Geneeskunde met c&m..?

Reageer
Berichten: 1

Geneeskunde met c&m..?

hey,

Ik heb de fout gemaakt om pretpakket te kiezen op de middelbare school met als extra vakken filo en grieks waar ik absoluut niets aan heb als ik geneeskunde wil gaan studeren. Ik ga dit jaar dus waarschijnlijk gebruiken om Wiskunde B1, scheikunde 1, natuurkunde 1, en Bio 1,2 in te halen. In amsterdam (waar ik eigenlijk heen wil) is er ook een programma om deficienties weg te werken, alleen is dat niet nationaal erkend. Ik wil denk ik OF in belgie OF in a'dam gaan studeren, maar nu vroeg ik me af wat het beste is om te doen als voorbereiding voor de belgische toelatingsexamens... Moet je dan naar het James Boswell of kan je ook gewoon zon (goedkopere) betabrug doen?

Is er miss ook iemand die in een zelfde situatie als ik zit?? neem dan alsjeblieft contact met mij op! (kheb ook msn)

tnx!

Berichten: 3.165

Re: Geneeskunde met c&m..?

Welkom op het forum.

Ik studeer zelf geneeskunde in Vlaanderen.

Waarom heb jij eigenlijk geen exact profiel gekozen of jouw c&m-profiel aangevuld met de exacte vakken?

Was het omdat je meer moeite had met de exacte vakken of was het enkel uit interesse?

Ik vraag het maar zodat ik een completer beeld krijg.

Voor een geneeskundestudie is het oa belangrijk dat je goed exact kan denken, wanneer je moeite zou hebben met natuurkunde en scheikunde dan zou je het wel eens zeer zwaar kunnen gaan krijgen. Ik denk zelfs dat de kans dan klein is dat je het gaat halen.

Daarnaast kan het handig zijn om ook wiskunde B te leren, dit hangt af van de universiteit.

Op de faculteit waar ik studeer doceren ze natuurkunde op de formele wijze, als je een wiskundedeficiëntie hebt dan is dat erg lastig. Zo moet je bijvoorbeeld simpele differentiaalvergelijkingen kunnen reproduceren, soepel kunnen integreren (ook met logaritmen, sinus enz) en nog meer van die leuke zaken.

Vooral een goed scheikundig inzicht is essentieel, daar kan je het beste de meeste moeite voor doen.

Hoe die deficiëntie weg te werken? Ik zal mijn bescheiden mening geven.

Allereerst raad ik je aan om ook naar de financiële consequenties te kijken. Wanneer je volgend jaar een andere richting doet als voorbereiding dan ben je een jaar aan studiefinanciering kwijt wat betekent dat je dat jaar, voor zo ver ik het begrijp, uit eigen zak gaat moeten terugbetalen vanaf 2 jaar na het afstuderen. Wanneer je in België geneeskunde studeert heb je, idioot genoeg, maar recht op 6 jaren studiefinanciering omdat de geneeskundestudie in Nederland slechts 6 jaar duur terwijl deze in België 7 jaar duurt. Geloof mij rustig dat dat extra jaar niet overbodig is.

Dat betekent dat je hooguit 1 keer mag blijven zitten tijdens jouw studie.

Bij ons bleef de helft van de Nederlanders (1 meer) in het 1ste jaar zitten, dit is niet uitzonderlijk. Deze mensen hadden wel een exact vakkenpakket. Je zal dus waarschijnlijk enorm hard moeten gaan werken.

Wat kost zo'n overbruggingsjaar aan het James-Bowell instituut?

Wat is de beste manier om je voor te bereiden op het ingangsexamen (zo heet dat in het Vlaams)?

Simpel, door met Vlaamse boeken de deficiëntie weg te werken. Zie dat je boeken krijgt die in het Vlaamse ASO gebruikt worden. Makkelijker gezegd dan gedaan maar er zullen vast wel plenty scholen zijn die je daar mee willen helpen wanneer je ze benadert :D

Mogelijk zou je in België ook direct het 1ste jaar van een studie als bioingenieur kunnen volgen. In deze richting krijg je veel wiskunde, biologie, scheikunde en natuurkunden. Wel moet je dan even informeren van welk basisniveau ze uitgaan De stof van 3 jaar VWO wordt voor dergerlijke vakken vaak in 1 semester behandeld wat mogelijk is omdat het compacter is geschreven en zulke boeken niet vol staan met oefeningen. Wanneer jij je in de vakantie zelfstandig voorbereid dan zou het mogelijk moeten zijn om voldoende basis te leggen om zo'n studie te kunnen beginnen (het mag volgens mij sowieso maar informeer voor de zekerheid. Je hebt wanneer je hier voor zou kiezen bijna 3 maanden om deze stof te leren, dat is echt mogelijk voor deze 4 vakken wanneer je het graag wil. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar dat gaat de studie zelf ook niet zijn. Het is zeker mogelijk omdat het niveau nog vrij gemakkelijk is op het VWO waardoor je vrij snel door de boeken heen kan fietsen.

Onder mijn studiegenoten behoor je tot de uizondering wanneer je minder dan 8 uur studeert tijdens de blokweken (lesvrije weken vóór de examens). Deze tijd hebben we hard nodig.

Er is nog een interessante optie. Je zou een jaar in het buitenland kunnen werken. Dit heeft een aantal voordelen:
  • Je gaat niet dat jaar extra uit eigen zak moeten terugbetalen.
  • Je hebt ruim voldoende tijd om de stof te bestuderen.
  • je doet een unieke ervaring op. Nu kan je nog een volledig jaar in het buitenland doorbrengen, na jouw studie wellicht niet meer.
Dit zijn dus de 2 opties die ik aanraad:
  • een jaar bioingenieur doen en je daarop voorbereiden met boeken die ze voor het Vlaamse onderwijs gebruiken. Interessant detail: in Vlaanderen betaal je 500-600 euro collegegeld (dat heet daar inschrijvingsgeld) per jaar, in Nederland meer dan 1500 euro. Dit is nog eens een extra voordeeltje boven de andere voordelen.
  • een jaartje in het buitenland werken en ondertussen deze vakken bestuderen.
Bedenk dat de studiestof in Vlaanderen op bepaalde punten behoorlijk sterk verschilt met de studiestof in Nederland :!:

Voor biologie valt het mee, voor natuurkunde zijjn de verschillen duidelijker aanwezig, voor wiskunde is het verschil écht erg groot. Bij chemie zijn de verschillen kleiner, wel mis je een klein beetje studiestof in het Nederlandse onderwijs die in het Vlaamse onderwijs wel behandelt wordt (oa de VSEPR en atoomorbitaal).

Verder is het voor een geneeskundestudie essentieel dat je hard kan werken en dat je een goed feitjesgeheugen hebt (dit is trainbaar). Een goed ruimtelijk inzicht en visueel geheugen zijn ook welkom omwille van de anatomie en de histologie.

Laat maar weten wat je er van denkt. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer