[Psychologie] Hoe werkt het onderbewustzijn?

Moderator: Rhiannon

Gesloten

[Psychologie] Hoe werkt het onderbewustzijn?

Jaren geleden toen ik voor een tentamen zat dacht ik opeens. Wat als ik nou misselijk word of flauwval dan kan ik mijn tentamen niet afmaken? en op dat moment werd ik gelijk heel misselijk en ik ben de zaal uitgelopen om op de gang rustig te kunnen gaan zitten want ik viel bijna flauw. Nu kun je zeggen dit zijn gewoon zenuwen. :shock: Maar...

Na dit voorval werd ik elke keer als ik in een benauwde situatie terecht kwam misselijk of duizelig zonder er echt over na te denken.

Toen ben ik gaan lezen over hoe je eigen denken je lichaam kan beinvloeden. Gelukkig heb ik m'n denken en "onderbewustzijn?" kunnen trainen en heb ik er geen last meer van. Maar hoe kon dit, zelfs als ik er niet eens bij na dacht dat ik me beroerd ging voelen? Worden er stoffen aangemaakt in je lichaam die dit proces op gang brengen? ;) ;)

Berichten: 1.286

Re: [Psychologie] Hoe werkt het onderbewustzijn?

*meiske* schreef:Jaren geleden toen ik voor een tentamen zat dacht ik opeens. Wat als ik nou misselijk word of flauwval dan kan ik mijn tentamen niet afmaken? en op dat moment werd ik gelijk heel misselijk en ik ben de zaal uitgelopen om op de gang rustig te kunnen gaan zitten want ik viel bijna flauw. Nu kun je zeggen dit zijn gewoon zenuwen. :shock:  Maar...

Na dit voorval werd ik elke keer als ik in een benauwde situatie terecht kwam misselijk of duizelig zonder er echt over na te denken.

Toen ben ik gaan lezen over hoe je eigen denken je lichaam kan beinvloeden. Gelukkig heb ik m'n denken en "onderbewustzijn?" kunnen trainen en heb ik er geen last meer van. Maar hoe kon dit, zelfs als ik er niet eens bij na dacht dat ik me beroerd ging voelen? Worden er stoffen aangemaakt in je lichaam die dit proces op gang brengen? ;)   ;)
Hoe het werkt is niet duidelijk aan te geven, wel dat het ruim 99% uitmaakt van het brein, de hersenen, dus onze geestelijke bewustzijn. Dat laatste is minder dan 1%.

Re: [Psychologie] Hoe werkt het onderbewustzijn?

Alexander Hartmans schreef:
*meiske* schreef:Jaren geleden toen ik voor een tentamen zat dacht ik opeens. Wat als ik nou misselijk word of flauwval dan kan ik mijn tentamen niet afmaken? en op dat moment werd ik gelijk heel misselijk en ik ben de zaal uitgelopen om op de gang rustig te kunnen gaan zitten want ik viel bijna flauw. Nu kun je zeggen dit zijn gewoon zenuwen. :?:  Maar...

Na dit voorval werd ik elke keer als ik in een benauwde situatie terecht kwam misselijk of duizelig zonder er echt over na te denken.

Toen ben ik gaan lezen over hoe je eigen denken je lichaam kan beinvloeden. Gelukkig heb ik m'n denken en "onderbewustzijn?" kunnen trainen en heb ik er geen last meer van. Maar hoe kon dit, zelfs als ik er niet eens bij na dacht dat ik me beroerd ging voelen? Worden er stoffen aangemaakt in je lichaam die dit proces op gang brengen? :shock:   :?:
Hoe het werkt is niet duidelijk aan te geven, wel dat het ruim 99% uitmaakt van het brein, de hersenen, dus onze geestelijke bewustzijn. Dat laatste is minder dan 1%.

Re: [Psychologie] Hoe werkt het onderbewustzijn?

kan een vorm zijn geweest van klassieke conditionering.

dat je de eerste keer misselijk bent geworden kan door de zenuwen zijn geweest. misschien was er op dat moment niet veel meer voor nodig om je net over die heuvel te trekken en misselijk te worden.

De situaties daar zijn echter anders. inderdaad kan het zo zijn dat je onbewust in een spannende situatie een link maakte met het examen waar je misselijk werd en dat je lichaam daarop reageert. je geeft zelf aan dat het nu goed gaat doordat je dit getraind hebt. je lichaam maakt in stress stress-hormonen aan (zoals b.v. noradreanline en adrenaline) waarop jij misschien iets heftiger reageert.

Berichten: 1

Re: [Psychologie] Hoe werkt het onderbewustzijn?

Mag ik vragen hoe je je denken dan hebt beinvloed dat je dit jezelf hebt afgeleerd?

Ik heb dit namelijk ook en het beinvloed mijn leven echt.

Ik kan niet meer mee uit eten, uitgaan,..

Er werd mij verteld dat touristil dit misschien kon tegengaan maar ik ben niet voor medicatie en ben niet van plan mijn hele leven een pil te pakken voor de leuke dingen te doen..

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Ilias.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: [Psychologie] Hoe werkt het onderbewustzijn?

We kunnen hier op het WSF helaas geen persoonlijke problemen behandelen. Daarom gaat dit topic op een slotje. Voor meer informatie is de huisarts de aangewezen persoon.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gesloten