Rekenmachineprobleem

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

Rekenmachineprobleem

Ik moet de verglijking x5 = 250 intikken in mijn rekenmachine.

In mijn boek staat dat ik het op deze manier in kan tikken:

250 shift xy 5 en als antwoord x=3,02, maar ik heb geen shift op mijn rekenmachine en er staat ook nergens xy hoe moet ik dit doen?

[edit door Miels: aub niet "HELP!" schreeuwen in je bericht, en zeker niet in de titel]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Rekenmachineprobleem

Bedoel je met x5 x5 of iets anders? Daarnaast, als je een grafische rekenmachine hebt, kun je voor y1 de waarde x5 invoeren en voor y2 de waarde 250. Vervolgens kun je met het menu Calc en dan de optie Intersect het snijpunt bepalen
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 14

Re: Rekenmachineprobleem

Bedoel je met x5 x5 of iets anders? Daarnaast, als je een grafische rekenmachine hebt, kun je voor y1 de waarde x5 invoeren en voor y2 de waarde 250. Vervolgens kun je met het menu Calc en dan de optie Intersect het snijpunt bepalen


Ik bedoel x5 (zo'n klein vijfje), maar ik zit in 3 vwo en heb nog geen grafische rekenmachine. Ik gebruik de methode Getal & Ruimte... in het boek staat ook ''bij sommige rekenmachines moet je iets anders intikken.''

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Rekenmachineprobleem

bedoel je
\(x_5\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Rekenmachineprobleem

@PdeJong: Hij bedoelt
\(x^5=250\)
Ik bedoel x5 (zo'n klein vijfje), maar ik zit in 3 vwo en heb nog geen grafische rekenmachine. Ik gebruik de methode Getal & Ruimte... in het boek staat ook ''bij sommige rekenmachines moet je iets anders intikken.''
waarschijnlijk hoef je dan niet te plotten en kan je gewoon beide kanten tot de macht 1/5 doen. Kan je op je rekenmachine "^" vinden?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Rekenmachineprobleem

Cheryl schreef:250 shift xy 5 en als antwoord x=3,02, maar ik heb geen shift op mijn rekenmachine en er staat ook nergens xy hoe moet ik dit doen?

HELP!
Je bedoelt waarchijnlijk
\(x^y\)
knop.

als je beide kanten tot de macht 1/5 doet krijg je:
\(x^5=250 \Leftrightarrow x^{5^{\frac{1}{5}}}=250^{\frac{1}{5}} \Leftrightarrow x=250^{\frac{1}{5}}\)
hoe toets je laatste in op je rekenmachine.

tik eerst in 250 en dan
\(x^y\)
en tik (1/5) in.

(shift is misschien 2nd (een geel knopje))
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 4.502

Re: Rekenmachineprobleem

Met een TI 30 stat.(30 jaar oude zakjap!)

Tik in 250,dan toets INV en dan machtsfactortoets Y^x en toets in 5 dan rolt er 3.0170882 uit !

Morzon:je zit goed,maak alleen van die 1/5 een 0,2 anders reageert de Y^x misschien te snel!

Berichten: 14

Re: Rekenmachineprobleem

Morzon schreef:@PdeJong: Hij bedoelt
\(x^5=250\)
(oplossing is rond 3.02)

Welke rekenmachine heb je?

waarschijnlijk hoef je dan niet te plotten en kan je gewoon beide kanten tot de macht 1/5 doen. Kan je op je rekenmachine "^" vinden?
Het is gelukt om x5=250 te doen! Ik heb namelijk 5 ingetikt en 2nd en toen ^ en toen 250 en kreeg ik 3.02.

Bedankt!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Rekenmachineprobleem

Bedoel je met x5 x5 of iets anders?
Ik bedoel x5 (zo'n klein vijfje)
Waar slaat deze opmerking dan op? Oftewel: waarom zeg je niet "ja!" ?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Rekenmachineprobleem

Graag gedaan.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 14

Re: Rekenmachineprobleem

Waar slaat deze opmerking dan op? Oftewel: waarom zeg je niet "ja!" ?
Ja rustig maar... het komt op hetzelfde neer ik ben al blij dat het is gelukt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Rekenmachineprobleem

Ja rustig maar... het komt op hetzelfde neer ik ben al blij dat het is gelukt!
Haha, ik ben rustig hoor :D

Ik bedoelde gewoon: waarom zeg je niet 'ja'? Want nu leek het alsof je iets anders bedoelde dan macht verheffen. "een klein vijfje" heeft geen betekenis 8-)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Rekenmachineprobleem

Cheryl schreef:Het is gelukt om x5=250 te doen! Ik heb namelijk 5 ingetikt en 2nd en toen ^ en toen 250 en kreeg ik 3.02.

Bedankt!!!!!
Ja, dit werkt. Maar is het niet belangrijk om te weten wat je doet en waarom je het doet?

Wat krijg je als je 3.02^5 intoetst?

Met welk onderwerp zijn jullie bezig?

En heb je naar de (verschillende) antwoorden gekeken? Welke daarvan zijn duidelijk?

Wat betekent:
\(x^5\)
en
\(x^{\frac{1}{5}}\)
?

Berichten: 14

Re: Rekenmachineprobleem

Safe schreef:Ja, dit werkt. Maar is het niet belangrijk om te weten wat je doet en waarom je het doet?

Wat krijg je als je 3.02^5 intoetst?

Met welk onderwerp zijn jullie bezig?

En heb je naar de (verschillende) antwoorden gekeken? Welke daarvan zijn duidelijk?

Wat betekent:
\(x^5\)
en
\(x^{\frac{1}{5}}\)
?
Als ik 3.02^5 intoetst dan krijg ik ong. 250 en we zijn bezig met het hoofdstuk ''Allerlei verbanden''.

Ik heb overigens nog wel een andere vraag namelijk:

De bioloog A. van de Sanden doet onderzoek naar het verband tussen het gewicht en de lengte van een slang bij de soort Heterodon Nasicu.

Voor mannetjesslangen ontdekte hij volgende verband G=0,45l3 (een klein drietje)

Hierbij is G het gewicht in gram en de l de lengte in dm.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Rekenmachineprobleem

Cheryl schreef:Als ik 3.02^5 intoetst dan krijg ik ong. 250 en we zijn bezig met het hoofdstuk ''Allerlei verbanden''.

Ik heb overigens nog wel een andere vraag namelijk:

De bioloog A. van de Sanden doet onderzoek naar het verband tussen het gewicht en de lengte van een slang bij de soort Heterodon Nasicu.

Voor mannetjesslangen ontdekte hij volgende verband G=0,45l3 (een klein drietje)

Hierbij is G het gewicht in gram en de l de lengte in dm.

Alvast bedankt!
Staat er G=0,45l³ ? Dit ³ krijg je mbv Alt 0179.

De formule betekent dat het gewicht van de slang samenhangt via de constante 0,45 met de lengte (dm) tot de derde macht. Dat is niet zo vreemd of misschien wel ...? Zeg het maar.

Maar wat is nu je vraag?

Reageer