Taylorontwikkeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Taylorontwikkeling

Hallo ,

Ik zou graag de volgende term lineariseren : (i/x)².

Ik dacht dit te doen met de talorreeks, maar ben in de knoei geraakt. Kan iemand helpen ?

Opgelet, als i verandert, verandert x ook en omgekeerd. Dus i is een functie van x.

Re: Taylorontwikkeling

Vertel maar eerst waar je mee bezig bent, want hier kan ik niets mee!

Taylor zegt iets over functies in een bepaald punt x=a:

f(a+h)=f(a)+h/1!*f'(a)+h^2/2!*f'(a)+...

Re: Taylorontwikkeling

Hello,

de vergelijking die ik voorstelde maakt deel uit van de algemene vergelijking voor magnetische levitatie met een paar vereenvoudigingen.

Daar het nogal lastig is om te werken met een niet lineaire vergelijking, en dat het systeem verre van lineair is wil ik dus een lineairisatie doorvoeren rond het werkingspunt dat de positie van het voorwerp voorsteld tov de elektromagneet. Mijn werkingpunt is dus (x0,I0).

Daar de inductie van de elektromagneet afhangt van de positie van het voorwerp, varieert I als x varieert.

Mijn vergelijking heeft volgende vorm : (wet van Newton) Ma = mg - C(i/x)²

Ik wil dus de laatste term lineairiseren.

Mijn vraag is dus hoe je dat doet?

Bedankt

Re: Taylorontwikkeling

Ja, als je de reeks van Taylor bekijkt, moet het duidelijk zijn dat deze rond een geg punt x=a werkt, maw hoe dichter je in de buurt van x=a bent en f een 'nette' functie is hoe beter je f(x) kan benaderen met de termen van de reeks, en zo kan je dus ook over linearisering spreken dus als alleen maar de eerstegraadsterm wordt meegenomen.

Bv sin(x) in de buurt van x=0 geeft sin(x)=x (ongeveer).

Om Taylor in jouw geval te kunnen gebruiken moeten we I(x) kennen en natuurlijk de waarde a in x=a.

Neem bv even aan dat I(x)=cos(x) dan krijgen we (I/x)2=1/x (in de buurt van x=0).

Je ziet, dat je I als functie van x moet kennen!

Reageer