Springen naar inhoud

Kennis van de toekomst

• Log in om te kunnen reageren

Zenoofelea

Zenoofelea

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2007 - 13:48

Hallo, ik ben Zeno, leerling bij Atheneum Wispelberg in Gent en
15 jaar.Eergisteren waren ik en een vriend aan het discusiëren
over vrijheid en complete kennis.1 vraag die de vriend mij stelde
was: Als je alles weet, kan je dan de toekomst voorspellen?
Ik heb hier lang over nagedacht want in feite heb je 2 problemen.
Complete kennis is een abstract begrip terwijl de toekomst er altijd zal zijn.
En ten tweede dat waarschijnlijk die persoon telkens de toekomst zal veranderen
en zo in een vicieuze cirkel geraakt met zijn acties t.o.v zijn voorspelling.
Maar ik geraak er niet echt uit.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Veranderd door Zenoofelea, 01 juli 2007 - 13:49

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2007 - 14:27

Als je alles weet, kan je dan de toekomst voorspellen?

Dat hangt van de eisen af die je stelt. Bijvoorbeeld...

Als ik een bal naar je gooi, kan jij die bal vangen omdat je de toekomst kan voorspellen (Je voorspelt immers waar de bal in de toekomst zal zijn). Als je het over dit soort voorspellen hebt dan is het antwoord 'ja'.

Als je het echter bedoeld in de zin van de toestand van het totale systeem in de toekomst exact beschrijven dan kan het alleen als alles binnen het systeem (inclusief jijzelf) deterministisch is. Of dit zo is is volgens mij onbepaalbaar.

Dan is er ook nog de mogelijkheid dat in het 'alles weten' ook de toekomst simpelweg al zit. In dat geval kun je de toekomst niet voorspellen aangezien je het al weet (en dat is niet voorspellen).

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2007 - 14:29

Dit lijkt me meer iets voor filosofie... Als iemand zin heeft om dit even te verplaatsen? [Edit: gebeurd]

Zenoofelea

Zenoofelea

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2007 - 14:36

@evilbro: ik bedoel inderdaad een exacte beschrijving. Dat je alles weet en eigenlijk ook zou weten hoe jij precies die bal zou gooien en waar die bal precies zou zijn. Dus alles precies weten

@ypsilon: sorry ik dacht met nog maar 15 jaar dat dit hier moest

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2007 - 00:15

@ypsilon: sorry ik dacht met nog maar 15 jaar dat dit hier moest

[off-topic]Kan geen kwaad hoor. Het kan iedereen overkomen, ongeacht de leeftijd.[/off-topic]

Zenoofelea

Zenoofelea

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2007 - 10:59

ik heb gisteren een soort van antwoord gekregen van mijn vader.
vroeger heeft hij quantumfysica gehad en hij zei dat 1 ding dat je daar leert is dat iets is en iets niet is.
hij zei dat het redelijk moeilijk te begrijpen was maar dat je alleen in het heden weet welke van de twee het is
dus daarmee zou je kunnen zeggenn dat er meerdere mogelijkheden zijn.
Maarja ik heb nog geen quantumfysica dus ik begrijp het niet echt en bij hem was het erdelijk lang geleden

Veranderd door Zenoofelea, 03 juli 2007 - 11:00

Jeroen Bouterse

Jeroen Bouterse

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2007 - 00:34

Als ik over quantumfysica begin te praten, komt er over het algemeen veel onzin uit, simpelweg omdat ik er weinig van begrijp - is er geen boek dat de filosofische implicaties ervan goed uiteen kan zetten voor niet-fysici? - maar niettemin zal ik proberen íets te zeggen.

De twee punten die mij van belang lijken, zijn ten eerste de vraag naar determinisme/indeterminisme en ten tweede die naar de aard van vrijheid en naar in hoeverre de mens daarover beschikt.

Wat dat eerste betreft: in een deterministisch universum impliceert complete kennis van het heden en van de veranderingsprocessen in principe een even complete kennis van de toekomst - níet noodzakelijkerwijs van het verleden, omdat verschillende samenlopen van omstandigheden wellicht hetzelfde heden op hadden kunnen leveren. In een indeterministisch universum - en als ik me niet sterk vergis, is het wel een veilige uitspraak om te stellen dat de quantumfysica indeterminisme verkondigt - is kennis van de toekomst in het heden per definitie niet mogelijk.

Het probleem van menselijke vrijheid speelt zich op een ander niveau af, en inderdaad lijkt me er sprake van dat een bewust handelend wezen met de perceptie van keuzemogelijkheid zijn keuzes én dus de gevolgen daarvan zal laten beïnvloeden door de kennis die hij heeft. Hoewel het wellicht compleet gedetermineerd is dat persoon A in situatie B keuze X zal maken, is de zaak volkomen anders als persoon A ingelicht wordt over dat feit. (A of B is dan veranderd, afhankelijk van de definitie van 'persoon' en 'situatie'.)

Wat algemener gesteld, lijkt het probleem in het vraagstuk naar de rol van menselijke vrijheid me zodoende zelfs gelden als we uit zouden gaan van fysisch determinisme: menselijke kennis is deels zelfreflexief, en het kennende subject is in dit geval dus tegelijkertijd actor in zijn object van kennis. Dat leidt tot paradoxen die wellicht te overzien zouden zijn als slechts één persoon de gave zou bezitten om de toekomst te voorspellen, maar die compleet uit de hand zou lopen als iedereen vrijelijk over de kennis ervan kon beschikken. (Wellicht dat een flinke dosis speltheorie de zaak dan zou kunnen redden. Maar ik speculeer hier maar wat.)

Veranderd door Jeroen Bouterse, 04 juli 2007 - 00:35

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2007 - 21:16

toekomst is een tijdsbeeld.
Reizen in de tijd is alleen in gedachten mogelijk.
"Alles weten" is gewoonweg onzin...
En: dat iets is en iets niet is... slimme pa heb je, daar ben je wel ff mee bezig.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2007 - 17:07

Technisch gezien kun je alles weten, maar is dat realistisch? Nee, zeer zeker niet. Immers, je weet niet wat "alles" is, hoeveel er nou eigenlijk te weten valt. Je weet dus nooit zeker of je alles weet. En of je de toekomst kan voorspellen als je alles weet...tsja, dat denk ik ook niet. Er kan altijd vanalles gebeuren, alles is namelijk een reactie verhaal. Alleen als er bij een bepaalde gebeurtenis zoveel verschillende mogelijkheden zijn, dat alle kansen voor die mogelijkheden ontzettend klein en zowat gelijk zijn kun je nooit voorspellen wat er zal gebeuren. Dat is volgens mij ook nog een definitie van "toeval": als de kansen op een gebeurtenis zodanig gelijk zijn dat men niet kan voorspellen wat er uit kan komen. De andere zou dan zijn: het niet weten van alle mogelijkheden en kansen zodat voorspellen niet mogelijk is.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

licht

licht

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2007 - 19:10

laten we niet beginnen of toeval wel bestaat of niet

@ OP : als je er lang over nadenkt kom je tot rare conclussies
want stel dat je alles weet van het heden en het verleden over 1 bepaald persoon
dan weet je welke keuze die zal maken, want je kent elke prikkel gevoel gedachte etc. van die persoon
als je zoiets als de toekomst kunt zien dan klopt het

ben miss niet zo duidelijk, maar ik heb soms moeite om me uit te drukken

filopeter

filopeter

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2007 - 19:43

Als je alles weet kun je inderdaad de toekomst voorspellen. Als je namelijk niet zou weten wat er in de toekomst gebeurt, zou je niet alles weten en dat is in strijd met de voorwaarde. Het gaat immers om iemand die alles weet.

De kans dat er ooit iemand zal bestaan die alles weet, lijkt mij overigens een stuk onzekerder...

filopeter

-Kenshin-

-Kenshin-

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2007 - 10:40

Sluit de kwantumfysica niet juist uit dat het heelal deterministisch(met een vaste te voorspellen toekomst) is maar op toeval berust?

Psychobilly

Psychobilly

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2007 - 16:15

De oorspronkelijke kwestie was de vraag naar volledige voorspelbaarheid. De conceptuele fout die vaak wordt gemaakt is om voorspelbaarheid als synoniem of als definitie van het determinisme te zien. Of het determinisme waar is, dan wel het indetermisme - of totale willekeur - is een heel andere discussie.
Maar zelfs bij de meest overtuigde deterministen - zij die stellen dat er uit een momentane configuratie van het universum noodzakelijkerwijs slechts één bepaalde toestand kan en moet volgen en zij die symmetrie tussen verleden en toekomst aanhangen - wordt er géén geloof gehecht aan de mogelijkheid tot complete voorspelbaarheid.
Om voorspelbaarheid te bekomen, moeten we in staat zijn de huidige toestand van een systeem (en dus de initiële condities) met voldoende precisie te meten en zowel over de geschikte formule beschikken als capabel zijn om er op juiste wijze gebruik van te maken. Maar zelfs Laplace, die met zijn zogenaamde 'demon' die alles overzag die meest bekende definitie van het determinisme ooit leverde, geloofde niet in de praktische realiseerbaarheid van het determinisme.
Zo is er de ontzaglijke hoeveelheid te controleren variabelen, onzekerheid die eigen is aan alle empirische uitspraken en de interactie tussen de waarneming en het object dat de elementen van het determinantenveld wijzigt.
Aansluitend bij dit laatste kunnen we het volgend principieel bezwaar plaatsen, dat van de epistemische horizon: ultieme voorspelbaarheid is sowieso onmogelijk, omdat ik, wanneer ik een voorspelling wil doen, die voorspelling eveneens als determinant in rekening dien te brengen. Hieruit volgt dan dat ik de voorspelling van de voorspelling ook in rekening moet brengen. En zo gaat het verder. Dit is een proces ad infinitum.
Er zijn nog andere complicaties, maar ik denk dat bovenstaande al een klein beetje inzicht geeft in de kwestie.

filopeter

filopeter

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2007 - 16:47

De oorspronkelijke kwestie was de vraag naar volledige voorspelbaarheid. De conceptuele fout die vaak wordt gemaakt is om voorspelbaarheid als synoniem of als definitie van het determinisme te zien. Of het determinisme waar is, dan wel het indetermisme - of totale willekeur - is een heel andere discussie.

Deze andere discussie zou wellicht gestart kunnen worden in een nieuw topic, maar voor het huidige onderwerp blijf ik - blijkbaar gesteund door psychobilly - bij mijn stelling dat iemand die alles weet ook de toekomst kan voorspelling.
Als het uitgangspunt is "iemand die alles weet" weet hij dus ook wat er in de toekomst gebeurt. Als dat niet zo was, zou hij immers niet alles weten.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 12 juli 2007 - 18:16

Ik kan me bij het idee van iemand die alles (in absolute zin) weet, niets voorstellen.

Een pantomath in realistische termen zou volgens mij iemand zijn alles weet dat men kan weten, maar niet perse op elke vraag een antwoord heeft.

Alles weten, volledige kennis, in absolute zin is een puur filosofisch fantasie idee. In de realiteit is het echter uit te sluiten als men bijvoorbeeld naar het halting probleem en hier aan verwant Gödel's incompleteness theorems kijkt.

Almacht (als absoluut begrip) is ook zo'n fantasie idee.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures