie wordt omgedraait, of beter nog :hij wordt gespiegeld in plaats van omgedraait!!! als je namelijk een persoon in de ogen kijkt dan is hij 180 graden gedraaid ten opzichte van jouw positie! in een spiegel wordt gespiegeld(duh) en niet gedraaid en dat is de verwarring
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Reageer