Bemoeienis overheid met radiostations

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Bemoeienis overheid met radiostations

Het ging mij meer om de media in Frankrijk (waar ik een paar zinnen eerder aan refereerde). Niet dat ik het Franse nieuws bijhoudt, maar toen ik wat ging rondsurfen over het onderwerp las ik hier en daar een opmerking over dat het daar niet door media op werd gepikt.
oke, dat zou ik niet weten.
Daar komt bij dat ik de Franse overheid soms aparte trekjes vind hebben, bijvoorbeeld wat betreft hun beleid over programmering van radiozenders, waarbij minimaal x% Franstalig (of van Franse oorsprong of zo) moet zijn. Behoorlijk chauvinistisch dus.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij geldt zoiets dergelijks ook in Nederland.

(misschien is het zoiets van: minstens zoveel fm-zenders moeten x% aan muziek van Nederlandse bodem uitzenden.)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 3.165

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij geldt zoiets dergelijks ook in Nederland.
Dat valt volgens mij nogal mee.

De overheid zorgt wel voor diversiteit door verschillende genres op verschillende zenders ruimte te geven zodat de minder populaire muziek ook gedraaid wordt (klassiek bijvoorbeeld). Zenders als radio 3 mogen draaien wat ze willen. In het verleden draaiden zenders als radio 3 weinig Nederlandse muziek omdat er weinig aanbod was wat zij aantrekkelijk vonden (vóór Borsato, daarna kwamen er meer Nederlandse bands van het 'niet-levenslied'-genre).

Wel worden de uitzendrechten verdeeld op basis van profiel. De overheid heeft ook bewust gekozen voor publieke zenders met een heel verschillend profiel (klassiek, verdiepende radio, populair).

Het kan natuurlijk wel dat de bazen de DJ's bepaalde opdrachten geven.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

Math-E-Mad-X schreef:Ik weet het niet zeker, maar volgens mij geldt zoiets dergelijks ook in Nederland.

(misschien is het zoiets van: minstens zoveel fm-zenders moeten x% aan muziek van Nederlandse bodem uitzenden.)
Nee. Hier speelt wat betreft muziekkeuze enkel de marktwerking een rol. De verschillende zenders zijn volledig onafhankelijk in hun muziekkeuze. De overheid probeert wel diversiteit te stimuleren, bijvoorbeeld door ook kleinere zenders met een niet gemiddelde programmering een frequentie te geven. Die stimulering is echter niet sturend.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

Toch lees ik hier iets anders:

http://www.telecomabc.nl/z/zerobase.html

Zie onder het kopje "Vergelijkende toets"

(Alhoewel ik geen flauw idee heb hoe betrouwbaar deze bron is.)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

Math-E-Mad-X schreef:Toch lees ik hier iets anders:

http://www.telecomabc.nl/z/zerobase.html
Om te beginnen gaat dat alleen over de verdeling van de AM en FM-frequenties. Op de kabel bestaan vele stations naast elkaar (zonder sturing)

Het aantal etherfrequenties is echter beperkt, vandaar de informatie op de pagina waar jij naar linkt. Om diversiteit te garanderen heeft de overheid een indeling gemaakt van wat zij vinden dat er in de ether moet zitten. Daarvoor komen dan alleen stations in aanmerking die aan de betreffende typering voldoen. Dat wil dus niet zeggen dat ze een station op die frequentie zetten, die vervolgens maar moet gaan doen wat de overheid wil. Ze verdelen alleen de beschikbare frequenties over de (op de kabel) al bestaande station die aan de genoemde criteria voldoen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

Mijn punt is dat de Nederlandse overheid zich dus wel degelijk met de programmering van radiozenders bemoeit. Zij het misschien in mindere mate dan de Franse overheid.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 3.165

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

Mijn punt is dat de Nederlandse overheid zich dus wel degelijk met de programmering van radiozenders bemoeit. Zij het misschien in mindere mate dan de Franse overheid.
De overheid moet zich er wel mee bemoeien omdat er maar een beperkt aantal frequenties zijn en ze juist de diversiteit en de pluriformiteit willen garanderen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

De overheid moet zich er wel mee bemoeien omdat er maar een beperkt aantal frequenties zijn en ze juist de diversiteit en de pluriformiteit willen garanderen.
Ben ik het mee eens :D
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

Mijn punt is dat de Nederlandse overheid zich dus wel degelijk met de programmering van radiozenders bemoeit. Zij het misschien in mindere mate dan de Franse overheid.
Toch klopt je uitspraak gewoon niet: de overheid bemoeit zich simpelweg niet met de programmering van een radiozender. Als je ervoor kiest om een radiozender op te richten weet je dat je moet concurreren met andere zenders om een FM-frequentie, en je kansen zijn daarbij afhankelijk van welk genre muziek je draait, en het gekoppelde aantal beschikbare frequenties. Je zou daarmee rekening kunnen houden bij het opstarten van een station, maar dat hoeft niet. Je blijft echter volledig vrij in je muziekkeuze.

De overheid bemoeit zich dus niet met de programmering, enkel en alleen met de verdeling van FM-frequenties (overigens heeft een zeer groot gedeelte van de huishoudens in Nederland een kabelaansluiting, en wordt FM met name in auto's etc beluisterd)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bemoeienis overheid met radiostations

Miels schreef:Toch klopt je uitspraak gewoon niet: de overheid bemoeit zich simpelweg niet met de programmering van een radiozender. Als je ervoor kiest om een radiozender op te richten weet je dat je moet concurreren met andere zenders om een FM-frequentie, en je kansen zijn daarbij afhankelijk van welk genre muziek je draait, en het gekoppelde aantal beschikbare frequenties. Je zou daarmee rekening kunnen houden bij het opstarten van een station, maar dat hoeft niet. Je blijft echter volledig vrij in je muziekkeuze.

De overheid bemoeit zich dus niet met de programmering, enkel en alleen met de verdeling van FM-frequenties (overigens heeft een zeer groot gedeelte van de huishoudens in Nederland een kabelaansluiting, en wordt FM met name in auto's etc beluisterd)
Gegeven een zekere radiozender zal de overheid zich idd niet bemoeien met de programmering van die zender. Dat klopt.

Maar de overheid bemoeit zich wel met wat er in het algemeen op de radio te horen is.

Ik zeg verder ook helemaal niet dat het op dezelfde schaal plaats vindt als de bemoeienissen in Frankrijk ofzo.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer