Delft is klaar voor een vierde overwinning

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Delft is klaar voor een vierde overwinning

Afbeelding

De afgelopen drie jaar won de TU Delft met hun racewagen op zonne-energie de Panasonic World Solar Challenge. In de dinsdag gepresenteerde Nuna4 moet Delft voor de vierde keer zegevieren.

Lees meer ... Planet

Maar de strijd is nog niet gestreden!

Concurrentie van het Solar Team Twente

Concurrentie van het Umicore Solar team uit België
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Delft is klaar voor een vierde overwinning

Staat ook een heel artikel over in de NRC Next vandaag. Wat interessante details:
  • Omdat de topteams de vorige keer harder konden dn de maximaal toegestane snelheid is er nu nog maar 6 ipv 9 m² zonneceloppervlak toegestaan.
  • De Nuna kan bij volle zon nu max zo'n beetje 2 kW leveren. Vergelijkbaar met een stofzuiger zeg maar.
  • Om efficiënter om te gaan met de energie worden de elektromotoren direct bij de wielen geplaatst.
  • In de wielophaning is gebruik gemaakt van aluminium en in het chassis van koolstofvezels.
  • Er wordt gebruik gemaakt van een automatisch batterijmanagementsysteem om te zorgen dat alle baterijen tegelijk evenveel energie leveren. Dit levert energiebesparing op. De vorige teams moesten dit handmatig regelen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Delft is klaar voor een vierde overwinning

Het is wel leuk enzo, maar vloeien hier ook wetenschappelijke hoogtestandjes uit voort? Of is het puur vermaak, en de eer hoog houden?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Delft is klaar voor een vierde overwinning

Ik denk dat de studenten hier wel heel veel van leren.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Delft is klaar voor een vierde overwinning

Het is wel leuk enzo, maar vloeien hier ook wetenschappelijke hoogtestandjes uit voort? Of is het puur vermaak, en de eer hoog houden?
Het is ook theoretische kennis in de praktijk brengen, inventief en creatief zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Delft is klaar voor een vierde overwinning

Het beste voorbeeld is denk ik wel de hybride auto's van Toyota en Honda. Honda deed in '93 en '96 mee met de race en de elektromotoren die ze destijds in hun zonnewagens hadden worden nu in hun hybride auto's toegepast. En voor de Toyota Prius kun je sinds kort zonnepanelen kopen. De ontwikkelde technologie begint dus langzaamaan door te sijpelen tot de consumentenmarkt.

Het lijkt misschien pas laat, als je bedenkt dat twintig jaar geleden de eerste race werd gehouden. Maar de eerste prius stamt al van '97, toen is die in Japan op de markt gekomen. In 10 jaar van experimentele techniek naar techniek voor de consument is toch vrij snel.

Daarnaast is het ook heel interessant voor bedrijven. Voor hen is het een investering. Veel universiteiten werken samen met bedrijven om de benodigde technologie te ontwikkelen. Dat wordt bij de bedrijven gedaan, die daarbij gebruik maken van de stagiaires en kennis van de universiteit. Die stagiaires kunnen later waardevolle werknemers worden en de technologiën kunnen ze doorontwikkelen tot marktconcept.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.165

Re: Delft is klaar voor een vierde overwinning

Het is wel leuk enzo, maar vloeien hier ook wetenschappelijke hoogtestandjes uit voort? Of is het puur vermaak, en de eer hoog houden?
Ik sluit me aan bij de vorigen, ook ik ben van mening dat dit zeer nuttig is zolang je het niet overdrijft. Je leert eens hoe je de kennis en inzichten kan toepassen in de praktijk. Er is inventiviteit en creativiteit nodig als je wil winnen, de concurrenten hebben namelijk globaal dezelfde kennis en inzcichten.

In dat opzicht is dit een goede oefening voor hen die bijvoorbeeld voor een R&D-afdeling willen gaan werken.

Vergelijk het met het ontwerpen van een space shuttle of een computer maar dan op veel kleinere schaal (naar mijn indruk toch).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Delft is klaar voor een vierde overwinning

Bij dit artikel op Nu.nl is ook een video te vinden van de Nuna 4 waarmee ze ten strijde trekken tijdens de Panasonic World Solar Challenge :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer