Liquid liquid extractie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Liquid liquid extractie

Ik heb een vraag over de LLE methode. Ik heb een monster van 5.0 ml bloed, hierin zit GHB opgelost. Door middel van de LLE extractie kun je de GHB eruit halen maar met wat voor oplosmiddel kun je het beste extraheren? Ik kan kiezen uit;

di-ethylethter; dichloormethaan; chloroform;tetrahydrofuran; methanol; butanol; ethylacetaat;hexaan; petroleum-ether

alvast bedankt

Berichten: 8.614

Re: Liquid liquid extractie

In de vloeistof-vloeistof extractie worden twee niet of slecht mengbare vloeistoffen met elkaar geschud. Stoffen die in de vloeistoffen aanwezig zijn zullen zich dan verdelen tussen de twee vloeistoffen. De verhouding van hun concentraties wordt dan gelijk aan de verhouding van hun oplosbaarheid in de vloeistoffen.
Je moet dus de vloeistof kiezen die het minst mengbaar is met bloed (volgens mij valt methanol dan direct af). Hopelijk helpt dit je op weg. Indien niet, vraag maar verder.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 9

Re: Liquid liquid extractie

Moet je dan een stof kiezen die apolair is en weinig H-bruggen vormt? Dit heeft namelijk invloed op de oplosbaarheid, tenminste voor de bovengenoemde stoffen....maar voor bloed?

Berichten: 8.614

Re: Liquid liquid extractie

Bloed bestaat - zoals je in je gecrossposte bericht al hebt opgemerkt - voor het grootste deel uit water. Water is een polaire verbinding en lost dus niet goed op in apolaire oplosmiddelen. Je moet dus inderdaad op zoek gaan naar een apolaire stof.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Liquid liquid extractie

De vorige keer had ik weinig tijd, dus bij deze vervolg ik mijn vorige post. Als je de oplossing ondertussen al gevonden hebt is dat natuurlijk het best, maar ik heb een hekel aan onafgewerkte zaken.

In de volgende links staan de structuurformules van de mogelijke oplosmiddelen:edit: Bekijk deze site eens (DETECTION OF .GAMMA.-HYDROXYBUTYRIC ACID IN BLOOD AND URINE BY GAS CHROMATOGRAPHY COMBINED WITH LIQUID-LIQUID EXTRACTION). Hier gebruikten ze dichloormethaan als oplosmiddel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer