Springen naar inhoud

De sterkte van een zuur/base afleiden uit de titratiecurve

• Log in om te kunnen reageren

karensouvereyns

karensouvereyns

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 13:37

Volgend vraagstuk begrijp ik niet zo goed.

Onderstaande figuur geeft de pH van een oplossing in functie van het toegevoegde volume titreermiddel (titratiecurve). Het punt E.P. stemt overeen met het equivalentiepunt. De y-as geeft de pH waarde weer.

Geplaatste afbeelding

Ze vragen dan over welk titratietype het gaat.
Wat ik al zeker weet is dat het geen zuur is dat getitreerd wordt met een base.
Het is wel een base die getitreerd wordt met een sterk zuur (aangezien de grafiek op het einde een sterk zuur aangeeft).
Maar wat voor base is het dan, een zwakke of een sterke base?
Vanaf wanneer spreek je eigenlijk over een sterke of zwakke base, en hoe leid je dat uit de grafiek af?

ik dacht eerst dat het een sterke base was, omdat het redelijk hoog boven de 7 is gelegen (uiteraard nog onder de 14pH), maar blijkbaar is het een zwakke base...

OEI ... ik zie juist dat die grafiek niet zo goed klopt... Heb me even vergist bij het overtekenen.
Het equivalentiepunt ligt niet op 7 pH maar daar nog even onder. rond de 5pH ongeveer.

Nu ik dat juist opmerk vraag ik me ook even af wat dat equivalentiepunt over de sterkte van een base/zuur kan zeggen...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juni 2007 - 15:24

Het equivalentiepunt (EP) zelf niet, maar je kunt het als volgt gebruiken:

In het EP is alle base omgezet. Stel dat je daar 30 ml voor nodig had, dan is na het toevoegen van 15 ml dus de helft van alle base omgezet.

Dan is de concentratie B- ([B-]) dus gelijk aan de concentratie HB.

De evenwichtsvoorwaarde is

Kz=[H+][B-] / [HB]

Dus als [B-] = [HB]

Dan is

Kz = [H+]

Dus: de pH aflezen op het punt halverwege tussen 0 en het EP, omrekenen naar [H+] en dan weet je de Kz

Dat het een zwakke base is kun je afleiden uit de vorm van de titratiecurve (de pH daalt, blijft daarna een hele tijd (ongeveer) gelijk en daalt dan heel sterk bij het EP). De pH zelf zegt niet zoveel. Immers een zwakke base in hoge concentratie kan een hogere pH hebben dan een verdunde sterke base.

De pH kan overigens ook hoger zijn dan 15. 0 en 14 zijn geen eindpunten van de schaal. Een [H+] van 10 mol per liter levert een pH van -1. Een [OH[sup-[/sup]] van 10 mol/l levert een pH van 15. Maar dan heb je het wel over zeer geconcentreerde oplossingen van een sterk zuur of sterke base.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

DEZ

DEZ

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2007 - 20:36

Hey, ben net ook bezig met deze vraag. Ik zie eigenlijk nog altijd niet hoe je weet dat dit een zwakke base is..

'Dat het een zwakke base is kun je afleiden uit de vorm van de titratiecurve (de pH daalt, blijft daarna een hele tijd (ongeveer) gelijk en daalt dan heel sterk bij het EP).'

Waarom blijft de vorm gelijk en daalt ze dan heel sterk? Wat zegt dit over sterk/zwakke base?

'De pH zelf zegt niet zoveel. Immers een zwakke base in hoge concentratie kan een hogere pH hebben dan een verdunde sterke base.'

Bij deze oefening heb ik ook geredeneerd: pH bij het beginpunt is hoog dus een sterk zuur wordt getitreerd, juist?

Alvast bedankt hoor! :D

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2007 - 01:48

Als je een redelijk geconcentreerde oplossing hebt van een zwakke base, bijvoorbeeld natriumacetaat, dan gebeurt het volgende:

Aan het begin van de titratie zijn de volgende deeltjes aanwezig: Base, die geef ik aan met B- en OH-. Er is een heel klein beetje H+ aanwezig, en verder Na+ en een boel H[sub]2[/sup]O, maar die laatste 2 zijn voor de titratie niet belangrijk.

In het begin van de titratie zullen de H+ ionen van het zuur dat je toevoegt voornamelijk met OH- reageren. Hierdoor neemt de OH- concentratie af, de H+ concentratie stijgt dan dus en de pH daalt. Dit gaat een tijdje door, maar op een gegeven moment zullen er in die oplossing veel meer deeltjes van de zwakke base aanwezig zijn dan OH- ionen. Wanneer je dan titreert voeg je elke keer een heel klein beetje H+ toe, dat dan veel meer kans heeft om met een deeltje van de zwakke base te reageren. De concentratie van H+ en OH- ionen verandert dus niet meer zoveel. Vandaar dat de grafiek een lange tijd (bijna) horizontaal loopt.

Bij een sterke base is dat anders. In een oplossing van een sterke base reageren alleen de OH- ionen wanneer je zuur toevoegt. Hierdoor verandert (uiteraard) elke keer de pH. Een titratie van een sterk zuur heeft dus niet zo'n typisch horizontaal stuk in de grafiek.

Samengevat: Bij een zwakke base loopt de grafiek eerst een klein stukje stijl naar beneden, dan een tijdlang bijna horizontaal. Bij een sterke base loopt de grafiek gelijdelijker naar beneden.

Voor zowel sterke als zwakke basen geldt: Bij het E.P. reageren de H+ ionen die je toevoegt niet meer weg. Alles wat je toevoegt zal dus meteen voor een toename van de [H+] zorgen. De pH neemt dan dus meteen af. Voor beide gevallen geldt dus ook dat de grafiek daar stijl naar beneden loopt (binnen een paar druppels van een pH boven 7 naar bijvoorbeeld pH 4)

Met betrekking tot je laatste opmerking: Het wordt me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Voor de zekerheid:

- Een hoge pH betekent dat je een basische oplossing hebt, dus zeker geen zuur.
- Wat ik zo aflees is pH 11. Dat kan een 0,001 mol/l oplossing van een sterke base zijn, maar ook een 0,1 mol/l oplossing van een zwakke base, of zelfs een 10 mol/l oplossing van een zeer zwakke base.

De titratie van een base voer je uit met een oplossing van een sterk zuur, dat wel. Maar het doet er niet toe of het dan om de titratie van een zwakke of een sterke base gaat.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures