Defintie 'haat'

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 107

Defintie 'haat'

Hallo members,

Ik vraag mij nu werkelijk af hoe je de emotie haat definieert. Ik las ergens dat haat een projectie is van je eigen onwetendheid over jezelf en je eigen eigenschappen die jezelf ontkent.

Zodra jijzelf een eigenschap ontkent of niet weet van jezelf en die vervolgens in een ander persoon ziet ontstaat er haat. Waaruit dus simpel is te concluderen dat, als je jezelf volledig kent, je niemand kan haten. Ik weet niet helemaal of dit wel waar is.

Ik hoop dat het kan worden uitgelegd :D .

Ascension.
This old world still looks the same.

Berichten: 84

Re: Defintie 'haat'

Als dat de definitie van haat is dan komt het absoluut niet overeen met wat ik voel als ik iemand haat. Daarbij komt dat het niet per se tegenover een persoon hoeft te zijn.

Deels kan ik wel in de definitie komen die je geeft maar ik denk dat die maar een deel van het haten weerspiegelt.

Van Dale zegt dit:

haat (de ~ (m.))

1 gevoel van diepe afkeer voor iem. of iets => vijandschap

Dat is ook meer wat ik voel maar je kan dan natuurlijk ook zeggen dat dit onder de definitie valt die jij geeft.

Stel dat je bv slecht weer echt haat, dat je er altijd slecht humeur door hebt enzo, noem maar op. Stel dat je ook een persoon haat omdat hij zich altijd asociaal gedraagt volgens jou.

Het eerste is "materieel" en zou dus goed kunnen zonder dat het ook maar iets met een eigenschap van jezelf te maken heeft die je niet ziet. Het tweede is persoonlijk en het kan zijn dat als je bv met die persoon erover praat dat je dan inziet dat het niet slecht bedoeld is en dat hij misschien zelfs wel dezelfde gedachten over jou heeft. Ik denk dat dit een simpel voorbeeld is van jouw definitie.

Volgens mij zit de fout in jou definitie in het volgende:
Zodra jijzelf een eigenschap ontkent of niet weet van jezelf en die vervolgens in een ander persoon ziet ontstaat er haat. Waaruit dus simpel is te concluderen dat, als je jezelf volledig kent, je niemand kan haten. Ik weet niet helemaal of dit wel waar is.
Dit zou betekenen dat iedereen dezelfde eigenschappen zou hebben en/of dat je iemand niet kan haten om eigenschappen die je zelf niet hebt.

Ik merk wel aan mezelf dat ik me minder snel aan dingen erger als ik het bv in mezelf terugzie of herken op een andere manier. Misschien levenservaring of een positieve instelling? Ik weet het niet. Maar ik denk wel dat iemand die zichzelf volledig kent nog steeds anderen kan haten.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, heb het idee dat er geen structuur in mijn post zit. Misschien maar gaan slapen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Defintie 'haat'

Van Dale zegt dit:

haat (de ~ (m.))

1 gevoel van diepe afkeer voor iem. of iets => vijandschap


Veel meer valt er niet over te zeggen denk ik.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 60

Re: Defintie 'haat'

Haat is afkeer is niet graag hebben: dat kan zijn dat het gaat over eigenschappen die je van jezelf niet wilt onder ogen zien en dat je dan daardoor denkt dat je iemand haat. Maar eigenlijk haat je dan(of heb je niet graag) die eigenschap (van jezelf) en dat heeft niks te maken met wie die andere persoon is. Dus ik denk niet dat je daarom iemand haat.

ik denk dat haat iets is waar geen rede voor is, net zoals iemand graag zien. Je kan er altijd wel invullingen aan geven, maar in wezen is er geen rede.

Je kan het ook zo zien: dat haten iets is van je persoonlijkheid en dat wie je bent niks te maken heeft met je persoonlijkheid. Maar een kwestie tussen persoonlijkheden is.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Defintie 'haat'

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haat

...

Hoewel haat ervaren wordt als afstoting is het wel degelijk een (negatieve) aantrekking. Diegene die haten, ontwikkelen een obsessieve aantrekking tot het object.

...
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Reageer