Zwavel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Zwavel

Als ik in mijn BINAS (5e druk) kijk, bij de tabel waar de namen van stoffen vandaan komen, dan zie ik bij zwavel het volgende staan:
la. sulfur ss. shulbari os. sweval = koper'vijand'
La. staat voor latijn, ss. staat voor Sanskriet en os. staat voor Saksisch

Er staat o.a. dat het de koper'vijand' is. Alleen waarom kan ik verder nergens vinden. Weet iemand waarom het de koper'vijand' is?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 187

Re: Zwavel

omdat het misschien snel reageert met koper.

Berichten: 8.614

Re: Zwavel

Dan zou ik het eerder een kopervriend noemen. Ik heb nog wat verder gezocht maar vond enkel dit:
Over de herkomst van de naam bestaan verschillende theo­rieën. Zo zouden zwavel en (het Latijnse) sulfur (sulphurium: de steen die brandt) van het­zelfde woord afstammen, evenals ons woord suf. 'Suf' zou wijzen op de bedwel­mende werking van zwaveldampen. In het Sanskriet is de naam voor zwavel: shulbari (wat ‘vijand van koper’ betekent), in het Oudsak­sisch: sweval of swebal.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwavel

Als het je koperen voorwerpen aantast zou ik het geen vriend noemen...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.379

Re: Zwavel

De belangrijkste koperertsen zijn zwavelhoudend. Dat maakte het bereiden van het zuivere metaal moeilijk. Deze ertsen moesten dan eerst geroost worden tot oxyde.

De ertsen die alleen maar uit koperoxyde bestonden konden gemakkelijk direct tot koper gereduceerd worden
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Zwavel

hzeil schreef:De belangrijkste koperertsen zijn zwavelhoudend. Dat maakte het bereiden van het zuivere metaal moeilijk. Deze ertsen moesten dan eerst geroost worden tot oxyde.

De ertsen die alleen maar uit koperoxyde bestonden konden gemakkelijk direct tot koper gereduceerd worden
Aha. Dat verklaart een hoop :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer