Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 415

Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

http://medialog.blogspot.com/2007/06/kro-k...ngeluid-in.html

Naast de Nationale Klimaattest op 5 juli, komt de KRO op 12 juli met het Grote Klimaatdebat. De test wordt gepresenteerd door Anita Witzier en Rob Kamphues, het debat wordt geleid door Sven Kockelmann en Jort Kelder.

Het Klimaatdebat wordt gehouden tussen Nederlandse klimaatdeskundigen. Zij reageren op de inhoud van de daarvoor uitgezonden Britse documentaire The Great Global Warming Swindle.

zie ook

http://medialog.blogspot.com/2007/04/kro-k...limaattest.html
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

goede uitzending, The great global warming swindle is behoorlijk verbeterd sinds de engelse uitzending, alleen hadden ze tim ball er nog uit moeten knippen. Het debat achteraf kwam goed uit de verf.
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

goede uitzending, The great global warming swindle is behoorlijk verbeterd sinds de engelse uitzending, alleen hadden ze tim ball er nog uit moeten knippen. Het debat achteraf kwam goed uit de verf.
Ik vond het in ieder geval eens verfrissend dat de media nu eens aandacht bestede aan de speculaties en onzekerheden in het klimaatverhaal.

De discussie achteraf was m.i. goed van opzet (objectieve inslag) en gaf nogmaals aan de beide “kampen” punten hebben die correct zijn. Hierdoor wordt er tenminste een beeld gevormd die voor veel medelanders totaal nieuw zal zijn. De beweringen dat de meeste wetenschappers achter het IPCC staan is nu ook door de media wat genuanceerd.

De discussie had op een aantal momenten (keypoints) door de discussieleiders wel wat feller kunnen worden opgepakt.

Berichten: 3

Re: Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

Ondanks diverse tekortkomingen en onjuistheden geen slechte documentaire. Al was het alleen maar omdat hij een poging doet de focus weer te richten op waar hij thuishoort: Voorkoming van verdere opwarming van de dampkring. Reductie van CO2-uitstoot is te veel een doel op zich geworden en zuigt alle aandacht en middelen naar zich toe. Daardoor krijgen potentieel veel effectievere mechanismen om de opwarming tegen te gaan, zoals bevorderen van de watercyclus m.b.v. stimulering van de fotosynthese, te weinig kans. Lees hierover bijvoorbeeld dit topic op het Astroforum: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8269&highlight=

Re: Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

Inderdaad goede uitzending van KRO; opvallend de oorverdovende stilte daarna in de media.Reporter is wel beter gewend.

Klimaat is typisch voer voor politici (i.t.t. bewering Diederik Samson);lekker een héééééél groot probleem waar je fijn en veel over kunt vergaderen. Prachtige afspraken over en beleid van kunt maken. Of de oplossing nader bij is gebracht is toch niet te controleren (zeker niet binnen enkele regeerperiodes).

Als de mondiale bewindslieden werkelijk een zier om het klimaat zouden geven dan zouden ze wel de kap van de oerwouden tegen houden. Heel eenvoudig:ze hebben sattelieten, vliegtuigen etc, wetgeving ,een leger en politie ter beschikking. Met al die CONCRETE Staatsmacht moet het toch een fluitje van een cent zijn die kap te stoppen.

Een stuk eenvoudiger dan het klimaat "onder controle" te brengen. Helaas één vervelend aspect :

het resultaat van een dergelijke aktie is binnen één regeerperiode te meten en dat zal minder leuk zijn.voor de beleidsmakers.

Berichten: 12.262

Re: Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

Ik ga zo die docu eens bekijken.. de originele engelse heb ik al tijden geleden gezien, maar als ik het zo lees is er dus aan gesleuteld, en een discussie achteraf.

Overigens denk ik dat er zeker wat in bovenstaande opmerkingen zit, de CO2-kwestie heeft een aangename mate van onoplosbaarheid. Dat maakt het ideaal als politiek speerpunt en goed voer voor actiegroepen, in tegenstelling tot de meeste milieukwesties die wel met redelijke middelen oplosbaar zijn als de publieke opinie daarom vraagt (denk aan cfk's en de ozonlaag).

Inzetten op CO2 reductie lijkt haast de politieke lange-termijn oplossing van alles dat zich duurzaam een groen imago wil aanmeten. Het is zeker jammer dat daardoor andere kwesties buiten beeld blijven, waar wellicht de wereld voor minder geld wel merkbaar beter van kan worden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

Hier nog een link, het programma is inmiddels van de voorpagina van de kro verdwenen:

http://reporter.kro.nl/uitzendingen/2007/0...ebat/intro.aspx
Don't just talk, show your work.

Berichten: 12.262

Re: Kro komt met tegengeluid in klimaatdiscussie

Ik heb hem inmiddels (weer) gezien, feitelijk is het gewoon de oorspronkelijke docu met nederlandse voice-over, geen verandering qua inhoud (voor zover ik heb kunnen betrappen althans).

Achteraf bezien denk ik dat de swindle het zichzelf moeilijker maakt dan eigenlijk nodig was. Men ontkracht tamelijk overtuigend het broeikasverhaal, en vertelt hoe die theorie in het leven is geroepen.

Waar het een beetje mis gaat is bij de poging tot het formuleren van een alternatieve hypothese: Daar komt men met het verhaal over zonne-activiteit, met grafiekjes die dat effect keurig staven, maar dat werkt slechts over een geselecteerde periode.

Ik denk dat het formuleren van de alternatieve hypothese wellicht te ambitieus is geweest, en dat de documentary daarop gemakkelijk is aan te vallen... met als gevolg dat het ontkrachten van de CO2 theorie wellicht ondersneeuwt.
Victory through technology

Reageer