Springen naar inhoud

Elektronen doorheen een homogeen magnetisch veld

• Log in om te kunnen reageren

karensouvereyns

karensouvereyns

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 16:00

Ik heb al de search gebruikt, en daarin vond ik het volgende vraagstuk, maar ik begreep er de uitleg niet van.
Kan iemand me het eens gemakkelijk uitleggen?

Een elektronenbundel passeert tussen twee evenwijdige opgestelde platen die loodrecht op het vlak van het blad staan. Tussen de platen is er een homogeen magnetisch veld met magnetische inductie B die in het vlak van het blad wijst (x). Welke figuur stelt de juiste orientatie van de elketrische veldsterkte E voor opdat de elektronen rechtdoor zouden kunnen vliegen? (ik heb het plaatje zelf nagemaakt in paint vandaar het hoge amateur gehalte, owja op de B en E moet nog een pijltje naar rechts)

De figuur.

Zoals ik zelf al had bedacht kunnen C en D niet juist zijn, omdat de kracht loodrecht op B staat. Figuur C en D geven dan geen resultante die gelijk is aan 0.
maar ... hoe moet ik A en B dan bekijken?
bij a vloeit de stroom van de bovenste naar de onderste plaat. de elektronen worden dus aangetrokken door de bovenste plaat.
bij b vloeit de stroom van de onderste naar de bovenste plaat. de elektronen worden dus aangetrokken door de onderste plaat.

Maar wat nu? Hoe moet ik dit verder oplossen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

fender

fender

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 17:47

dat moet a zijn denk ik
het elektrisch veld orienteerd zich van de positieve naar de negatieve plaat, en dus wordt het elektron door de bovenste plaat aangetrokken in a.
het magnetisch veld kan je met de linkerhandregel bepalen en moet dus tegengesteld zijn aan de elektrische kracht

dit is dus in A

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2007 - 17:50

Of rechterhand: E-veld volgens duim, B-veld volgens wijsvinger, zin van de elektronen volgens middelvinger.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:27

Antwoord A is goed.
Gebruik de formule
LaTeX
Vector v wijst naar rechts. De vector q.v wijst naar links, omdat q negatief is. Nu moet je de vector q.v over de kleinste hoek naar de vector B draaien. Als je nu een kurkrtrekker in deze richting draait, dan gaat deze naar beneden.
De lorenzkracht is dus naar beneden gericht. De coulombkracht moet dus naar boven staan. Dit betekend dat de elektrische veldsterkte naar beneden staat.
LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures