Springen naar inhoud

Tu-delft assisteert nasa met de opvolger van de apollo


  • Log in om te kunnen reageren

#1

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2007 - 09:43

http://www.nos.nl/no...aanlanding.html

TU Delft mag een zeer bescheiden bijdrage leveren aan de maanmissie van de NASA :D
Op zo'n ruimtevaartuig is een hittebeschermende laag aangebracht, Delft mag gaan uitzoeken ofdat een deel van die beschermende laag weg zou kunnen worden gelaten omdat je met een relatieve kleine hoeveelheid minder gewicht veel minder brandstof nodig hebt.

Hebben de mensen die lucht- en ruimtevaartkunde studeren/hebben gestudeerd enig idee waarom uitgerekend TU Delft wordt gevraagd? In de USA hebben ze toch ook voldoende expertise om zulk onderzoek te doen? Ik weet dat Delft goede windtunnels heeft, heeft het daarmee te maken?


Persoonlijke noot: ik kan niet wachten totdat het zo ver is en er eindelijk weer mensen op de maan gaan landen, hopelijk deze keer ook een Europeaan. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Dr. Who?

    Dr. Who?


  • >250 berichten
  • 305 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 08:35

Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met de windtunnels, met name de hypersonische windtunnel. Een andere factor die meespeelt, is dat de TU Delft (en al eerder de faculteit LR) ervoor gezorgd heeft dat ze accreditatie hebben gekregen van de ABET (American Board for Engineering and Technology), en dus een universiteit is die erkend goed genoeg is om mee te doen. Bovendien heeft Bush vanaf het begin gezegd dat hij de terugkeer naar de Maan internationaal wil aanpakken.
Overigens hebben ze in de US ook meer dan genoeg ervaring om dit probleem aan te pakken. Het zou best kunnen dat ze in de US hetzelfde probleem ook even snel doorrekenen, als ze het belangrijk genoeg vinden. Ik denk trouwens niet dat ze ooit écht essentiele systemen zouden gaan uitbesteden (dat zou ik ook niet doen, hehehe).

#3

gemertp

    gemertp


  • >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 21:29

Het is maar een heel klein deel van het hele programma, alleen de aerodynamica van het hitteschild om te bepalen wat de temperaturen precies zijn. Het TU nieuwsbericht zei dat ze de enige universiteit in Europa zijn die een geschikte windtunnel hebben, dat moet dan inderdaad de hypersonische windtunnel zijn. NASA heeft zelf ook wel een hypersonische windtunnel dus ik denk dat ze zelf er ook al wel naar gekeken hebben maar dat ze het wat verder willen onderzoeken en daar zelf geen tijd voor hebben. Ik denk ook wel dat ze één of meerdere Amerikaanse universiteiten gevraagd hebben om er even naar te kijken. Hoe meer mensen er naar kijken hoe beter de oplossing wordt.

NASA werkt wel vaker samen met universiteiten, zo zijn de hardware en software van de Apollo Guidance Computer beide ontwerpen door MIT.
Peter van Gemert
2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures