Springen naar inhoud

Krachten berekening


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Sparco-Fisics

    Sparco-Fisics


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 18:58

hee, ik ben nieuw hier , en zoek " dringend " verzoekje :D

voor een onderzoek hebben wij met een luchtdruk buks op een houten blokje geschoten
en willen wij graag krachtberekeningen hier van,

het blokje week 17 graden uit
gewicht blokje is 0.237 kg
gewicht kogeltje is 2,5 gram
arm van het blokje ( waar het dus aan hing ) is 3O cm

hoe bereken ik nou de krachten want het wil niet echt lukken

wie kan me hier bij helpen ?
graag welke formules en hoe ik ze moet invullen

Mvg martijn :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:20

Welke krachten wil je weten? Om de gemiddelde kracht tijdens de botsing te weten, moet je ook weten hoe lang de botsing duurde.

#3

Sparco-Fisics

    Sparco-Fisics


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:26

van het moment van impact tot dat het blokje in het hoogste punt kwam duurde 0.2 sec

#4

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:29

interessant proefje, dus je houten blokje ging gewoon aan een stuk touw ofzo?

#5

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:30

Dat is niet belangrijk. Dat zegt alleen iets over de beginsnelheid, maar die kan je al halen uit een energiebeschouwing (met behulp van je gemeten hoek). Wat wel belangrijk is, is de duur van de botsing zelf.

Veranderd door Sjakko, 02 juli 2007 - 19:31


#6

Sparco-Fisics

    Sparco-Fisics


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:34

hoe doe ik dan die energie beschouwing ?
dat is wat ik moet hebben ( denk ik )
en wat versta je dan onder de duur van de totale bostsing , dat is toch de 0,2 sec dat ik zij :D

mvg ,
en tis belangrijk want het moet redelijk snel

#7

Sparco-Fisics

    Sparco-Fisics


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:40

volgens mij doen we dit met " stoot " of niet ?

p = F t

en

p=mv.


Of niet ?

mvg

#8

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:41

hoe zou je de energie berekenen die het kogeltje leverde op het houten blokje?

om niet te moeilijk te werken verwaarloosbaar je best enkele zaken, hoewel ze foutief zijn
-kogel vervormt niet, en beweegt na impact samen met het blokje als 1 geheel
-je slinger is ideaal, geen wrijvingen, weerstand ...

#9

Sparco-Fisics

    Sparco-Fisics


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:43

( 1/2 ) x M x V

lijkt me

#10

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:45

ja, maar die v ken je niet. zie je geen andere methode?

#11

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:46

Je kunt het zo zien: De kogel geeft binnen zeer korte tijd (met grote kracht) een snelheid. Deze snelheid is vervolgens bepalend voor hoe hoog de massa daarna komt. Als je alle verliezen verwaarloost, dan kun je zeggen dat de zwaarte-energie in het bovenste punt gelijk is aan de kinetische energie na de botsing (laagste punt), dus:

LaTeX ofwel LaTeX

h wordt geometrisch bepaald door de straal en de hoek, namelijk:
LaTeX (maak maar eens een tekeningetje als je het niet meteen ziet) ofwel LaTeX invullen:

LaTeX

Als je uitgaat van een constante kracht op de massa tijdens de botsing, geldt LaTeX

Zolang je niet weet hoe lang de botsing heeft geduurd (of over welke afstand hij plaats vond) dan weet je ook niets over de kracht op het blokje.

Die 0,2s waar je het over had is niet de duur van de botsing, maar de duur van de reis van het onderste punt naar het bovenste punt.

Veranderd door Sjakko, 02 juli 2007 - 19:47


#12

Sparco-Fisics

    Sparco-Fisics


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:48

daar vraag ik jullie voor :D :D



maar ik had al gezegt dat de botsing 0.4 sec duurde ,
ps. dat van: daar vraag ik jullie voor was voor "superslayer"

Veranderd door Sparco-Fisics, 02 juli 2007 - 19:50


#13

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:50

Zolang je niet weet hoe lang de botsing heeft geduurd (of over welke afstand hij plaats vond) dan weet je ook niets over de kracht op het blokje.

Die 0,2s waar je het over had is niet de duur van de botsing, maar de duur van de reis van het onderste punt naar het bovenste punt.

als dat kogeltje met het houten blokje 1 geheel vormt, kan je dan spreken over de duur van de botsing? zoja, dan zou ik voor die 0.2 seconden gaan, want zolang blijft het kogeltje dan 'duwen' tegen het blokje

#14

Sparco-Fisics

    Sparco-Fisics


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 19:52

jah, dat dacht ik ook
ps. staat ook een typ foutje in men vorige post , tis gewoon 0.2

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2007 - 20:01

De tijd doet in het geheel niet terzake. De massa mtot van blokje inclusief kogeltje komen h meter hoger dan toen het blokje het kogeltje eerst raakte.
Energie = mtot9,81h
Dat was dan de energie die het kogeltje had in de vorm van bewegingsenergie mv toen het het blokje juist raakte, minus de energie verloren gegaan bij de botsing (warmte en zo). Moeilijker is dit niet. Het is zelfs een standaardmethode om de inslagenergie van kogels te bepalen.

http://hyperphysics....ase/balpen.html

Veranderd door Jan van de Velde, 02 juli 2007 - 20:05

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures