Zwart, absorptie van straling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Zwart, absorptie van straling

Als ik een bepaalde kleur zie, dan wordt de complementaire kleur geabsorbeerd. Met andere woorden als ik de kleur groen aanbreng op een vel wit papier dat wordt de complemenatire kleur rood geabsorbeerd de overige kleuren worden teruggekaatst. Als ik vervolgens rood bij de groene kleur meng dan geeft dit zwart. De overige complemantaire kleuren worden teruggekaatst. Datzelfde geldt voor een groene en een rode oplossing: Eerst laat ik licht door een groene oplossing vallen, het doorgelaten licht laat ik vervolgenns door een rode oplossing vallen. Het doorgelaten licht na de rode oplossing zou de overige complementaire kleuren bevatten.

Wat ik nu raar vindt is dat men van zwart zegt dat het alle kleuren absorbeerd, wat ook het geval is al ik alle kleuren uit de kleurencirkel meng, maar in het geval van de menging van 2 complementaire kleuren worden de overige complenetaire kleuren teruggekaatst en geven de indruk zwart. Dus enerzijds alle kleuren worden geabsorbeerd en anderzijds worden 2 complementaire kleuren gemengd en de overige complementaire kleuren weerkaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Zwart, absorptie van straling

Wordt bij groen niet rood en blauw geabsorbeerd, en bij rood de kleuren groen en blauw? Een mengsel van groen en rood zal dan alle kleuren absorberen.

Re: Zwart, absorptie van straling

Wanneer men een bepaalde kleur ziet, wordt de complementaire kleur geabsorbeerd. De straling die weerkaatst wordt, bepaalt de kleur die men ziet. In het geval dat men rood ziet, wordt groen geabsorbeerd etc. Dus mijn vraag blijft hetzelfde

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Zwart, absorptie van straling

In het geval dat men rood ziet, wordt groen geabsorbeerd etc.
Als men puur rood ziet, worden alle kleuren behalve rood geabsorbeerd. Dus ook oranje, geel, blauw, violet, enz.

Reageer