Bakken met kaarsen in water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Bakken met kaarsen in water

Hoi,

Laatst zat ik in de tuin en had, om een beetje sfeer te creëren 2 vierkante glazen bakjes met kaarsen in de vijver gedaan.

Wat me op viel was dat de bakken met kaarsen naar verloop van tijd naar elkaar toe dreven en als het ware met de wanden aan elkaar plakten om vervolgens gezamelijk verder te drijven.

Is hier een natuurkundige verklaring voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bakken met kaarsen in water

Het naar elkaar toe drijven niet, het aan elkaar plakken wel.

Ze 'haken' gewoon aan elkaar, de krachten die op de kaarse bakjes werken zijn niet al te groot, dus al een klein beetje haken is genoeg om ze bij elkaar te houden. Ze bewegen willekeurig voort in het water, het zal dus waarschijnlijk lijken dat ze naar elkaar toe dreven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bakken met kaarsen in water

Het naar elkaar toe drijven ook, al zal de kracht die hier een rol speelt in de praktijk meestal in het niet vallen bij andere, verstorende krachten zoals een zuchtje wind en zo. Zoekwoorden: oppervlaktespanning en adhesie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 413

Re: Bakken met kaarsen in water

Zou dit effect alleen optreden bij vloeistoffen of mogelijk (in heel lichte mate) ook bij gassen, lucht?

Berichten: 413

Re: Bakken met kaarsen in water

Ik ga er zeker vanuit dat viscositeit en oppervlaktespanning bij dit fenomeen een rol speelt alleen vraag ik me af dat alles is.

Er is ook nog de Brownse beweging (in feite gewoon de druk hier, een barometer zo groot als het soort deeltjes waar het bij dat verschijnsel (de Brownse beweging) om gaat zou voornamelijk vacuum meten.)

De energie van het medium (het water) cq de druk (als gemeten zou worden met uiterst nauwkeurige drukmeter) werkt in alle richtingen min of meer even sterk op een bakje. Komt een tweede bakje in de buurt dan kan ik me voorstellen dat het water lokaal tussen de bakjes een iets lagere temperatuur cq druk krijgt (de moleculen verliezen iets van hun energie). Dat zie je dan als het naar elkaar toedrijven van de twee bakjes.

Reageer