Parameters

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Parameters

Het gebruik van het begrip parameter doet bij mij de vraag rijzen wat men er tegenwoordig mee bedoeld.

In een vreemde woordenboek wordt het begrip als volgt omschreven:

"bepaalde grootheid in vergelijking v.e. kromme,door verandering waarvan men een andere kromme verkrijgt,behorende tot dezelfde familie!"

Ik krijg soms het idee dat men het begrip "eigenschappen" heeft vervangen en dat je nu zou kunnen zeggen dat de parameters van "gemiddelde mens" zijn:

lengte 180 cm,

massa 75 kg

opp 2 m2

soortelijke mass 0,91

iq 1,0

leeftijd 73 jaar

etc.

Of zie ik dat toch fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Parameters

In die context gebruik ik parameter toch niet, lijkt me ook niet gangbaar.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 373

Re: Parameters

"bepaalde grootheid in vergelijking v.e. kromme,door verandering waarvan men een andere kromme verkrijgt,behorende tot dezelfde familie!"
Naar mijn idee is dit een vorobeeld van een parameter maar is het eigenlijke (wetenschappelijke) begrip algemener. Een parameter is zoiets als een "waarde in een wiskundige beredeering/berekening die men vast kan kiezen, die men met een letter aanduidt om aan te geven dat men allerlei waarden achteraf kan kiezen en de berekening dan geldt voor die waarde".

Bijvoorbeeld als ik zeg f(x) = a * x. Dan is x de variabele en a een parameter. Ik hoef a niet een waarde te geven, maar het mag wel. Ik mag ook in het vervolg van mijn berekeningen de a gebruiken, en dat gebeurt op een zodanige manier dat als ik later a = 3 invul, dat er een kloppend verhaal staat, maar als ik a = 24,2 invul, alles óók klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Parameters

Dit deed me denken aan een ander onderwerp van je :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Parameters

Het kwam me al bekend voor, ik zat dus ook aan die topic te denken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: Parameters

De huidige topic heeft idd.als achtergrond de eerdere topic waarnaar wordt verwezen.

Een duidelijke uitleg kreeg ik niet of las er overheen!

Graag een duidelijk voorbeeld van het begrip parameter,dat ook wel variabele wordt genoemd,maar het heeft oorspronkelijk een wiskundige betekenis bij "krommen".

Als ik doorga op mijn ingebrachte "mens",dan zou ik kunnen stellen dat elke mens zijn variabelen heeft,te beginnen met lichaamskenmerken ,vervolgens cv (curr.vitae)-kenmerken.Ieder mens wijkt af van de andere.

Naar materie gaande zou je dan elke elementsoort een beperkt aantal kenmerken kunnen geven en een samengestelde weer wat meer,maar ik zou het graag exact weten! :D

Berichten: 373

Re: Parameters

Graag een duidelijk voorbeeld van het begrip parameter,dat ook wel variabele wordt genoemd
Ik weet niet hoe het in de taal zit maar in de wiskunde zijn parameters en variabelen heel verschillende dingen.

Berichten: 4.502

Re: Parameters

Ik heb begrepen dat een parameter en een variabele,niet alleen in de wiskunde,maar ook daarbuiten,verschillende betekenissen hebben.

Desondanks las ik geen definitie van het begrip parameter op dit forum en kende alleen degene,die ik in het begin van mijn topic weergaf.

En dat intrigeert me;ik meen die gevonden te hebben,maar wacht eerst de omschrijvingen van de "deskundigen"af voordat ik mijn definitie produceer! pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Parameters

de "deskundigen"
oftewel: de deskundologen pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.502

Re: Parameters

Phys,

Er zijn diverse deelnemers aan dit forum en ik schrok van hun afkeurende reacties op het door mij gebruikte woord "deskundoloog".

Weet niet wat de reden is,mogelijk voer voor psychologen.

Maar nog steeds geen definitie van het begrip parameter!

Berichten: 4.502

Re: Parameters

Als aanvulling op de voorgaande reactie had ik een "ontwerp"definitie gemaakt,voorbeelden erbij gemaakt,een voorbeeld-bericht bekeken en wilde toen het totale bericht plaatsen.

Maar zoals wel vaker verscheen er een roze balk met de mededeling dat het bericht niet was opgenomen en dat er een fout ergens in was geslopen en in een venster verscheen het deel van het bericht dat zou zijn opgenomen.

Dus modern gezegd,mooi niet! pi.gif :D

In een eerdere situatie copieerde ik de inhoud van dat venster en plakte dat later in een nieuw bericht,maar nu vergat ik dat!

Dus ik moet eerst in mijn geheugen graven en de aanvulling reproduceren.

Berichten: 4.502

Re: Parameters

En als de forumgoden met me zijn en dus het bericht niet verstoren door onverwachte fouten ,komt mijn omschrijving van het begrip parameter neer op het volgende:

Een parameter is een drager van een variabel kenmerk van een materie of non-materie.

Deze materie of non-materie kan 1 kenmerk omvatten met variabelen of meerdere kenmerken met variabelen.

Soms kan een kenmerk geen variabele hebben maar heeft een constante;bij een mens bijv.kan, zoals onze MP zo mooi zegt een gedrag genormaliseerd worden door een normbesef te leren,gebaseerd op een code of norm in een streek,groep,etc.

Een genormaliseerd gedrag met code is geen algemeen kenmerk meer voor de mensheid in het algemeen,doch alleen voor een groep mensen,waaraan ze dus herkend kunnen worden,dus is alleen van die groep een parameter.

Een parameter voor mensen is communicatie,de variabele is taal en gebruik ervan,soms ook om te laten blijken bij een groep te horen,een mens heeft vele parameters.

Het kenmerk van artsen is vaak dat ze"vaktaal" gebruiken om herkend te worden,dat is hun parameter;zp hebben diverse mensgroepen dat soort kenmerken.

Een ander vb. bij wiskunde:

Een rechte lijn heeft heeft als parameters lengte l en=y=f(x)en lijndikte;variabelen kun je invoeren.

Een rechthoekig plat vlak heeft als parameters lengte, breedte en oppervlakte;variabele kun je invoeren

Een gebogen lijn,een sinuslijn of wat dan ook heeft als parameters ook een formule als l en y=f()x),etc;

aan de functie kun je het kenmerk van de lijn herkennen,dus of het een rechte,hyperbool,sinuslijn,etc. is.

Dit is dus mijn uitleg van het begrip parameter,vroeger spraken we over eigenschappen maar dat is geen modern begrip,vandaar... pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Parameters

Maar nog steeds geen definitie van het begrip parameter!
Voor mij heeft parameter (met de klemtoon op de lettergreep ra) maar één betekenis:

een hulpvariabele in de wiskunde.

Een voorbeeld

x = A sin(ωt) en y = A cos(ωt).

Hierin is t de parameter. Die zou voor tijd kunnen staan. Denk aan een Lissajou-figuur.

Door beide vergelijkingen te kwadrateren, kun je zien, dat x² + y² = A² is,

de vergelijking van een cirkel.

x = A sin(ωt) en y = A cos(ωt) is de parametervoorstelling van de cirkel met middelpunt (0,0) en straal A.

Reageer