Gamma hydroxy boterzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Gamma hydroxy boterzuur

Ik heb een vraag over Gamma Hydroxy Boterzuur (GHB). Wat is de betekenis van Gamma? Kan dit namelijk nergens op internet vinden...

Berichten: 288

Re: Gamma hydroxy boterzuur

Dit is de nummering van de koolstof waar de OH functie op staat.

dit kan met 1, 2, 3 enz

of met alfa, beta enz

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammahydroxybutyraat

Berichten: 9

Re: Gamma hydroxy boterzuur

In het wikipedia artikel staat 4-hydroxybutaanzuur dat beter bekend staat als GHB. Maar voor zover ik weet staat Gamma voor 3 toch? Waarom gaat het hier dan om 4-hydroxybutaanzuur? Heeft dat dus iets te maken met de plaats waar de OH groep aan komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Gamma hydroxy boterzuur

Het is een andere manier van tellen. Bij de officiële methode (4-hydroxybutaanzuur) telt het koolstofatoom van de zuurgroep mee in de naamgeving. Het molecuul bestaat uit een keten van 4 koolstofatomen (1=methaan 2=ethaan 3=propaan 4=butaan), waarvan de eerste een zuurgroep is (-COOH) en op de vierde een OH-groep (hydroxy) zit. De naamgeving wordt dan dus 4-hydroxybutaanzuur.

Bij de naamgeving met alfa's, beta's en gamma's wordt het koolstofatoom dat direct naast de zuurgroep zit alfa genoemd, die daarnaast beta, enzovoort. De reden ligt erin dat op de zuurgroep zelf geen substituenten kunnen zitten. Een OH-groep op het tweede koolstofatoom is dus de eerste mogelijkheid; die op het vierde atoom de derde mogelijkheid en dus gamma.

Deze naamgeving is niet officieel en wordt volgens mij ook afgeraden. Hij is soms wel makkelijk. GHB bekt nu eenmaal lekkerder dan vierhydroxybutaanzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer