Betekenis woord 'boude'

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Betekenis woord 'boude'

Toch weer een erg boude uitspraak.


Wat betekent boude a.u.b ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Betekenis woord 'boude'

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/ :D

"zonder angst voor gevaar"

een gewaagde uitspraak dus.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Betekenis woord 'boude'

U hebt gezocht op boude:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

bou·de·ren (onov.ww.)

1 mokken
Het woord is dus zeker geen AN :D

Maar het is idd een gewaagde uitspraak, maar het artikel moet dan ook voor controverse zorgen dus ik zou de inhoud maar met een korreltje zout nemen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Betekenis woord 'boude'

Cycloon schreef:U hebt gezocht op boude:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

bou·de·ren (onov.ww.)

1 mokken
Als ik schrijf "Dat is een stomme uitspraak" en je weet niet wat 'stomme' betekent, ga je toch ook niet in het woordenboek zoeken naar 'stomme'?

Dan zoek je toch naar het bijvoeglijk naamwoord 'stom' ?

Moraal van dit verhaal: typ eens 'boud' in en voila :D

(je zult mij niet snel een woord zien gebruiken dat geen ABN is :D )
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Betekenis woord 'boude'

Ohja idd! :D Dat krijg je met onbekende woorden! :D (eigelijk ben ik gewoon geen genie als het op taal aankomt :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Betekenis woord 'boude'

Ohja idd! :D Dat krijg je met onbekende woorden! :D (eigelijk ben ik gewoon geen genie als het op taal aankomt :D )


Ik had mij ook eerst vergist :D

Berichten: 264

Re: Betekenis woord 'boude'

Het woord "boud" is zo'n mooi oud woord, verwant aan het engelse "bold" en het duitse "bald". Ook komt het woord in zoveel oude namen voor, soms als "bald", en soms als "boud". In die namen soms vooraan, en soms achteraan.

De betekenis kan accentverschuivingen hebben in de verschillende talen, van stoutmoedig tot fors of spoedig.

De omschrijvingen van de betekenis van de engelse vorm geeft een beeld van de stijl van iemand die vroeger bald/bold/boud werd genoemd. Hieronder de omschrijvingen van bold op dictionairy.com

Bold

1. not hesitating or fearful in the face of actual or possible danger or rebuff; courageous and daring: a bold hero.

2. not hesitating to break the rules of propriety; forward; impudent: He apologized for being so bold as to speak to the emperor.

3. necessitating courage and daring; challenging: a bold adventure.

4. beyond the usual limits of conventional thought or action; imaginative: Einstein was a bold mathematician. a difficult problem needing a bold answer.



5. striking or conspicuous to the eye; flashy; showy: a bold pattern.



6. steep; abrupt: a bold promontory.

7. (Nautical). deep enough to be navigable close to the shore: bold waters.

8. (Printing). typeset in boldface.

9. (Obsolete). trusting; assured.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Betekenis woord 'boude'

Vergelijk ook eens met de voornaam Boudewijn: stoutmoedige vriend.

wiki

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Betekenis woord 'boude'

barthol schreef:Bold

1. not hesitating or fearful in the face of actual or possible danger or rebuff; courageous and daring: a bold hero.

*knip*

3. necessitating courage and daring; challenging: a bold adventure.
Ben ik de enige die aan Star Trek denkt?

Overigens een goed ingebracht, die namen: Archibald is de eerste die bij mij opkomt. Het stamt vanuit het germaans, blijkt uit deze site:

http://www.keesn.nl/names/nl6_an_deu.htm
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 264

Re: Betekenis woord 'boude'

Lala schreef:Ben ik de enige die aan Star Trek denkt?

Overigens een goed ingebracht, die namen: Archibald is de eerste die bij mij opkomt. Het stamt vanuit het germaans, blijkt uit deze site:

http://www.keesn.nl/names/nl6_an_deu.htm
Startrek....? ja het woord heeft wel met strijders- en heldenromantiek te maken. :D

Behalve aan de namen Boudewijn en Archibald denk ik ook aan Bischop Balderik van Utrecht en koning Radboud van Friesland.

Goed he, die site "Namen in de Lage Landen voor 1150" Ik had hem ook al heel lang bij mijn bookmarks.

Overigens hoorde ik gisteren op de belgische TV iemand "dat is toch wel ëen straffe bewering" zeggen.

Misschien wel synoniem met "een boude bewering".

groet

Berichten: 191

Re: Betekenis woord 'boude'

Even de Van Dale erbij:
straf2 (bn.)

1 streng

2 geconcentreerd, sterk

3 krachtig, hard => hevig

4 [Belg., inf.] erg

5 [Belg., inf.] (van uitingen) kras

6 [Belg., inf.] (van een prestatie of degene die haar levert) knap
boud (bn.)

1 al te stoutmoedig
Een straffe opmerking is dus een sterke, krachtig geformuleerde opmerking. Wat ik zou vertalen naar een scherpe, kernachtige (geconcentreerde) opmerking. (To the point, er niet omheen draaiend.)

Een boude opmerking is stoutmoedig,
stout·moe·dig (bn.)

1 zonder angst voor gevaar => stout
Wat ik zou willen interpreteren als een brutale of gedurfde/gewaagde opmerking.

Naar mijn idee zijn beide typeringen voor een opmerking dus niet hetzelfde.

(Overigens heeft het in jouw voorbeeld een Belgische betekenis, waardoor het wéér anders geïnterpreteerd kan/moet? worden....)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Betekenis woord 'boude'

Hmm, het zou wel hetzelfde kunnen zijn. "Straf" betekent niet alleen sterk of krachtig, maar ook: gedurfd, gewaagd, m.a.w. boud :D

Berichten: 191

Re: Betekenis woord 'boude'

Hmm, het zou wel hetzelfde kunnen zijn. "Straf" betekent niet alleen sterk of krachtig, maar ook: gedurfd, gewaagd, m.a.w. boud :D
Waar haal je vandaan dat straf ook gedurfd/gewaagd betekent?

Berichten: 8.614

Re: Betekenis woord 'boude'

Misschien is dat een betekenis die in de loop der tijd door sommige (maar niet door genoeg, want anders had het al wel in Van Dale gestaan) mensen aan het woord "straf" is toegekend. Kijk bijvoorbeeld naar de uitdrukking "een straffe stoot uithalen". Naargelang de context zouden we "straf" hier toch wel kunnen interpreteren als "gedurfd" (maar natuurlijk ook als "krachtig").
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 191

Re: Betekenis woord 'boude'

Hmmm, ik hou me toch aan de Van Dale (mijn taalbijbel :D ). Dat veel mensen een bepaald woord een verkeerde invulling geven, wil niet direct zeggen dat het die betekenis ook hééft. (Nog zo'n vaak verkeerd gebruikt woord is bijvoorbeeld gremium, maar dit terzijde.)

Aan de ander kant begrijp ik dat taal in ontwikkeling meegaat in de ontwikkeling van de mensheid en in die zin dus niet star is... Mja, waar ligt de grens? Welke criteria hanteert Van Dale bijvoorbeeld?

Reageer