Ellipsen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Ellipsen

Hoi allemaal,

(Misschien is deze vraag al eerder gesteld en heb ik het niet kunnen vinden)

Ik heb net VWO wiskunde b1,2 gedaan. Daar heb ik de algemene formule voor een ellips geleerd.

Nu ben ik daarover aan het doordenken geweest en wilde nu graag het volgende weten.

Bij de algemene formule zoals ik die ken is de richtingscoëfficient van de assen altijd gelijk aan de x- of y-as.

Maar wat is de formule voor een ellips als de assen van de ellips onder een bepaalde hoek van het assenstelsel staan?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Natascha

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ellipsen

de vgl van de ellips kan geschreven worden als
\( \left [ \begin{array}{ll} x \\ y \end{array} \right ] = \left [ \begin{array}{ll} a \cos t \\ b \sin t \end{array} \right ] \)
via de rotatie matrix \( \left [ \begin{array}{ll} \cos \theta & -\sin \theta\\ \sin \theta & \cos \theta \end{array} \right ] \) krijgen we dan
\( \left [ \begin{array}{ll} x \\ y \end{array} \right ] = \left [ \begin{array}{ll} \cos \theta & -\sin \theta\\ \sin \theta & \cos \theta \end{array} \right ] \left [ \begin{array}{ll} a \cos t \\ b \sin t \end{array} \right ] \)
nu kan je het ook simpel verschuiven
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ellipsen

ncmm schreef:Hoi allemaal,

(Misschien is deze vraag al eerder gesteld en heb ik het niet kunnen vinden)

Ik heb net VWO wiskunde b1,2 gedaan. Daar heb ik de algemene formule voor een ellips geleerd.

Nu ben ik daarover aan het doordenken geweest en wilde nu graag het volgende weten.

Bij de algemene formule zoals ik die ken is de richtingscoëfficient van de assen altijd gelijk aan de x- of y-as.

Maar wat is de formule voor een ellips als de assen van de ellips onder een bepaalde hoek van het assenstelsel staan?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Natascha
De algemene vorm van een kegelsnede: Ax²+2Bxy+Cy²+2Dx+2Ey+F=0 (zoek kegelsnede maar eens op!). Hierin zijn A, B, C, D, E en F reële getallen.

De voorwaarde voor een ellips is: B²-AC<0.

Als je D=E=0 neemt is het middelpunt van de kegelsnede de oorsprong.

Als B=0 zijn de 'assen' van de kegelsnede evenwijdig aan de x- en y-as.

Probeer nu maar eens uit!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ellipsen

kan uiteraard ook, maar 'k verkies parameter voorstellingen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Ellipsen

Bedankt allebei.

Ik ga er eens mee aan de slag....

Natascha

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ellipsen

Safe schreef:De algemene vorm van een kegelsnede: Ax²+2Bxy+Cy²+2Dx+2Ey+F=0 (zoek kegelsnede maar eens op!). Hierin zijn A, B, C, D, E en F reële getallen.

De voorwaarde voor een ellips is: B²-AC<0.

Als je D=E=0 neemt is het middelpunt van de kegelsnede de oorsprong.

Als B=0 zijn de 'assen' van de kegelsnede evenwijdig aan de x- en y-as.

Probeer nu maar eens uit!
kan uiteraard ook, maar 'k verkies parameter voorstellingen
Vraagje: Zijn dit dan geen parameters?

Re: Ellipsen

uiteraard, het moet zijn: stelsel parameter vergelijking

PS: kan niet inloggen met openbare pc

Reageer