Totale impedantie van schakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Totale impedantie van schakeling

Hai, ik heb even een vraag over het onderstaande circuit. Omdat ik het plaatje om een of andere reden niet kon toevoegen heb ik het maar geprobeerd te tekenen met leestekens. Bij de O zit de spanningsbron V=V0 cos(wt), verder is de schakeling geaard en zitten er 2 condensatoren en 2 weerstanden in, en A is gewoon een punt.

Nu vraag ik me af hoe je de totale impedantie van deze schakeling berekent? Kan iemand me hierbij helpen? Dankjewel!

----- C ----- C ----A

! ! !

! ! !

O R R

! ! !

! ! !

--------------------

Ok, ik zie dat de schakeling echt verre van duidelijk overgekomen is. Ik weet niet hoe ik het beter kan doen, maar er zitten dus 2 condensatoren en 2 weerstanden in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Totale impedantie van schakeling

Je zult toch die schakeling duidelijk moeten maken.

Als het plaatsen van een tekening niet lukt kun je ook een knooppuntbeschrijving maken.

Geef alle knooppunten in de schakeling een letter of cijfer, en geef per component aan tussen welke knooppunten hij zit. Dan is de schakeling te reproduceren.

Het feit dat de schakeling ergens geaard is heeft geen enkele invloed op de werking. (tenzij het een radiozender of -ontvanger is)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Totale impedantie van schakeling

Sasbeeg schreef:

Code: Selecteer alles

  ----- C ----- C ----A

  !		   !

!

  !		   !

!

 O		   R		   R

  !		   !

!

  !		   !

!

  --------------------
Tussen [ code ] [ /code ] tags plaatsen, (zonder de spaties), dat scheelt al wat denk ik. Zoiets lijkt me overigens prima in paint te tekenen en te uploaden.....
impedantie.GIF
impedantie.GIF (1.86 KiB) 211 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Totale impedantie van schakeling

hint: de rechtse weerstand en de rechtse condensator vormen een serieschakeling, waarvan de impedantie
\(Z_1\)
eenvoudig volgt. Daarna heb je een parallelschakeling tussen een weerstand en de impedantie
\(Z_1\)
, waarvan de impedantie
\(Z_2\)
eenvoudig volgt. Dan eindig je met een serieschakeling tussen de condensator en
\(Z_2\)
, waaruit de totale impedantie volgt. Als je er dan uit raakt, toon eens hoe ver je al bent geraakt.

Berichten: 388

Re: Totale impedantie van schakeling

Even hertekenen levert het volgende op (zie bijlage). Nu denk ik wel dat het duidelijk mag zijn hoe je zoiets begint op te lossen met de basis formules.

Mocht je nog problemen hebben met die formules voor wisselspanning:

Xc = 1 / ( 2 PI f C)

Bij een serieschakeling is het gewoon een kwestie van impedanties optellen, bij een parallelschakeling moet je het omgekeerde nemen van de som van de omgekeerdes.

Z = 1 / (1/Z1 + 1/Z2 + ... )

Edit:

Typo.
Bijlagen
Schakeling.gif
Schakeling.gif (1.19 KiB) 214 keer bekeken

Berichten: 13

Re: Totale impedantie van schakeling

Wat fijn dat jullie me zo goed helpen!!! Is er iemand bereid mij een dag bijles te geven in elektronica? Ik heb vrijdag een tentamen en snap er erg weinig van! Het is wel heeeeeel belangrijk dat ik het haal, want als ik het haal mag ik een master volgen in Stockholm! Er hangt dus veel vanaf! Uiteraard staat er een goede vergoeding tegenover! Ik ben benieuwd....

Berichten: 388

Re: Totale impedantie van schakeling

Het was dan niet slecht als je ofwel je profiel eens invulde ofwel ergens je adresgegevens (niet noodzakelijk je straat ofzo, maar je land/provincie/stad) achterliet hier...

Berichten: 13

Re: Totale impedantie van schakeling

Ik studeer Technische bedrijfskunde aan de universiteit in Groningen. Bij die studie heb ik het vak Elektronica met het boek Electronics, a systems approach van Neil Storey. Ik zit momenteel in Dordrecht.....maar kan overal heen komen met de trein!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Totale impedantie van schakeling

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 13

Re: Totale impedantie van schakeling

Hallo, nog even een vraag over bovenstaande schakeling. Ik moet de stroom I berekenen die door de spanningsbron geleverd wordt in de complexe schrijfwijze. Nu heb ik dat als volgt aangepakt, maar kom er niet uit:

k1: a) I1 = I2 + I3 --> I3 = I2 - I1

k2: b) V0 - I1*Zc1 - I3 * R1 = 0

c) I3 * R1 - I2 * Zc2 + I2 * R2 = 0

vergelijking a) en c) bijelkaar:

= I2*R1 - I1*R1 - I2*Zc2 + I2*R2 = 0

Heb nog het een en ander verder geprobeerd, maar snap niet hoe ik nu het beste I1 kan berekenen. Zou iemand me hiermee kunnen helpen? Bedankt!

Reageer