0 Kelvin

Moderators: Michel Uphoff, jkien

0 Kelvin

Hoi,

Ik had daarstraks een discussie met een vriend van mij.

Ik beweerde dat de minimale temperatuur die men kan bereiken 0K oftewel -273°C is, volgens hem is dat onmogelijk en is deze véél lager op andere planeten enzo.

Volgens hem blijft de grootte van het heelal ook altijd constant, maar dat is toch niet waar... Is het niet zo dat elke seconde het heelal dubbel zo groot wordt als de seconde er voor ?

Wie heeft er nu gelijk ?

Re: 0 Kelvin

warmte is eigenlijk de beweging (of trilling) van moleculen. Die bewegen en die trillingen interperteer je als warmte (of kou als ze relatief langzaam trillen).

Bij 0 kelvin is de beweging van moleculen 0. Kouder kan het dus niet worden.

En het heelal dijt wel uit. Ik weet alleen niet hoeveel, maar iedere seconde een verdubbeling lijkt me wel erg enthousiast.

Berichten: 200

Re: 0 Kelvin

Volgens de thermodynamica is het onmogelijk een temperatuur van exact 0 Kelvin te halen. In laboratoria kan men op dit moment temperaturen in de orde van microkelvin maken d.m.v lasercooling.

De ruimte in het heelal dijt uit met de Hubble constante: 72 km/s per mega parsec (1 parsec is ruim 3 lichtjaar).

Re: 0 Kelvin

Dit geldt toch alleen maar op aarde, niet ? Ik denk dat er op andere planeten toch een heel andere molculaire samenstelling is van de lucht en dus het absoluut nulpunt hoger of lager is.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: 0 Kelvin

Nee, indien de natuurwetten op andere planeten dezelfde zijn als bij ons, is 0 Kelvin echt het absolute nulpunt. Alle atomen en moleculen staan dan stil, en kouder is eenvoudig niet mogelijk. Dit is onafhankelijk van de stof, samenstelling van de materie.

Dus zolang er niet iets wordt ontdekt als negatieve trilling, wat mij onwaarschijnlijk lijkt, is en blijft 0 Kelvin het koudste wat er is.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: 0 Kelvin

We gaan er in de wetenschap vanuit dat de natuurwetten die hier op aarde gelden ook in de ruimte gelden. Dus wat dat betreft is 0 Kelvin de laagst mogelijke temperatuur. Waar dan ook.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: 0 Kelvin

Maar, de natuurwetten geven ook aan dat alles 'evolutioneerd'.

Waarom dan niet zij zelf?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 0 Kelvin

De natuurwetenschappen worden op z'n minst aangepast aan om nieuwe theoriën toe te staan. 0 Kelvin is 0 Kelvin. kouder dan dit kan het niet worden. Tenzij zoals hierboven als is gezegd, negatieve trilling wordt ontdekt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: 0 Kelvin

dit is wel een erg filosofische benadering van de vraag. De aanname dat het elders in het heelal hetzelfde werkt als hier blijkt goed op te gaan. Er zijn misschien extreem exotische plekken als in zwarte gaten waar de temperatuur rare dingen kan gaan doen, maar verder is de temperatuur altijd hoger dan 0 K.

Ligt eraan waar je bent. Op venus ongeveer 400Celcius tussen de sterren in een graad of 5 K en in de zon 10 miljoen graden tja... echt veel kouder dan 3 zal het nergens zijn. Hoewel temperatuur wel een raar begrip is als je praat over 1 deeltje per kubieke meter
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 510

Re: 0 Kelvin

Als ik het goed begrijp staan de elektronen bij een temperatuur van ca. 0 Kelvin stil. Maar dan is het toch onmogelijk om deze stoffen te zien? Want stel dat er een lichtstraal opvalt, dan zou normaal gesproken deze elektron naar een andere baan in de elektronenschil gaan. Waardoor deze licht uitstraalt. Maar als de elektronen stil staan dan kan de elektron toch ook niet naar een andere baan in de elektronenschil gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: 0 Kelvin

Is het niet zo dat 0 Kelvin is gedefinieerd als het absolute nulpunt? Als ze dus ergens een temperatuur zouden tegenkomen van -273°C (waarvan men nu denkt dat het het absolute nulpunt is) dan wordt dat toch 0 K, en dan kan het dus nooit kouder worden: de grens schuift immers gewoon mee :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 0 Kelvin

Is het niet zo dat 0 Kelvin is gedefinieerd als het absolute nulpunt? Als ze dus ergens een temperatuur zouden tegenkomen van -273°C (waarvan men nu denkt dat het het absolute nulpunt is) dan wordt dat toch 0 K, en dan kan het dus nooit kouder worden: de grens schuift immers gewoon mee   :shock:


-273,17 graden Celsius IS het absoluut nulpunt. Als een nog kouder 'iets' wordt ontdekt dan verwacht ik dat ze dit in -[iets] K weergeven. Dat zorgt voor minder verwarring dan als men het nulpunt op laat schuiven.

Dit is alleen het geval in het hypotetische geval dat er nog iets kouder is dan 0K, echter aangezien 0 K het punt is waarop alle deeltjes stil staan, dan kan het niet kouder worden. Stiller dan stil kan immers niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: 0 Kelvin

Zijn we hier niet heel erg oppervlakkig bezig? Okay, voor zover we NU weten , kan het niet, maar 150 jaar geleden dachten we ook dat we van de wereld konden afvaren :shock: Dus wie weet?

Wat zegt de Thermodynamica dan over het absolute nul punt?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Berichten: 683

Re: 0 Kelvin


Re: 0 Kelvin

Wat zijn dan negatieve trillingen?

anti-energie?? :shock:

Reageer