Stress

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

Stress

Kun je stress krijgen van langdurig weinig slapen als hoofdoorzaak?

Berichten: 8.614

Re: Stress

Ik denk dat zowel stress een gevolg kan zijn van te weinig slaap als te weinig slaap een gevolg kan zijn van stress. Het is een vicieuze cirkel, dus het hangt er vanaf welk punt je als startpunt ziet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 199

Re: Stress

Stress is ook een beetje een vage term. Van te weinig slaap kunnen je cortisolwaarden verhogen; dat betekent oa dat je gevoeliger bent voor adrenaline. Je maakt altijd een beetje adrenaline aan om überhaupt op te staan (anders zou je nl de hele dag op de bank blijven zitten), dus in combinatie met verhoogde cortisolwaarden kan dat een gestresst, opgefokt gevoel geven.

Maar klintersaas heeft gelijk: wat is er dan weer de oorzaak van dat je slecht slaapt? > dat is misschien ook stress en zo houd je de boel in stand...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Stress

Oeps, ik was vergeten dat ik dit topic gestart had. Reden van te weinig slaap was examenperiode, geen tijd om veel te slapen, maximaal 6 uurtjes per nacht. De enige manier dat ik wist dat ik stress had was buikklachten. Nu de examenperiode over is is het gelukkig allemaal voorbij.

Berichten: 199

Re: Stress

Duidelijk geval van één oorzaak (stress) met meerdere symptomen, die niet onwaarschijnlijk ook nog eens op elkaar inwerken.

Gelukkig is je examen nu voorbij, ik hoop dat je het goed gemaakt hebt.

Reageer