help me

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

help me

HELLO,

ik moet een verslag in't nederlands maken maar alle info wat ik gevonden heb is in't engels...

1) Oorsprong van GMT, waarom als basistijd genomen?

2)Astropositie, hoe werd vroeger (middeleeuwen) een positie op zee bepaald? Hoe werden vroeger richtingen bepaald? ( voor kompas was uitgevonden);

3)Norie's Nautical Tables, ABC tables; Afkomst van ABC tabellen in Norie's?

help me, aub

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: help me

Tip 1

Probeer Google. 't Staat er allemaal op.

Tip2

Ga Engels leren. Zonder dat kom je niet heel ver in de wetenschap.

Dan GMT

De aarde is een bol die om haar as draait. Dat levert twee vaste punten op: de polen. Halverwege is er de evenaar. Verder kan je banen tekenen van pool naar pool, dit zijn de meridianen.

Voor landmeting was het handig een globaal netwerk te hebben, dus moest je een nulmeridiaan hebben. Er is geen natuurlijke plek voor zo'n meridiaan, zoals een pool of de evenaar, dus kan je die willekeurig kiezen.

In eerste instantie deed men dat (op nationaal niveau) meestal door de meridiaan door een belangrijk gebouw in de hoofdstad te trekken.

Op zeker moment werd de behoefte aan een internationale meridianen indeling zo groot dat men één nationale meridiaan als nulmeridiaan koos, dat was de Engelse meridiaan, getrokken door een wetenschapsgebouw in Greenwich, een voorstad van Londen.

Voor de tijdzonering heeft men het meridianensysteem als basis genomen. Uiteraard begin je dan met de nul, vandaar dat GMT de basistijd is.

Reageer