Bungeejumpen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 5

Bungeejumpen

Een bungeejumper springt van 50m hoog naar beneden, het elastiek rekt het verst uit 5m boven het wateroppervlak. Zonder elastiek zou je gelijk dood op het water te pletter vallen. Wat gebeurt er als je op het laagste punt bent, op het moment dat je stil hangt, en het elastiek knapt. Val je dan rustig die 5 meter, net alsof je van een duikplank naar beneden zou springen, en val je alsnog te pletter vanwege de kracht de nog in het elastiek zit?

Dit is trouwens voor een weddenschap; alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bungeejumpen

Als het elastiek breekt, preciés op het moment dat je eigenlijk weer naar boven zou hangen, zul je rustig vallen.

Op dat moment, met de uitwijking gelijk aan de amplitude van de trilling, is je snelheid namelijk nul. Je zult dus met beginsnelheid nul en valversnelling g (9.8 m/s^2) op de grond vallen, relatief 'rustig' dus.

Wat niet wegneemt dat je niet te pletter kan vallen, omdat je dan doorgaans met je hoofd naar beneden hangt.

Win je nu?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bungeejumpen

Waarom zou je een snelheid hebben denk je? Net zoals je aan de top van een sprong geen verticale snelheid hebt, zo zal je bij een bungeesprong op de bodem geen verticale snelheid hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bungeejumpen

Als het elastiek breekt, preciés op het moment dat je eigenlijk weer naar boven zou hangen, zul je rustig vallen.
als het elastiek breekt bij je voeten wél. Als het breekt ergens bij het ophangpunt val je nóg "rustiger". Totdat het elastiek weer zijn oorspronkelijk lengte terugheeft. Hoeveel rustiger hangt o.a. af van de massa elastiek die versneld moet worden. De veerkracht moet nog uit het elastiek. Die wordt volgens mij uitgeoefend vanuit het massamiddelpunt van het geheel van springer plus elastiek naar beide zijden. Zou een "geinig" :D sommetje zijn lijkt me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bungeejumpen

Dat volg ik even niet wat je daar allemaal zegt Jan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bungeejumpen

Neem een bungee-elastiek van 100 kg, en een springer van 70 kg. Alles hangt stil, elastiek maximaal uitgerekt. Elastiek knapt aan het ophangpunt. We denken héél even de zwaartekracht weg. de bovenkant van eht elastiek wordt nu naar beneden getrokken door de veerkracht, onze jumper naar boven. (dat elastiek heeft ook een traagheid). We tonen dus een kracht Fop naar boven aan op de springer.

Schakel nu de zwaartekracht weer in. De nettokracht op de springer is Fz-Fop, in elk geval kleiner dan Fz. Versnelling dus aanvankelijk kleiner dan 9,81 m/s².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bungeejumpen

(even terzijde: een elastiek van 100 kg is wel érg zwaar, of niet?)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bungeejumpen

(even terzijde: een elastiek van 100 kg is wel érg zwaar, of niet?)
http://www.voltigebungy.com/pagesuk/bungee...esentation.html
JUMP FROM 140 M FROM CABLE CAR.

The VOLTIGE team offers a bungee jump from the cable car of the 2 Alpes, the only jump from cable car in France, one of the highest jump in Europe placed in an altitude of 2200 metres.

If you are looking for pure sensations, for strong sensations, VOLTIGE BUNGY, a professionnal team with over 9 years experience are waiting for you in an exeptionnal site for an unforgettable experience.

TECHNICAL BASIS



Height ground - cable car : 140 metres

• Elastic lengh : 28 metres

• Number of elastic : 3 depending of the weight ( 40 to 65 kg, 65 to 95 kg, 95 to 130 kg).

• Weight of an elastic : 40 kg

• Height of the jump : 120 metres ( 1st bounce at 20 metre from the ground).

• Speed of the fall ( depending on the weight and position of the jumper) : 180 km/h

• Time of the fall at the 1st bounce : 6 sec


dus afhankelijk van de massa van de springer 1 tot 3 elastieken van 40 kg per stuk als ik het goed lees. Die honderd kilo elastiek had ik dus nog niet zó zot ingeschat van wat ik wel eens op een filmpje heb gezien...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bungeejumpen

inderdaad, indruwekkend! Aan de andere kant, dat geeft je wel wat meer vertrouwen als je er aan gaat hangen :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bungeejumpen

Natuurlijk, nu zie ik het.
inderdaad, indruwekkend! Aan de andere kant, dat geeft je wel wat meer vertrouwen als je er aan gaat hangen :D
Haha, inderdaad, het lijkt alsof je aan een dun elastiekje hangt. Lijkt me nog wel eens leuk om te doen, zo'n sprong :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bungeejumpen

Zeker! Mijn zus heeft het in Australië gedaan, de foto's waren erg leuk om te zien.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 1.007

Re: Bungeejumpen

Ja, het ziet er allemaal leuk uit tot je op 50m hoogte met je tenen over het randje staat. Voor geen goud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bungeejumpen

Ik heb al de bibbers als ik er nog maar aan denk, maar daarvoor zijn we geen natuurkundeforum.

a) zijn we het erover eens dat de versnelling aanvankelijk minder zal zijn dan de zwaartekrachtversnelling?

b) zo ja, hoe berekenen we zoiets?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bungeejumpen

a) ja;

b) ik denk dat dit nauwelijks te berekenen is. Nog even over nadenken...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bungeejumpen

F=kx

mg=kx

k=mg/x (met m de massa van een persoon, voor het gemak 92 net als x)

x=120-28=92m

k≈ 9 N/m

Mag dit bijv. al? Of heb ik nu stilzwijgend aangenomen dat de elastiek massaloos is? (als we überhaupt de wet van Hooke mogen gebruiken). Pff, lang geleden alweer...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer