Wat vind jij belangrijk?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 683

Wat vind jij belangrijk?

Wat vind jij het belangrijkste?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat vind jij belangrijk?

Ik heb maar succes genomen, aks je succes hebt zal je ook wel gelukkig zijn en zal je hoogstwaarschijnlijk ook wel overleven ..

Natuurllijk is overleven wel het belangrijkste ... :wink:

Berichten: 683

Re: Wat vind jij belangrijk?

Als je succes hebt zal je ook wel gelukkig zijn en zal je hoogstwaarschijnlijk ook wel overleven.
Elvis had ook succes, maar is niet erg oud geworden. En of hij gelukkig was is ook maar de vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat vind jij belangrijk?

Cycloon schreef:Als je succes hebt zal je ook wel gelukkig zijn en zal je hoogstwaarschijnlijk ook wel overleven.
Elvis had ook succes, maar is niet erg oud geworden. En of hij gelukkig was is ook maar de vraag.
Tja, alles heeft wel z'n nadelen, overleven is en blijft het belangrijkste, alleen lijk je dan zo een marsmannetje als je zegt dat dat je hoofddoel is :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Wat vind jij belangrijk?

Het is het belangrijkst, maar daarom vind ik het nog niet.

Ik heb voor waarheid gekozen. Maar dan niet de waarheid als in niet liegen, maar eerder de waarheid achter de wereld. Hoe de wereld in een zit, en wat de link is tussen alles en nog wat.

Berichten: 86

Re: Wat vind jij belangrijk?

ik twijfelde wel even, maar heb dan toch rechtvaardigheid genomen.

Als iedereen nou rechtvaardig was tegenover iedereen, dan volgen de meeste van de andere keuze-mogelijkheden ook wel dacht ik.

Het probleem is enkel dat het verdomd moeilijk is rechtvaardig te zijn, en dat er dan ook maar weinigen erin slagen een beetje rechtvaardigheid op te brengen.

Berichten: 510

Re: Wat vind jij belangrijk?

Plezier :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat vind jij belangrijk?

Mededogen, omdat ik dat zie als de hoogste verwezenlijking van jezelf, en tegelijk het overwinnen van de grens tussen het zelf en niet-zelf.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wat vind jij belangrijk?

Die was nog wel lastig.

De keuze was tussen rechtvaardigheid, waarheid en mededogen.

Waarheid viel af, liever een leugen dan medogenloosheid of onrecht.

Voorbeeld: als je in de tweede wereldoorlog gevraagd zou woren een medeburger te verraden door de waarheid te vertellen denk ik dat rechtvaardig en medogenvol beter zou zijn.

Mededogen viel ook af: uiteindelijk is rechtvaardigheid belangrijker. Als mededogen niet rechtvaardig is is het niet goed.

Berichten: 510

Re: Wat vind jij belangrijk?

Kan iemand mij het verschil tussen mededogen en medelijden vertellen? Want volgens de dikke van Dale is er geen verschil tussen.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Wat vind jij belangrijk?

Kan iemand mij het verschil tussen mededogen en medelijden vertellen? Want volgens de dikke van Dale is er geen verschil tussen.
Zou er dan wel een verschil inzitten?

Ik heb voor waarheid gekozen, want waarheid duurt het langst.
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Wat vind jij belangrijk?

Ik heb niets gekozen omdat ik me in geen van de woorden goed kon vinden.

- Plezier&Succes zie ik niet als een soort doel. Het is meer iets wat je bereikt als je andere (belangrijkere) keuzes maakt.

- Overleving is op zichzelf ook niets waard. Het gaat om de kwaliteit, niet om de kwaniteit, uiteindelijk. Als je een verschrikkelijk lang leven hebt, maar niet gelukkig ben, is heeft het dan nog nut gehad?

- Leren. Ook niet echt een doel. Je leert met een ander doel: namelijk kennis.

- Waarheid en rechtvaardigheid vind ik bijna hetzelfde. Als je niet rechtvaardig handelt, handel je niet naar waarheid. Of in ieder geval niet naar de waarheid die je zelf nastreeft. Je verloogend eigenlijk je eigen waarden (waarheid).

- Religie is wel belangrijk voor mij. Maar vooral voor de waarden die erin zitten. Het gaat om de omgang met de medemens, waarin ook

- mededogen belangrijk is.

Ik heb dus niet gekozen.

Berichten: 656

Re: Wat vind jij belangrijk?

Waarheid.

Daar past nl. voor mij veel in.

Zoals rechtvaardigheid, religie, leren(correctie->juiste kennis).

Voor de overige punten kunnen ze denk ik pas echt goed bestaan met waarheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat vind jij belangrijk?

Waarom neemt niemand overleving ?

Gaat geluk voor op overleven ? Gaat waarheid voor op overleven ? ....

Ik denk het niet :wink:

Berichten: 683

Re: Wat vind jij belangrijk?

Voor de overige punten kunnen ze denk ik pas echt goed bestaan met waarheid.
Plezier zonder waarheid kan ik me moeilijk voorstellen.
Waarom neemt niemand overleving?
Misschien om dezelfde reden waarom jij het niet neemt.
Gaat geluk voor op overleven?
Ik denk het wel. Ik kan me namelijk voorstellen dat iemand zó ongelukkig is dat hij of zij liever niet leeft, en er alles voor over heeft om zich gelukkig te voelen. En iemand die voornamelijk gelukkig is vergeet al snel hoe belangrijk geluk is, omdat je daar gewend aan raakt.

Reageer