Zou dit geen stroom opwekken? (piezo elektrisch kristal + magneten)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 32

Zou dit geen stroom opwekken? (piezo elektrisch kristal + magneten)

Ik heb weinig experimenten kunnen vinden over piezo elektriciteit maar volgens de gegevens die ik las reageerd zo'n kristal dus op druk verschillen en warmte en kou..

Kijk maar naar elektrische aanstekers die maken hier ook gebruik van.

Er zijn ook sensoren om druk op te meten via piezo elektrische kristallen.

Als je nou eens een magneet pakt legt daar een schrijf piezo elektrisch kristal op ( bijvoorbeeld : kwarts ) legt daar weer een magneet op die die andere magneet aantrekt.

Voila je heb "druk"!

Wat als het goed is betekend dat je elektriciteit produceert?

Naja dit vraag ik me dus af:

Met de opstelling van mijn experiment die ik net uitlegde, zou dit stroom opleveren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zou dit geen stroom opwekken? (piezo elektrisch kristal + magneten)

Manga schreef:Naja dit vraag ik me dus af:

Met de opstelling van mijn experiment die ik net uitlegde, zou dit stroom opleveren?
Ja hoor, heel eventjes, zo lang als de vormVERANDERING van je kristal duurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zou dit geen stroom opwekken? (piezo elektrisch kristal + magneten)

Tja, wat is electriciteit?

Een piezoelektrisch kristal kreeert een spanning en niet zo zeer een stroom. Dus bij een druk aan te brengen krijg je een potentiaal verschil. Maar, het kristal is nog steeds een keramiek en niet geleidend. extra elektronen en gaten worden dus aan de twee uiteinden aangetrokken wat een klein stroompje veroorzaakt, maar daarna houdt de stroom op.

Om elektriciteit te laten lopen heb je niet alleen een potentiaal verschil nodig, maar ook een elektronen+gaten bron. Dat is een piezoelektrisch kristal niet, het genereert alleen een potentiaal.

Reageer