Gps-horloges

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3.165

Gps-horloges

Één van mijn hobbies is hardlopen, meestal buiten de piste. Het nadeel is dat ik dan niet precies kan zien hoe snel ik loop en hoe ver ik heb gelopen. Niet alleen is het handig om dat te weten, ook kan je dan makkelijker merken hoe de vorm is.

Ik zou dan ook graag oa willen weten welke merken GPS-horloges er zijn, hoeveel ze kosten, hoe goed ze werken, waar je op moet letten bij de aanschaf en ofdat je hier wel of niet een abonnement voor moet nemen óf dat je vanaf dat je het apparaat koopt automatishc ook toegang krijgt tot het netwerk.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze apparaatjes of heeft iemand van jullie er toevallig verstand van?

Ik ken nu enkel het merk forerunner van Garmin.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Gps-horloges

albert davinci schreef:Één van mijn hobbies is hardlopen, meestal buiten de piste. Het nadeel is dat ik dan niet precies kan zien hoe snel ik loop en hoe ver ik heb gelopen. Niet alleen is het handig om dat te weten, ook kan je dan makkelijker merken hoe de vorm is.

Ik zou dan ook graag oa willen weten welke merken GPS-horloges er zijn, hoeveel ze kosten, hoe goed ze werken, waar je op moet letten bij de aanschaf en ofdat je hier wel of niet een abonnement voor moet nemen óf dat je vanaf dat je het apparaat koopt automatishc ook toegang krijgt tot het netwerk.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze apparaatjes of heeft iemand van jullie er toevallig verstand van?

Ik ken nu enkel het merk forerunner van Garmin.
Ik ga ook af en toe wel eens een aantal kilometers lopen, een goeie vriend van mij heeft zich een tijdje geleden een GarminGPS aangeschaft en wanneer we samen gaan lopen is dit een zeer handig toestel.

Op de site die ik gegeven heb staat een indoor pack, ik denk niet dat degene die ik ken dat heeft. Waarschijnlijk is hij wel iets goedkoper zonder dat indoor pack. Van een abonnement weet ik helemaal niks, ik denk dat je gewoon gratis een account krijgt op een website waar je de gelopen parcours kunt uploaden en waar je zelf parcours kan uitstippelen en dan op je GPS laden.

Die GPS is wel uitgebreid, je hebt: hartslag, snelheid, hoogte, gemiddelde snelheden, snelste ronde, temperatuur, ...

Wat dat ding kan is eigenlijk teveel om op te noemen.

Berichten: 590

Re: Gps-horloges

Qua GPS-horloges ken ik alleen de Suunto X9, een te duur ding met een te korte levensduur van de batterij. Voor als je er mee wilt hartlopen is een Garmin Geko misschien een optie, het is een klein en goedkoop ding. Ah, en ik zie nu dar Garmin ook een GPS-horloge heeft, de Forerunner (330 euro in de uitverkoop). Beetje googelen op deze zaak levert al een explosie aan info op...

Berichten: 3.165

Re: Gps-horloges

Dank je voor jullie reactie. Je hoeft dus niet periodiek een bedrag te betalen voor de verbinding van het apparaat met de satellieten? Ik wist niet hoe dat werkt met GPS (ik weet wel in grote lijnen hoe het technisch gezien werkt :D ) omdat ik er nooit één heb gehad.

De Garmin forerunner ken ik, de Garmin Geko zegt mij niets. Ik ga eens zoeken. De batterijen van de Garmin forerunner gaan minstens 10 uur mee. Dat is op zich niet echt lang maar de meeste gebruikers, ik ook, hoeven ze toch maar 1 keer per week op te laden en deze batterijen zijn herlaadbaar. Dat vind ik dan ook niet echt een probleem.

De nieuwe generatie forerunners hebben betere batterijen en een veel betere verbinding dan de oude generatie forerunners.
Beetje googelen op deze zaak levert al een explosie aan info op...
Daar had ik nu juist een probleem mee. Wannneer je googlet op GPS krijg je vooral een uitleg over de technische werking of GPS-apparaten voor de auto. Ik heb nog niet geprobeerd te googlen op GPS watches (ik wist amper dat ze bestaan totdat ik voor de zoveelste keer de term forerunner tegenkwam), ik ga het nu meteen proberen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Gps-horloges

albert davinci schreef:De Garmin forerunner ken ik, de Garmin Geko zegt mij niets. Ik ga eens zoeken. De batterijen van de Garmin forerunner gaan minstens 10 uur mee. Dat is op zich niet echt lang maar de meeste gebruikers, ik ook, hoeven ze toch maar 1 keer per week op te laden en deze batterijen zijn herlaadbaar. Dat vind ik dan ook niet echt een probleem.

De nieuwe generatie forerunners hebben betere batterijen en een veel betere verbinding dan de oude generatie forerunners.
Inderdaad, die batterijen zijn herlaadbaar en gaan 10 uur mee. Normaal is 10 uur lang genoeg hoor als je regelmatig loopt (of je moet heel traag lopen :D ). Ik loop meestal 1 keer in de week 10km en 1 keer 15km, dat is in totaal < 2u30 dus als je elke week je GPS gaat moeten opladen dan ben je een echte sportman.

Die verbinding van zo'n toestel valt wel mee wanneer je de GPS gebruikt voor te lopen. Wanneer je in een gebouw hem wil laten zoeken naar een satteliet kan dit wel even tegenvallen, ook wanneer je hem laat zoeken bvb in de auto tegen een relatief hoge snelheid duurt het soms wat langer. (Dit is wel bij een forerunner van 1 jaar oud dus waarschijnlijk de oude generatie).

Berichten: 3.165

Re: Gps-horloges

De nieuwe generatie heeft een high-sensitivity receiver. Ik heb daar positieve claims over gelezen. Het zou geen hinder meer ondervinden van bomen en hoge gebouwen.

Je kan aan de grootte van het horloge zien of het een nieuwe of een oude is (de oudere generatie is echt enorm groot, breder dan het klokje zelf).

Voor de auto zijn ze sowieso niet geschikt volgens de leverancier. Ik ga het natuurlijk wel eens uitproberen als ik zo'n ontvanger koop. :D
Ik loop meestal 1 keer in de week 10km en 1 keer 15km, dat is in totaal < 2u30 dus als je elke week je GPS gaat moeten opladen dan ben je een echte sportman.
Ik train min of meer volgens het 4periodensysteem, normaal 5 dagen in de week. Elke 8 weken wissel is af tussen uithouding en explosief. Ik probeer 5 dagen per week te trainen. Tijdens de uithoudingsweken doe ik 1 of 2intervaltraining per week (2 wanneer de intensieve periode bijna begint zodat de overgang wat minder abrupt is), tempoduurloop en intensieve interval (400 meters). tijdens de intensiteitsweken doe ik 2 of 3 intervaltrainingen.

Tijdens de uithoudingsweken loop ik vooral D2 en D1 (2 D2, 2 D1, 1 interval). Bij de overgangen loop ik een trainingswedstrijdje om mijn snelheid te meten. Soms loop ik een echte wedstrijd maar hooguit 2-3 keer in een jaar (vaker vind ik zinloos).

Het beste is wanneer je voldoende afwisselt. Na 7 weken hetzelfde gedaan te hebben is de rek er uit en is het tijd om wat te veranderen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Gps-horloges

Toen ik laatst eens wilde bezien hoe ik handig naar mijn ouders kon fietsen (da's van Tilburg naar regio 's-Hertogenbosch) en hoeveel kilometer dat dan zou zijn raadde een collega van me Afstand Meten aan. Daar kun je een gratis account aanmaken en routes uitstippelen precies zoals jij ze loopt (ook gewoon als jij dwars door het park loopt). Die routes kun je ook opslaan. Ik moet zeggen dat het vrij gemakklijk werkt.

Als jij dan een gewoon horloge meeneemt als je gaat lopen en die tijd vergelijkt met de afstand van je route kan dat denk ik ook werken?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Gps-horloges

Ik train min of meer volgens het 4periodensysteem, normaal 5 dagen in de week. Elke 8 weken wissel is af tussen uithouding en explosief. Ik probeer 5 dagen per week te trainen. Tijdens de uithoudingsweken doe ik 1 of 2intervaltraining per week (2 wanneer de intensieve periode bijna begint zodat de overgang wat minder abrupt is), tempoduurloop en intensieve interval (400 meters). tijdens de intensiteitsweken doe ik 2 of 3 intervaltrainingen.

Tijdens de uithoudingsweken loop ik vooral D2 en D1 (2 D2, 2 D1, 1 interval). Bij de overgangen loop ik een trainingswedstrijdje om mijn snelheid te meten. Soms loop ik een echte wedstrijd maar hooguit 2-3 keer in een jaar (vaker vind ik zinloos).

Het beste is wanneer je voldoende afwisselt. Na 7 weken hetzelfde gedaan te hebben is de rek er uit en is het tijd om wat te veranderen.
Waw, je weet precies perfect waar je mee bezig bent. :D

Ik doe het niet zo gestructureerd, eind vorig jaar ben ik gestart met lopen (joggen). De eerste keer ging ik 8km lopen en daarna heb ik opgebouwd tot een halve marathon. Nu loop ik minimaal 2 keer in de week een afstand van meer dan 10 kilometer. In het begin was dit tegen een snelheid van 10km/h :D .

Nu doe ik de 10 kilometer tegen een snelheid van 12-13 km/h en de 15 tegen een snelheid van ongeveer 12/h. Als ik verder loop dan blijft die snelheid ongeveer constant.

Wedstrijden doe ik niet aan mee, ik loop af en toe wel eens bvb een 10 miles. Omdat hieraan meer dan 10 000 deelnemers meedoen in de grote steden zie ik dit niet als een wedstrijd, als je achteraan vertrekt moet je mensen inhalen langs het voetpad enzo, je kan dus niet echt voluit gaan.

Berichten: 3.165

Re: Gps-horloges

Dat is een vrij klassieke ontwikkeling bij lopers zoals het bij jou gaat :D

De snelheid is iets sneller dan de modale jongens die ik veel tegenkom.

Die eerste grote vooruitgang komt vrij snel door allerlei aanpassingsmechanismen van het lichaam (toename glycogeenreserve, meer bloed, metabole veranderingen, verbetering van de spiercoördinatie waardoor de spieren krachtiger samentrekken) en een verbetering van de techniek (de afzetbeweging is motorisch vrij complex, dat heeft wat tijd nodig in het begin).

Ik raad je aan om op termijn toch iets gestructureerder te gaan trainen. Op een gegeven moment maak je geen vooruitgang meer wanneer je altijd op dezelfde manier blijft trainen.

Ken je de wet van Engel, een economische wet die ook wel de wet van de verminderde meeropbrengst wordt genoemd? Zoiets gebeurt ook met lichamelijke inspanningen. Wanneer je steeds maar meer van hetzelfde doet dan herkent jouw lichaam dat op een gegeven moment niet meer als een prikkel. In eerste instantie ontstaat er stagnatie, in een later stadium raak je geblesseerd.

Been there, done that.

Ik trainde in het begin 5 dagen in de week zoals jij nu traint (ik was toen nog een groentje). Dat ging het 1ste jaar erg goed. Van 10-11 km/uur naar 14-15 km/uur, van 10 minuten naar 3 uur. Daar stagneerde ik, vervolgens kreeg ik tal van zeurende blessures (het signaal van overtraining). Wanneer je dan nog doorgaat (immers, je kan er mee lopen) dan kan je zelfs een paar maanden chronisch vermoeid geraken ook als je al gestopt bent met trainen.

Ik woog overigens wel wat aan de zware kant (BMI van 23-24).

Nu weet ik niet ofdat jij dat risico ook loopt met 2 dagen training per week aangezien jij wel ruim voldoende recuperatietijd hebt.

Hoe dan ook, als je de ambitie hebt om jouw snelheid te verhogen dan gaat er niets boven een intervaltraining. Ik kan je nog wel wat tips geven als je dat wil. Bij intervaltrainingen oefen je andere vaardigheden dan bij een uithoudingstrainen. Jouw beenspieren worden dan veel sterker (de eerste paar weken al direct 5-10 seconden per 400 meter), jouw spieren verzuren minder snel en je gaat de lagere snelheden veel comfortabeler leren lopen.

Wanneer je een uithoudingloopje doet tegen een lage intensiteit dan train je het lichaam om efficiënter vet te verbranden wat vooral nuttig is voor de marathon en wellicht ook voor de halve marathon (je spaart dan jouw glycogeen meer).

De uithoudingsloopjes met een middelmatige activiteit (zo'n 85% van jouw maximale hartslag, meningen hierover lopen blijkbaar wat uiteen) train je het beste de VO2max wat uiteindelijk de bottleneckfactor is voor het uithoudingsvermogen. Al deze trainingsvormen zijn nodig wanneer je vooruitgang wil blijven maken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Gps-horloges

BEDANKT voor al deze tips.

Ik ga zeker mijn training een beetje aanpassen, de laatste tijd merkte ik inderdaad dat de vooruitgang iets trager ging.

Zo'n intervaltraining zie ik wel zitten.

Ik ga eens even kijken op het internet of er geen schema's staan die ik kan volgen.

In de toekomst zou ik wel graag een marathon lopen maar dan zal ik toch nog wel wat moeten trainen :D

Berichten: 3.165

Re: Gps-horloges

Ruben01 schreef:Ik ga zeker mijn training een beetje aanpassen, de laatste tijd merkte ik inderdaad dat de vooruitgang iets trager ging.

Zo'n intervaltraining zie ik wel zitten.
Mooi, goed idee!

Let wel op dat je rustig opbouwt! Nooit meer dan 10% extra afstand per week lopen, intervaltrainingen rustig opbouwen.

Je zal wellicht gemerkt hebben dat je door het lopen veel makkelijker en soepeler wandelt. Intervaltraining heeft een identieke uitwerking op het lopen (met nog wat extra facetten). Door intervatraining te doen leer je om comfortabeler een hoge snelheid te lopen én vast te houden. Het hartslag stijgt minder bij een versnelling, de beenspieren worden sterker (waardoor het veel minder moeite kost om een hoge hartslagfrequentie te bereiken), de spieren verzuren minder snel, er vinden metabole aanpassingen plaats. Ik heb bij mezelf gemerkt dat deze trainingen ook een zeer sterk effect hebben op mijn buikspieren, rugspieren en zelfs enig effect op mijn armspieren (bij hogere snelheid moeten deze spieren harder werken om de romp te stabiliseren tijdens het lopen). Wissel met deze intervaltraining af tussen bijvoorbeeld 400 meter sprints en tempoduurlopen (bijvoorbeeld steeds 1000 meter tegen jouw 5-kilometer tempo gevolgd door rust die ongeveer 2 keer zo lang duurt).

Begin bijvoorbeeldeens met 1 intervaltraining per week en breidt dat wanneer het goed gaat geleidelijk uit naar 3 trainingen, na 2 maanden weer 2 maanden lang 1 intervaltraining per week enz.



Ik ga hier nog wat links plaatsen die je wat op weg helpen:

http://www.prorun.nl , lees zeker dit stukje even http://www.prorun.nl/index.aspx?ChapterID=2803

http://www.runnersweb.nl

http://www.runinfo.nl

http://www.runnersworld.com

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten...orie/pieken.htm

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/training/theorie/

Deze laatste website is meer wetenschappelijk van aard, zeer informatief maar in heldere taal. Ook staat er veel uitleg over voeding, meer in het bijzonder over wat goede voeding is voor sporters.

Tot slot: ik raad je dringend aan om een hartslagmeter te kopen wanneer je die nog niet hebt. Dat is écht geen overbodige luxe. Natuurlijk, het zijn leuke gadgets maar ze zijn voor de meeste lopers ook hard nodig om effectief te trainen en overbelasting en gebrekkige vooruitgang te voorkomen. Ik raad het merk Polar aan aangezien deze zeer betrouwbaar zijn (zij hebben deze apparaatjes uitgevonden voor biathleten). Het goedkoopste model kost slechts 50 euro, wanneer je een meer geavanceerd model wil hebben die ook de afstand en snelheid kan benaderen dan ben je meer dan 200 euro kwijt. Het is niet nodig om een gecodeerde transmissie te hebben, ik heb met mijn niet-gecodeerde hartmeter nooit problemen gehad, ook niet op de piste.
Ik ga eens even kijken op het internet of er geen schema's staan die ik kan volgen.

In de toekomst zou ik wel graag een marathon lopen maar dan zal ik toch nog wel wat moeten trainen pi.gif
Er zijn zat schema's op oa de websites die ik hier heb gegeven. De kunst is om de juiste te vinden. Wellicht zou het voor jou aardig zijn om een 10 km-schema te volgen waarbij je 3-4 keer per week traint, één waarbij er ook veel intervaltrainingen gepland staan (mijn advies).

Ik vermoed dat je nu zal denken, "10 km? Ik loop nu al meer". Bedenk dan dat er meer bij komt kijken dan enkel de afstand. Je bent nog geen intervaltrainingen gewend en dit zijn nu net de zwaarste trainingen (soms ben ik de dag er na echt moe), wanneer je hiermee begint zal je dus wat afstand moeten inleveren. Dit is niet erg, na een paar maanden ga je een completere loper zijn en veel prettiger lopen. Ook train je nu nog maar 2 keer per week, wanneer je 3 of 4 keer per week gaat trainen dan wordt de hersteltijd korter wat betekent, ook hierom is het volgens mij goed als je de eerste maanden wat minder loopt dan dat je nu gewend bent, 1 stapje terug om straks 2 stappen vooruit te kunnen zetten.

Het is een mooi doel om de marathon te lopen maar zeker niet binnen pak hem beet de eerste 2 jaar. Het best loop je eerst eens een paar keer een halve marathon zodat jouw lichaam de kans krijgt om te wennen aan langere afstanden tegen een hoge intensiteit. Sowieso moet je voor de marathon erg grote afstanden trainen, dat alleen al kan problemen geven. Het zijn niet enkel de spieren die sterker moeten worden, ook de rest van het bewegingsapparaat en het metabolisme moeten de tijd krijgen om zich aan te passen en dit heeft in principe meer tijd nodig. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe blessuregevoelig je wel of niet bent. Zelf heb ik hier geluk mee, zolang ik mijn training varieer ben ik weinig blessuregevoelig. Ik heb wel eens een klein pijntje maar ik kan gewoon altijd doortrainen en de klacht verdwijnt na een tijdje. De sleutel hierin is variatie, toen ik niet varieerde (ik wist toen nog niet beter) kreeg ik wel chronische klachten (buikspieren, hamstring).

Als je nog eens advies wil vragen of je hebt graag dat anderen meedenken, laat het dan maar weten. Je mag ook rustig een pb sturen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Gps-horloges

Waw !! Erg bedankt voor de interessante informatie Albert Davinvci.

Dit is echt de moeite, nu is het misschien iets te laat om het allemaal rustig door te nemen maar dat is morgen mijn eerste werk.

Bedankt voor de tips en info !!

Als ik nog vragen heb dan laat ik het wel weten.

:D pi.gif :D

Reageer