Springen naar inhoud

Nederlandse studenten te gemiddeld


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wien Ee

    Wien Ee


  • >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2007 - 09:43

Dat Nederlandse scholieren en studenten gemiddeld gesproken hoog scoren op internationale vaardigheidstoetsen, komt vooral doordat de zwakkeren het relatief goed doen. De beste leerlingen scoren internationaal gezien juist niet zo goed.

Lees meer ... C2W
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 11:12

"De beste één procent van Nederland staat echter pas op plaats 13 in de rangorde van de OESO, achter landen als Zuid-Korea, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zwitserland en Finland."
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2007 - 13:04

- we hebben het hier in Nederland niet zo op mensen die met hun kop boven het maaiveld uitsteken.
- veel scholen zijn er niet toe uitgerust om genieën in de dop op niveau te begeleiden
- in veel schoolklassen heerst een mentaliteit dat wie hoofdzakelijk negens en tienen scoort een onverantwoorde uitslover is, die nodig naar de psychiater moet. Die kinderen zijn een voortdurend doelwit van spot en pesterijen. Het aanroepen met "stuudje" is daarvan nog wel een van de vriendelijker vormen. Die weinig tot bovengemiddelde prestaties stimulerende mentaliteit is m.i. overigens niet beperkt tot schoolklassen, maar een uitvloeisel van onze maatschappij als geheel op dit moment. (wat overigens m.i. de laatste decennia verergerd is, maar ja, je wordt ouder hè, en vroeger was alles beter.. :D ...)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2007 - 13:05

Hoe meet men zoiets? Bij studenten kan ik me nog wel iets voorstellen: kijk naar de afgestudeerden; wat voor banen krijgen zij, enz.
Maar bij scholieren? Ieder land heeft toch andere eisen wat betreft kennis/niveau op bijv. de middelbare school?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#5

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 27 juni 2007 - 13:21

Het onderwijs in NL is actief vijandig tegenover iedereen die boven het maaiveld uitsteekt. Ik heb geen idee waarom dit zo is maar het is een significant probleem.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

#6

eendavid

    eendavid


  • >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2007 - 13:27

In België ervaar ik ook de universiteiten als meer gericht op de middenmoot. Dit leidt tot weinig motivatie bij de beteren, dus tot minder (= te weinig) studietijd. Dit heeft niet eens implicaties op hun graden, de examens zijn in het algemeen toch gericht op minder inzicht dan zij bijna vanzelf (lees: na het bijwonen van de lessen ofzo) hebben.

Qua meten: je kan bijvoorbeeld al naar olympiades kijken voor het vergelijken van 'de top'.

#7

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2007 - 13:59

Ik vraag me af hoe de invloed van prive-scholen en het pushen van de ouders daarmee te maken heeft.
Prive scholen zijn er op gericht om de beste scholieren af te leveren, als er bijvoorbeeld een ervan president word ofzo, dan betekend dat punten voor die school. Staats-scholen zijn er meer op gericht om alle scholieren goed af te leveren.

Ik denk dat de hele cultuur van Nederland is 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoed' zeker niet alleen scholen. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat zo slecht is, als ik een kind dat een genie in wiskunde is heb, zou ik toch best willen dat hij ook voetballen kan, en niet altijd met zijn neus in de boeken te zitten om toch dat procentje meer te hebben.

Het is dus niet zo zeer negatief nieuws voor mij.

#8

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 27 juni 2007 - 14:20

Wellicht is het dus een keuze: minimaliseer de spreiding of maximaliseer top-performence. Je kunt niet beide optimaliseren.

Ik zou het echter toch verstandiger vinden als de overheid home-scholing als alternatief serieus zou nemen en het niet langer angstvallig zou bestrijden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

#9

eendavid

    eendavid


  • >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2007 - 14:32

Volgens mij is het probleem precies dat men die afweging probeert te maken. Er moeten inderdaad paralelle mogelijkheden zijn (die een hoger niveau vergen), maar de selectiecriteria kunnen niet financieel zijn. Overigens is het voor mij ook pas een probleem vanaf de universiteiten (om wolfs redenen).

#10

Math-E-Mad-X

    Math-E-Mad-X


  • >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 17:45

Waar maken we ons nou in godsnaam druk om??? :D We presteren te gemiddeld??

Waarom zouden we beter moeten zijn dan de rest van de wereld? We kunnen ons beter druk maken om de slechte prestaties van studenten en scholieren in ontwikkelingslanden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

#11

Isaac Newton

    Isaac Newton


  • >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 18:48

Er zijn ook mensen die gewoon heel lui zijn (inclusief mijzelf). Waarom zou ik lang leren als ik toch een 7 haal met 10 minuten leren? Op de basisschool deed ik echt heel erg m'n best zodat ik naar het gymnasium kon. Nu hoeft dat niet meer. Het is geen goede mentaliteit, ik weet het.

#12

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 27 juni 2007 - 18:59

Een cijfer boven de 6 wordt niet echt gewaardeerd. Ten minste dat is mijn ervaring. Er is voor kinderen geen realistisch verschil tussen een 10, 9, 8 of 7. Als het zou betekenen dat je iets leuk mocht doen of iets vervelends niet hoefde te doen dan zouden die kinderen wellicht gemotiveerd zijn maar op dit moment is het niets-zeggend.

En waarom is een 6 voldoende? Je zou toch eigenlijk als norm moeten hebben dat men het 100% goed heeft? Waarom niet gewoon een percentage score? Iedereen onder de 50% moeten eerst een extra project doen (100% score), iedereen onder de 90% moet de toets overdoen en iemand met 100% (de eerste keer) krijgt meer privileges (zelf plannen studie tijd, geen verplichte aanwezigheid voor een week, etc).

[Dit is even snel bedacht. Het gaat even om het idee; De uitvoering is latere zorg]
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

#13

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2007 - 19:17

Zo'n systeem gebruikten wij in de les nederlands voor werkwoorden. Je kreeg een test met 20 werkwoorden (meestal 15 daarvan waren instinkers). Zolang je geen 20/20 haalde kreeg je elke week een nieuwe. De personen die dus direct 20/20 hadden mochten ondertussen al gewoon beginnen met de oefeningen van de komende les.

#14

PdeJongh

    PdeJongh


  • >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2007 - 08:37

Hmm... de rector zei gisteravond op de diploma uitreiking juist dat wij t.o.v. andere landen juist minder presteren... :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

#15

Math-E-Mad-X

    Math-E-Mad-X


  • >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 16:58

Hmm... de rector zei gisteravond op de diploma uitreiking juist dat wij t.o.v. andere landen juist minder presteren... :D

zoals ik al zei: who cares???
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures