Springen naar inhoud

Braken

• Log in om te kunnen reageren

Wohowter

Wohowter

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 09:29

Mijn vraag is niet zo smakelijk. Maar ik vraag het me al een tijdje af, dus leg ik het even uit.

Bij verschillende dieren (of zelfs de meeste?) zie je dat wanneer ze , al of niet opzettelijk, braken, ze nadien hun braaksel opnieuw opeten. Natuurlijk gezien lijkt dit me redelijk logisch, want zo gaan geen voedingsstoffen verloren. En nieuw voedsel zoeken kost opnieuw energie, waar zo weining mogelijk van verspild mag worden.

Maar nu mijn bedenking: Waarom hebben we als mens zulke afkeer van (zelfs ons eigen) braaksel? Kan het zijn dat dit giftig is voor ons? Dit laatste zou niet echt logisch zijn, aangezien het gewoon voedsel en verteringssappen uit onze eigen maag betreft. Evolutionair gezien zou het dan toch gunstiger zijn wanneer de mens zijn eigen braaksel zou opeten, in plaats van opnieuw op jacht te gaan en opnieuw risico's te lopen en energie te verbruiken.

Dus hoe komt het dat de mens een dergelijke walging van braaksel heeft ontwikkeld, alhoewel het hem dus evolutionair niets oplevert en zelfs verzwakt? En waarom is dit bij dieren niet het geval, voor zover ik weet?

En nu we toch een beetje in de sfeer zitten, nog een tweede vraagje: Waarom eten honden vaak konijnenkeuteltjes op? Zijn die dan zo gezond of lekker? Of is er een andere reden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dens

dens

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 10:05

Mijn honden eten vooral de meest stinkende dingen op die in het park te vinden zijn. Echt heel fijn is dat... En ik geloof dat de meeste honden dat wel hebben. Sommige hondenkenners zijn van mening dat dit komt doordat de meest stinkende hond meer aanzien heeft, maar ik denk dat je daar als hond meer voor moet doen als stinken, haha. Verder heb ik gehoord dat honden weer heel erg weinig smaakpapillen hebben op de tong en dat ze vooral heel graag iets eten dat lekker zacht op de tong ligt. Dat merk ik bij mijn teckel ook, ik zie al van te voren aankomen welke drol hij wel zou op kunnen eten en welke niet. Vooral die een beetje knapperig zijn zoals konijnenkeutels. Mijn herder vreet het liefst de meest stinkende troep op helaas...

Braken doe je meestal als je verkeerde stoffen hebt binnengekregen en die er uit "wil" hebben. In dat geval is het niet voordelig ze weer op te eten. Maar waarom dieren (ook mijn honden, op zich wel makkelijk, scheelt een hoop opruimgedoe) dat dan weer wel opeten... Gedrag hoeft niet altijd gunstig te zijn om gehandhaafd te blijven.

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 15:00

Ik krijg er helemaal visioenen van van teckels die voor de tv een zakje lekker knapperige konijnekeutels opentrekken... ;-)

Dieren kotsen vaak ook omdat ze iets nog niet helemaal goed verteerd hebben. Het is dan een soort herkauwen en dat terug opeten is dus best logisch. Een koe doet het continue, maar die houdt het binnensmonds dus dat zie je niet...
Ik vermoed dat als een dier iets verkeerds gegeten heeft en daarom kotst (zoals je een hond of kat wel eens gras ziet eten om dat te bewerkstelligen), hij het ook niet terug op zal eten.

Er is overigens nog een reden waarom het eten van kots voor mensen niet zo'n goed idee is: het maagzuur tast het glazuur van je tanden aan (je ziet het bijvoorbeeld ook bij boulimia-patiŽnten die veelvuldig braken, die krijgen een erg slecht gebit). Eruit is al niet zo fijn (en daarna zou je eigenlijk je tanden moeten poetsen of iets neutraliserends drinken), maar dan nog een keer lijkt me dan helemaal niet zo goed. Hetzelfde geldt overigens voor de slijmvliezen van mond/keelholte en slokdarm, die zijn simpelweg niet bestand tegen stoffen uit de chemische fabriek die je maag eigenlijk is... (denk maar aan een zure oprisping of 'brandend maagzuur'...not very nice!)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures